Afdrukken

Attaché A2 applicatiebeheer FEDCOM (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DBB101

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Ontwerpers

Beroepscategorie : 01. Overheidsbegroting en Overheidsfinanciën (BB)




Doel van de functie

Het realiseren en faciliteren van de noodzakelijke evolutieve aanpassingen op het niveau van een of meer van de modules (budgetering, uitgaven, inkomsten of financieel beheer) van de boekhoudkundige toepassing van de federale overheid (FEDCOM, SAP platform)

teneinde

ervoor te zorgen dat de toepassing foutenvrij werkt, dat ze optimaal wordt gebruikt door klanten, en aangepast is aan het huidig wettelijk en regelgevend kader en aan de behoeften van de gebruikers.

 

Resultaatgebieden
Als
FEDCOM expert
    het up to date houden van zijn/haar kennis op het vlak van het FEDCOM informatica platform (SAP), de specifiek geconfigureerde of ontwikkelde toepassingsmodules en de boekhoudkundige context

teneinde

    steeds een juiste probleemanalyse op te maken, een correct advies te kunnen geven aan de klanten en in een adequate oplossing te kunnen voorzien

 

Voorbeelden van taken
  • transversaal op de hoogte blijven van de evolutie van het FEDCOM systeem via opleiding en intervisie met collega’s
  • op de hoogte blijven van de evolutie van de SAP toepassing (via het volgen van opleiding)
  • op de hoogte blijven van de evolutie in de regelgeving (via zelfstudie, intervisie, seminaries)
  • op de hoogte blijven van de boekhoudkundige evoluties in overheidscontext (bijscholing, seminaries)

 

Als
functioneel analist
    elk nieuw incident/probleem opsporen en analyseren, en er de oorzaken van identificeren op het vlak van een of meer modules van de toepassing (budgetering, uitgaven, inkomsten of financieel beheer) en bestuderen van de functionele specificaties van de nieuwe behoeften van de gebruikers

teneinde

    een gepaste oplossing te kunnen voorstellen en invoeren rekening houdend met de meest geschikte aanpak voor de technische ontwikkeling in coherentie met de FedCom applicatie

 

Voorbeelden van taken
  • nieuwe incidenten/problemen analyseren aan de hand van de bestaande documentatie en observatie van het geval (testen en reproduceren) = cause analysis
  • de veranderingen die voortvloeien uit de oplossing van nieuwe incidenten/problemen en nieuwe behoeften van gebruikers omzetten in beschrijvende procesdocumentatie en functionele specificaties, rekening houdend met de bestaande standaarden in de administratie en binnen het Fedcom team
  • valideren of laten valideren van de eigenschappen van de voorgestelde oplossingen in samenwerking met de andere leden van het team en controleren of laten controleren van de homogeniteit en de logische coherentie van de gegevens in het licht van het algemeen FedCom model

 

Als
innovator
    voorstellen doen om de applicatie te laten evolueren in een of meer domeinen ingevolge ontwikkelingen op wetgevend en regelgevend vlak, nieuwe behoeften van gebruikers of vastgestelde incidenten/problemen

teneinde

    ervoor te zorgen dat de toepassing steeds betrouwbare gegevens levert en aangepast is aan de regelgevende context

 

Voorbeelden van taken
  • acties voorstellen en toepassen om in de toekomst een incident of probleem te vermijden (risicoanalyse)
  • acties voorstellen om het systeem te laten evolueren in functie van aanpassingen aan de regelgeving of de noden van de gebruikers
  • nieuwe visies of methodes en nieuwe instrumenten ontwikkelen buiten het traditioneel denkkader
  • opvolgen van wijzigingen die zich voordien op het vlak van ERP applicaties om mogelijke innovaties te ontdekken voor het gebruikte systeem

 

Als
configurator
    de FedCom applicatie op het niveau van een of meer modules configureren

teneinde

    de correcte werking van de aplicatie te verzekeren om te voldoen aan de wet- en regelgeving en de gebruikersbehoeften

 

Voorbeelden van taken
  • interfaces opzetten opdat de gegevens correct worden uitgewisseld en de verwerking ervan wordt geoptimaliseerd
  • rapporten opmaken die toelaten gegevens op een gebruiksvriendelijke manier te presenteren volgens het doelpubliek waarvoor ze bestemd zijn.
  • meewerken aan kwaliteitscontroles van de gerealiseerde ontwikkelingen om de globale performantie van het systeem te bewaken

 

Als
kennisbeheerder
    de procesdocumentatie opmaken en aanpassen in verband met het applicatiebeheer, de applicatie zelf, het opleidingsmateriaal en de communicatiemedia

teneinde

    de processen te harmoniseren opdat de toepassing op een homogene manier wordt gebruikt

 

Voorbeelden van taken
  • uitwerken en aanpassen van procesdocumentatie in verband met probleemclassificatie en -oplossing aan de hand van daartoe specifieke programmatuur (zoals RWD - e-learning-software, Visio en Powerpoint)
  • de aanpassingen meedelen aan collega’s en gebruikers (via handleidingen, FAQ, werkvergaderingen)
  • documentbeheer: de bestaande documentatie en opleidingen aanpassen, de tests documenteren (na validering van de configuraties en procedures)
  • ontwikkelen van e-learningmodules voor gebruikers aan de hand van specifieke programmatuur
  • uitwerken van de documentatie en meewerken aan de ontwikkeling van een communicatieplan en de opleiding van de gebruikers

 

Als
applicatiebeheerder
    de applicatie aanpassen, de verschillende testfasen uitvoeren en de nieuwe versie van de applicatie in productie brengen

teneinde

    incidenten/problemen correctief en preventief op te lossen en de door gebruikers geïnduceerde veranderingen te operationaliseren

 

Voorbeelden van taken
  • het initiatief nemen tot het evolutief en bijsturend onderhoud, het uitvoeren en het opvolgen ervan, eventueel in samenwerking met de dienst “ISIT”
  • het systeem laten evolueren: aanpassingen doen aan de configuratie
  • eenheids- en integratietesten maken op basis van bestaande draaiboeken
  • voorstellen de nieuwe versie van de toepassing in productie te brengen

 

Als
derdelijnshelpdesk
    incidenten of problemen die zich voordoen bij klanten van de toepassing snel en efficiënt oplossen

teneinde

    voor te zorgen dat de toepassing optimaal wordt gebruikt en correcte gegevens biedt

 

Voorbeelden van taken
  • antwoorden op vragen van de gebruikers over het gebruik van het systeem
  • het soort incident of probleem identificeren (eenvoudig, ingewikkeld, terugkerend) dat de helpdesk doorspeelt via ticketsysteem
  • incidenten en problemen oplossen volgens de onderhoudsprocedures

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Adviseur toepassingsbeheer FEDCOM - coördinator

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.