Adviseur dienst voogdij - Coördinator (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DBV155
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden Beroepscategorie : 11. Bevolking en Veiligheid (BV)
Doel van de functie
Toezien op de tenuitvoerlegging van de wettelijke en regelgevende bepalingen met betrekking tot de wet betreffende de voogdij over niet-begeleide minderjarige vreemdelingen
teneinde
24u/24u, 7d/7 over te gaan tot de identificatie van de niet-begeleide minderjarigen, te zorgen voor de organisatie van een specifieke voogdij over de niet-begeleide minderjarige vreemdelingen, de materiële organisatie van het werk van de voogden te coördineren en te superviseren.
Toezien op de coördinatie van de contacten met de overheden bevoegd voor asiel, toegang en verblijf, met de overheden bevoegd voor opvang en huisvesting en met de overheden van de landen van herkomst
teneinde
ervoor te zorgen dat de bevoegde overheden een duurzame oplossing zoeken in het belang van de niet-begeleide minderjarige vreemdelingen, meerbepaald met het oog op het zoeken naar de families van de minderjarige vreemdelingen.
Resultaatgebieden
Alsleidinggevendezorgen voor de tenuitvoerlegging van het strategisch en operationeel plan inzake de ontwikkeling van de dienst
teneinde
een goede werking en de verwezenlijking van de strategische en operationele doelstellingen te waarborgen.
Voorbeelden van taken
- de werkzaamheden van de verschillende bevoegdheidsniveaus (niveau A, niveau B, niveau C en niveau D) superviseren
- de nodige maatregelen nemen om de permanentie en de continuïteit van de dienst te waarborgen
- bijzondere aandacht besteden aan beginselkwesties
- zorgen voor een snelle behandeling van de dringende dossiers van minderjarige vreemdelingen
- zorgen voor de verbetering van de werking van de dienst
Alscoachhet motiveren en begeleiden van de medewerkers in hun dagelijkse prestaties
teneinde
hun specifieke competenties te ontwikkelen en de projecten te verwezenlijken alsook de krachten te bundelen om de doelstellingen en prioriteiten te verwezenlijken en dit zo efficiënt mogelijk.
Voorbeelden van taken
- het vastleggen van individuele gesprekken en het geven van constructieve feedback
- het bepalen van de opleidingsbehoeften van de medewerkers en eraan tegemoet komen
- het bepalen van concrete en meetbare ontwikkelingsdoelstellingen
Alscoördinatorhet intern en extern coördineren van de verwezenlijking van projecten en activiteiten
teneinde
een coherente en efficiënte toepassing van de vastgestelde prioriteiten en doelstellingen mogelijk te maken.
Voorbeelden van taken
- toezien op de gepaste samenstelling van de projectteams (vb. invoering van de euro)
- het beleggen van coördinatievergaderingen met de diensten die bij gemeenschappelijke kwesties betrokken zijn (intern/extern)
- het invoeren van de nodige instrumenten voor een goede overdracht van de informatie (intern/extern)
- instaan voor een coherente vertegenwoordiging
- instaan voor een uniforme communicatie
Alsvertegenwoordigerhet vertegenwoordigen van de dienst, de FOD of België in het kader van speciale gebeurtenissen (vergaderingen, seminaries, colloquia, congressen, conferenties, diplomatieke conferenties, ...)
teneinde
het DG, de FOD en België zichtbaar te maken en te zorgen voor de communicatie van doelstellingen, prioriteiten, etc.
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan vergaderingen, seminaries, colloquia, congressen, conferenties en diplomatieke conferenties
- optreden bij dergelijke evenementen om de visie van het DG, de FOD en België kenbaar te maken
Alsbudgetbeheerderde begroting van de dienst opmaken
teneinde
het inzetten van de gepaste financiële middelen te vergemakkelijken.
Voorbeelden van taken
- de processen voor het betalen van de prestaties ontwikkelen
- de balans inzake de werking van de dienst opstellen
- de dossiers voorbereiden met het oog op de jaarlijkse begrotingsverrichtingen (verzoek, aanpassing, enz.)
- toezien op het gebruik van de subsidies die de dienst aan de partnerverenigingen heeft toegekend
Alsdeskundige inzake begeleiding van minderjarigenerop toezien dat rekening wordt gehouden met het belang van de niet-begeleide minderjarige vreemdelingen
teneinde
te zorgen voor de inachtneming van de rechten van het kind die worden gewaarborgd door het nationale recht en door het internationale verdrag inzake de rechten van het kind.
Voorbeelden van taken
- toezien op de uitwerking en de conforme toepassing van de verschillende interne processen
- toezien op de informering en de opleiding van de personeelsleden van de dienst en van de voogden
- deelnemen aan het opstellen van nationale en internationale normen
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
hiërarchie
|
informatie, richtlijnen, vragen, uitnodigingen
|
papier, mail, telefoon
|
wekelijks
|
klanten
|
vragen, informatie
|
papier, mail, telefoon
|
dagelijks
|
andere diensten
|
advies, vragen, informatie
|
mail, dossier, telefoon
|
wekelijks
|
andere departementen
|
advies, uitnodigingen
|
mail, dossier, telefoon
|
wekelijks
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
hiërarchie
|
informatie, statistieken, advies
|
papier, mail, telefoon
|
wekelijks
|
klanten
|
advies, informatie, bijstand
|
papier, mail, telefoon
|
dagelijks
|
andere diensten
|
advies, informatie, vragen
|
mail, dossier, telefoon
|
wekelijks
|
andere departementen
|
advies, informatie
|
mail, dossier, telefoon
|
wekelijks
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
adviseur-generaal
De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- handelingen van dagelijks bestuur (onder hoede plaatsen van de minderjarigen, opleiding, aanwijzing en controle van de voogden en andere dagelijkse handelingen)
- de coördinatie en het algemeen dagelijks beheer van de dienst
De functie moet autorisatie vragen voor
- het erkennen en weigeren van kandidaat-voogden en het intrekken van erkenningen
- de aanvaarding of weigering van de voogd om als voogd te worden aangewezen
- het afgeven van de definitieve identificatiebewijzen inzake de minderjarigen over wie twijfel blijft bestaan omtrent hun minderjarigheid
Impact
Totaal werkbudget entiteit
1.200 miljoen euro
Eigen werkbudget
3 miljoen euro
Andere kwantitatieve gegevens
1. 23 personeelsleden (5 masters in rechten en sociale wetenschappen niveau A, 8 sociaal deskundigen niveau B, 2 administratief deskundigen niveau B, 4 administratief assistenten niveau C, 4 chauffeurs/begeleiders niveau D)
2. 300 voogden
3. de dienst beheert het onder hoede plaatsen van 2.700 minderjarigen, de follow-up van 1.500 voogdijen en controleert het werk van 250 voogden
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- internationaal verdrag inzake de rechten van het kind
- wet en regelgeving betreffende de voogdij over minderjarige vreemdelingen
- wetten en regelgeving betreffende de jeugdbescherming en hulpverlening aan de jeugd, toegang tot en verblijf op het Belgisch grondgebied, maatschappelijk welzijn
Welke vernieuwingen
- rechten van het kind: formele bepaling van het belang van het kind, harmonisatie van de handelswijzen inzake het onder hoede plaatsen en begeleiding
Gebaseerd op welk referentiekader
- wettelijk en regelgevend, nationaal en internationaal kader dat de uitvoering van een specifieke voogdij over niet-begeleide minderjarige vreemdelingen regelt
|