Afdrukken

Attaché applicatiebeheer FEDCOM (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DBB102

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Ontwerpers

Beroepscategorie : 01. Overheidsbegroting en Overheidsfinanciën (BB)




Doel van de functie

Het realiseren van de noodzakelijke adaptieve en correctieve aanpassingen op het niveau van een van de modules (budgetering, uitgaven, inkomsten of financieel beheer) van de boekhoudkundige toepassing van de federale overheid (FEDCOM, SAP platform)

teneinde

ervoor te zorgen dat de toepassing op dit niveau foutenvrij werkt, dat ze optimaal wordt gebruikt door klanten, aangepast is aan het huidig wettelijk en regelgevend kader en aan de behoeften van de gebruikers.

 

Resultaatgebieden
Als
FEDCOM expert
    het up to date houden van zijn/haar kennis op het vlak van het FEDCOM informatica platform (SAP), de specifiek geconfigureerde of ontwikkelde toepassingsmodules en de boekhoudkundige context

teneinde

    steeds een juiste probleemanalyse op te maken, een correct advies te kunnen geven aan de klanten en in een adequate oplossing te kunnen voorzien

 

Voorbeelden van taken
  • transversaal op de hoogte blijven van de evolutie van het FEDCOM systeem via opleiding en intervisie met collega’s
  • op de hoogte blijven van de evolutie van SAP toepassing (via het volgen van opleiding)
  • op de hoogte blijven van de evolutie in de regelgeving (via zelfstudie, intervisie, seminaries)
  • op de hoogte blijven van de boekhoudkundige evoluties in overheidscontext (bijscholing, seminaries)

 

Als
functioneel analist
    elk nieuw incident/probleem opsporen en analyseren in één van de modules van de toepassing (budgetrering, uitgaven, inkomsten of financieel beheer)

teneinde

    de oorzaken ervan op te sporen en een gepaste oplossing te kunnen voorstellen en invoeren

 

Voorbeelden van taken
  • nieuwe incidenten of problemen analyseren aan de hand van de bestaande documentatie en observatie van het geval (testen en reproduceren) = cause analysis
  • de oorzaak van het voorval / probleem vinden door tests te doen

 

Als
innovator
    voorstellen doen om de toepassing te doen evolueren naar aanleiding van vastgestelde incidenten of problemen, nieuwe gebruikersbehoeften of evoluties in de regelgeving

teneinde

    ervoor te zorgen dat de toepassing steeds betrouwbare gegevens levert en aangepast is aan de regelgevende context

 

Voorbeelden van taken
  • acties voorstellen en toepassen om in de toekomst een incident of probleem te vermijden (risicoanalyse)
  • acties voorstellen om het systeem te laten evolueren in functie van aanpassingen aan de regelgeving of de noden van de gebruikers

 

Als
applicatiebeheerder
    de applicatie aanpassen, de verschillende testfasen uitvoeren en de nieuwe versie van de applicatie in productie brengen

teneinde

    incidenten/problemen correctief en preventief op te lossen

 

Voorbeelden van taken
  • het initiatief nemen tot het evolutief en bijsturend onderhoud, het uitvoeren en het opvolgen ervan, eventueel in samenwerking met de dienst “ISIT”
  • het systeem laten evolueren: aanpassingen doen aan de configuratie
  • eenheids- en integratietesten maken op basis van bestaande draaiboeken
  • voorstellen de nieuwe versie van de toepassing in productie te brengen

 

Als
kennisbeheerder
    de procesdocumentatie opmaken en aanpassen in verband met het applicatiebeheer, de applicatie zelf, het opleidingsmateriaal en de communicatiemedia

teneinde

    de processen te harmoniseren opdat de toepassing op een homogene manier wordt gebruikt

 

Voorbeelden van taken
  • uitwerken en aanpassen van procesdocumentatie in verband met probleemclassificatie en -oplossing aan de hand van daartoe specifieke programmatuur (zoals RWD - e-learning-software, Visio et Powerpoint)
  • de aanpassingen meedelen aan collega’s en gebruikers (via handleidingen, FAQ, werkvergaderingen)
  • documentbeheer: de bestaande documentatie en opleidingen aanpassen, de tests documenteren (na validering van de configuraties en procedures)
  • ontwikkelen van e-learningmodules voor gebruikers aan de hand van specifieke programmatuur

 

Als
derdelijnshelpdesk
    incidenten of problemen die zich voordoen bij klanten van de toepassing snel en efficiënt oplossen

teneinde

    voor te zorgen dat de toepassing optimaal wordt gebruikt en correcte gegevens biedt

 

Voorbeelden van taken
  • antwoorden op vragen van de gebruikers over het gebruik van het systeem
  • het soort incident of probleem identificeren (eenvoudig, ingewikkeld, terugkerend) dat de helpdesk doorspeelt via ticketsysteem
  • incidenten en problemen oplossen volgens de onderhoudsprocedures

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

adviseur applicatiebeheer

acties te ondernemen, tijdschema en prioriteiten

coordinatievergadering/mails/rechtsstreeks

wekelijks/ad hoc

gebruikers

vragen, mededeling van een voorval

mails, tickets, telefoon

dagelijks

collega's

nieuwe wijzigingen in de toepassing als gevolg van het oplossen van voorvallen of problemen; Informatie over andere processen

bilaterale contacten, mails, vergaderingen, documentatie

wekelijks

technici

stand van het systeem in zijn verschillende omgevingen

mail, documentatie, vergadering

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

adviseur applicatiebeheer

stand van zaken van de oplossing van voorvallen, problemen of verbeteringen aan het systeem

coördinatievergaderingen, mails, rechtstreekse communicatie

1x per week

gebruikers

antwoorden op vragen; Ze op de hoogte houden van de oplossing van voorvallen, problemen of verbeteringen aan het systeem waarbij ze rechtstreeks of onrechtstreeks betrokken zijn

mails, telefoon, werkvergaderingen, tickets

werkvergaderingen: maandelijks/andere:dagelijks

collega's

informatie over de processen waarin hij/zij onderlegd is; Stand van zaken van wijzigingen met weerslag om andere processen, functies of SAP transacties

bilaterale contacten, mails, vergaderingen, documentatie

1x per week

technici

geeft de wijziging van de programmering aan die moeten worden gemaakt in de toepassing

functionele specificaties, werkvergaderingen

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Adviseur toepassingsbeheer FEDCOM - coördinator

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • organisatie van het eigen werk, inhoud van de adviezen

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • aanpassingen aan de toepassing
  • opleidingen

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • Wetgeving en reglementering inzake overheidsopdrachten
  • Wetgeving en reglementering inzake openbare comptabiliteit

 

Welke vernieuwingen
  • De dienst Federale accountant ondersteunt de continue evolutie van de overheidsboekhoudkundige applicatie (FEDCOM) naar aanleiding van wijzigingen in de openbare comptabiliteit.

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • Europees/internationaal kader inzake het boekhoudkundig beleid
  • ERP informaticasysteem
  • Europees Stelsel der Rekeningen (ESR 95)
  • Algemene boekhoudplan (KB 10/11/2009)
  • Tendensen in overheidsboekhouding

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.