Afdrukken

Adviseur applicatiebeheer FEDCOM – Coördinator (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DBB100

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 01. Overheidsbegroting en Overheidsfinanciën (BB)




Doel van de functie

Voorstellen, goedkeuren, plannen van en toezien op de realisatie van de noodzakelijke correctieve, adaptatieve en evolutieve aanpassingen aan de boekhoudkundige toepassing van de federale overheid (FEDCOM, SAP platform)

teneinde

ervoor te zorgen dat de toepassing in zijn integraliteit foutenvrij blijft werken, dat ze optimaal wordt gebruikt door klanten en aangepast is aan het huidig wettelijk en regelgevend kader en aan de behoeften van de gebruikers.

 

Bepalen van, sturen en opvolgen van de werkzaamheden van de medewerkers en stimuleren van de competentieontwikkeling van de teamleden

teneinde

de medewerkers toe te laten zich verder te ontwikkelen, er op toe te zien dat de werklast evenwichtig is verdeeld en dat elk teamlid een effciënte bijdrage levert aan de doelstellingen van de dienst.

 

Resultaatgebieden
Als
leidinggevende
    de coördinatie van de werkzaamheden van, en de ontwikkelingsdoelstellingen van een team van medewerkers, en het faciliteren van hun persoonlijke ontwikkeling opnemen

teneinde

    de medewerkers op een efficiënte manier te laten bijdragen aan de doelstellingen van de organisatie en effectief bij te dragen tot de ontwikkeling van de teamleden

 

Voorbeelden van taken
  • doelstellingen bepalen, processen valideren en rollen definiëren voor de dienst die instaat voor de aankoop-processen of de processen van financieel beheer
  • de medewerkers aansturen, begeleiden en ontwikkelen, onder meer via de ontwikkelcirkels, het onthaaltraject en geregeld dienstoverleg
  • de informatiestroom verzekeren naar de medewerkers, andere betrokken diensten en de hiërarchie omtrent de activiteiten van de dienst, onder meer via BSC, behaalde resultaten of mogelijke knelpunten
  • de dienst vertegenwoordigen op externe en interne vergaderingen
  • procesdocumenten nakijken, eventueel wijzigen en laten valideren van (blauwdrukken, handleidingen, SLA’s, ...)

 

Als
FEDCOM expert
    het up to date houden van zijn/haar kennis op het vlak van het FEDCOM informatica platform (SAP), de specifiek geconfigureerde of ontwikkelde toepassingsmodules en de boekhoudkundige context

teneinde

    steeds een juiste probleemanalyse op te maken, een correct advies te kunnen geven aan de klanten en in een adequate oplossing te kunnen voorzien

 

Voorbeelden van taken
  • transversaal op de hoogte blijven van de evolutie van het FEDCOM systeem via opleiding en intervisie met collega’s
  • op de hoogte blijven van de evolutie van de SAP toepassing (via het volgen van opleiding)
  • op de hoogte blijven van de evolutie in de regelgeving (via zelfstudie, intervisie, seminaries)
  • op de hoogte blijven van de boekhoudkundige evoluties in overheidscontext (bijscholing, seminaries)

 

Als
functioneel analist
    een nieuw incident/probleem analyseren dat zich stelt op het vlak van een of meer modules in de toepassing (budgetering, uitgaven, inkomsten of financieel beheer)

teneinde

    de oorzaken ervan op te sporen en een gepaste oplossing te kunnen voorstellen en invoeren, rekening houdend met de impact van deze verandering op de andere modules in de toepassing

 

Voorbeelden van taken
  • nieuwe behoeften en hun impact op het bestaande systeem analyseren
  • nieuwe incidenten of problemen analyseren aan de hand van de bestaande documentatie en observatie van het geval (testen en reproduceren) = cause analysis
  • de oorzaak van het voorval / probleem vinden door tests te doen

 

Als
innovator
    voorstellen doen om de applicatie te laten evolueren ingevolge ontwikkelingen op wetgevend en regelgevend vlak, nieuwe behoeften van gebruikers en/of vastgestelde incidenten/problemen

teneinde

    ervoor te zorgen dat de toepassing steeds betrouwbare gegevens levert en aangepast is aan de regelgevende context

 

Voorbeelden van taken
  • acties voorstellen en toepassen om in de toekomst een incident of probleem te vermijden (risicoanalyse)
  • acties voorstellen om het systeem te laten evolueren in functie van aanpassingen aan de regelgeving of de noden van de gebruikers

 

Als
applicatiebeheerder
    de applicatie aanpassen, de verschillende testfasen uitvoeren en de nieuwe versie van de applicatie in productie brengen

teneinde

    incidenten/problemen correctief en preventief op te lossen en de door de gebruikersbehoeften geïnduceerde veranderingen te operationaliseren

 

Voorbeelden van taken
  • het initiatief nemen tot het evolutief en bijsturend onderhoud, er de planning voor maken, het uitvoeren en het opvolgen ervan, eventueel in samenwerking met de dienst “ISIT”
  • het systeem laten evolueren: aanpassingen doen aan de configuratie
  • eenheids- en integratietesten maken op basis van bestaande draaiboeken
  • de nieuwe versie van de toepassing in productie brengen

 

Als
kennisbeheerder
    de procesdocumentatie opmaken en aanpassen in verband met het applicatiebeheer, de applicatie zelf, het opleidingsmateriaal en de communicatiemedia

teneinde

    de processen te harmoniseren opdat de toepassing op een homogene manier wordt gebruikt

 

Voorbeelden van taken
  • uitwerken en aanpassen van procesdocumentatie in verband met probleemclassificatie en -oplossing aan de hand van daartoe specifieke programmatuur (zoals RWD - e-learning-software, Visio en Powerpoint)
  • de aanpassingen meedelen aan collega’s en gebruikers (via handleidingen, FAQ, werkvergaderingen)
  • documentbeheer: de bestaande documentatie en opleidingen aanpassen, de tests documenteren (na validering van de configuraties en procedures)
  • ontwikkelen van e-learningmodules voor gebruikers aan de hand van specifieke programmatuur

 

Als
derdelijnshelpdesk
    incidenten of problemen die zich voordoen bij klanten van de toepassing snel en efficiënt oplossen

teneinde

    voor te zorgen dat de toepassing optimaal wordt gebruikt en correcte gegevens biedt

 

Voorbeelden van taken
  • antwoorden op vragen van de gebruikers over het gebruik van het systeem
  • het soort incident of probleem identificeren (eenvoudig, ingewikkeld, terugkerend) dat de helpdesk doorspeelt via ticketsysteem
  • incidenten en problemen oplossen volgens de onderhoudsprocedures

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Adviseur generaal applicatiebeheer Federale Accountant

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.