Afdrukken

Attaché controle der aangiften - Adjunct van de directeur (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSD321

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Strategisch adjuncten

Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)




Doel van de functie

Adviezen verstrekken en ondersteuning verlenen aan de Adviseur op organisatorisch, administratief strategisch,... vlak

teneinde

de doelstellingen van de directie te verwezenlijken

 

De interne communicatie en het overleg aangaande het werk binnen de directie onderhouden

teneinde

duidelijk de mededelingen binnen de directie en tussen de verschillende diensten of directies over te brengen

 

Resultaatgebieden
Als
assistent
    de hiërarchie bijstaan voor wat bepaalde specifieke materies verbonden met de opdracht van de dienst of het beheer van de dienst (organisatie en structuur van de dienst, lopende processen, human resource management, informaticabeheer, ...) betreft

teneinde

    de hiërarchie in staat te stellen de doelstellingen van de directie te formuleren en te verwezenlijken

 

Voorbeelden van taken
  • instaan voor het opstellen van nota's ter attentie van de hiërarchie teneinde informatie te verstrekken, analyses te maken en adviezen te verlenen aangaande problemen die door de directie worden opgeworpen, gegevens verzamelen en op basis hiervan een studie uitwerken of een verslag opstellen
  • instaan voor de opvolging van het HRM, van het opleidingsplan en van de opleiding van de ambtenaren, van de aanwervingen en voor de opvolging van de stagiairs
  • de verbetering van de informaticatoepassingen van de directie in verbinding met Smals aanbevelen ; aan de projecten, werkgroepen deelnemen
  • documenten (verslagen, voorstellen) voor de beheersorganen opstellen ; de ontwikkeling en het onderhoud van een systeem voor informatie-uitwisseling en performantiemeting realiseren dat aan de behoeften van de hiërarchie beantwoordt, teneinde een goede planning, een goede opvolging van de performanties en een goede rapportering (beheerscontrole) te waarborgen
  • aan het overleg inzake structuur van de organisatie en processen meewerken

 

Als
deskundige
    adviezen verschaffen en een ondersteuning bieden bij de voorbereiding en de behandeling van specifieke dossiers

teneinde

    de efficiënte behandeling ervan op basis van een gerechtvaardigd advies te verzekeren

 

Voorbeelden van taken
  • de dossiers dankzij zijn/haar persoonlijke expertise analyseren en opvolgen
  • complexe dossiers in samenwerking met de betrokkenen behandelen
  • op de interne en externe vragen antwoorden

 

Als
trainer/opleider
    de nieuwe kennis binnen de dienst verwerven en doorgeven

teneinde

    de expertise en de autonomie van de bureauchefs en van de medewerkers te verhogen

 

Voorbeelden van taken
  • de informatieverspreiding aangaande de materie, de methodes en de processen controleren
  • toezien op de goede opleiding en de training
  • instaan voor de inschatting en de formulering van de opleidingsbehoeften
  • aan het opstellen van dienst - en informatienota's meewerken

 

Als
contactpersoon
    informatie verzamelen en bewaren en de interne en externe communicatie bevorderen

teneinde

    alle relevante documenten ter beschikking van de medewerkers te stellen, de informatie intern en extern te verspreiden

 

Voorbeelden van taken
  • de informatie verzamelen, deze filteren en verspreiden : binnen de dienst, van binnen naar buiten en omgekeerd
  • als contactpersoon voor de omkaderings - en andere diensten optreden
  • een ondersteuning bieden bij de interne en externe communicatie
  • relaties en netwerken ontwikkelen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

organisaties/ondernemingen

schriftelijke vragen

als dossier

ad hoc

management

beslissingen

persoonlijk contact, nota

dagelijks

interne diensten RSZ

schriftelijke vragen

als dossier

ad hoc

diensten P&O RSZ

schriftelijke adviezen

door middel van een nota, e-mail ...

ad hoc

SMALS

adviezen

vergaderingen, stuurgroepen

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

adviezen

mondeling, via een nota

dagelijks

organisaties/ondernemingen

beslissingen

als dossier

ad hoc

interne diensten RSZ

adviezen

als dossier

ad hoc

SMALS

vragen

vergadering, stuurgroep

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de Adviseur van de Directie van de Controle der aangiften,

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau C

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de organisatie van zijn/haar eigen werk en dat van zijn/haar eigen team, de beslissing aangaande bepaalde specifieke complexe dossiers inzake bijdragen, bijdrageverminderingen, onderwerping ; bepaalde aspecten van het HRM (keuze van de kandidaten naar aanleiding van selecties onder de supervisie van SELOR)

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • alles hetgeen het beheer en de organisatie, de procedures van de directie, de wervingsmachtiging (personeelsplan) wijzigt ; uiteindelijke beslissing aangaande bijzonder complexe dossiers andere dan deze welke hoger werden gepreciseerd, een herstel van krediet hoger dan 100 000 euro toestaan

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

zonder voorwerp

 

Eigen werkbudget

zonder voorwerp

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • Wettelijke grondslagen van de RSZ (Besluitwet van 28/12/1944, Besluit van 28/11/1969, Wet van 29/06/1981) en van de Kruispuntbank van de sociale zekerheid
  • Wet van 08/12/1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens
  • Reglementering met betrekking tot de arbeidsosvereenkomsten
  • Koninklijke besluiten betreffende de verminderingen van socialezekerheidsbijdragen
  • Administratieve onderrichtingen die binnen zijn/haar directie van kracht zijn

 

Welke vernieuwingen
  • Draagt bij tot de beheerscontrole : raming van de personeelsbehoeften, kwaliteitsbeheer
  • Neemt deel aan de reorganisatie van de directie
  • Werkt mee aan het elektronische dossier

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • e-government
  • administratieve vereenvoudiging

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.