Afdrukken

Attaché A2 inlichtingenanalyse - Teamverantwoordelijke (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DBV158

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Operationeel leidinggevenden

Beroepscategorie : 11. Bevolking en Veiligheid (BV)




Doel van de functie

Binnen een analysedienst de organisatie, coördinatie, supervisie en leiding nemen van de dagelijkse activiteiten van een gespecialiseerd team dat bevoegd is voor een geo-politieke regio of een specifiek thema binnen een analysedienst

teneinde

door de optimalisering van de werking van het team, de eerste-lijnskwaliteitscontrole te verzekeren, enerzijds op het geleverde analysewerk zelf, anderzijds echter ook in een zeer brede context bewust zijn en erop voorzien zijn dat de totaliteit van het werk elke kritiek kan weerstaan.

 

Ontwikkelen en coördineren van de best practises binnen het team met oog op de informatieverzameling en de analyse a.d.h.v. actieve consultatie van open en gesloten bronnen en het bundelen van deze informatie tot inlichtingen in gestructureerde analysenota’s

teneinde

mogelijke bedreigingen tegen de fundamentele belangen van de Belgische Staat en de democratische rechtsorde te waarschuwen en de decision makers te adviseren in het te ontwikkelen strategische beleid, door te voldoen aan de door hen geformuleerde inlichtingenbehoeften (“intelligence requirements”).

 

Resultaatgebieden
Als
leidinggevende
    Verdelen, opvolgen en aansturen van de activiteiten van de medewerkers van zijn gespecialiseerd team

teneinde

    te verzekeren dat de ingezamelde informaties correct en efficiënt verwerkt en geanalyseerd worden tot inlichtingen, de risico’s voor de nationale veiligheid worden geëvalueerd en de beleidsmakers adequaat en tijdig ingelicht en geadviseerd worden.

 

Voorbeelden van taken
  • een efficiënt beheer verzekeren van de beschikbare informatie binnen het team
  • waken over de kwaliteit, objectiviteit en betrouwbaarheid van de informatiebronnen en niet evidente informatiebronnen laten opsporen
  • het werk binnen het team organiseren, waken over de te respecteren deadlines (bijzonder scherp in inlichtingenwerk)
  • geven van instructies en verdelen van taken en dossiers, alsook het bepalen van de prioriteiten
  • waken over de kwaliteit en de juistheid van het uitgevoerde werk

 

Als
expert-specialist
    Expertise continu blijven ontwikkelen binnen een domein verbonden met de opdrachten van de Veiligheid van de Staat en een beroep doen op die expertise bij het geven van advies

teneinde

    bij te dragen tot het nemen van kwaliteitsvolle beslissingen.

 

Voorbeelden van taken
  • de literatuur en de evoluties binnen het expertisedomein opvolgen, deelnemen aan werkgroepen, opleidingen, colloquia om de kennis op peil te houden en uit te wisselen
  • op pro-actieve wijze de ontwikkelingen binnen het expertisedomein detecteren en binnen het team tot ontwikkeling brengen
  • zelf optreden als expert en sprekers op nationale en internationale fora
  • adviseren, waarschuwen van de overheden en deze te helpen bij het nemen van strategische beslissingen
  • expert-lesgever in zowel opleidingsprogramma’s van externe partners (Nationale Rechercheschool van de Federale Politie, basisvorming diplomaten van de FOD Buitenlandse Zaken) als intern (basis- en voortgezette vorming operationele diensten van de Veiligheid van de Staat)

 

Als
extern adviseur
    Toezien dat het team de verzamelde informatie benut en ofwel uit eigen beweging, ofwel op aanvraag, de overheden zal adviseren

teneinde

    efficiënte hulp te bieden bij beslissingen over materies verbonden met de nationale veiligheid.

 

Voorbeelden van taken
  • de informatievragen van de Belgische, buitenlandse of supranationale overheden tijdig en kwalitatief laten beantwoorden door het team
  • vaak in zeer korte tijd risico-analyses laten uitvoeren die als adviezen naar de bevoegde overheden gaan (Crisiscentrum, Coördinatieorgaan voor de Dreiging van de Analyse (OCAD), ...)
  • deel nemen aan gestructureerde platformen die de Belgische overheden en multinationale overheden (NAVO, EU) ter ondersteuning van het beleid hebben opgericht

 

Als
coach
    Het werk van de directe medewerkers begeleiden, inhoudelijk ondersteunen en voortdurend opvolgen

teneinde

    ze te motiveren en een effiënte inlichtingenanalyse in stand te houden.

 

Voorbeelden van taken
  • geven van ondersteuning m.b.t. procedures, methodes en instrumenten inzake analyse en inlichtingenwerk
  • de medewerkers begeleiden bij hun taken, hen aanmoedigen om optimaal te werken en verzekeren van communicatie
  • het stimuleren van de medewerkers tot het nemen van initiatieven in het kader van hun persoonlijke ontwikkeling
  • luisteren naar de medewerkers en helpen zoeken naar oplossingen of het beheren van interpersoonlijke problemen binnen de dienst
  • (nieuwe) teamleden begeleiden in de praktische- en de expertiseontwikkeling (“on the job training”)

 

Als
organisator
    Een planning en werkmethode opstellen en de naleving van de termijnen en het gebruik van efficiënte en conforme methodes garanderen

teneinde

    te verzekeren dat de informatie op het goede ogenblik beschikbaar is.

 

Voorbeelden van taken
  • nieuwe methodes voor het verzamelen van gegevens uit open en gesloten bronnen voorstellen en ontwikkelen binnen het team overeenkomstig de geldende wetgeving
  • een planning opstellen voor de verwezenlijking van onderzoeksopdrachten of andere projecten. De inpasbaarheid van deze werkzaamheden enerzijds en het strategisch meerjarenplan en operationeel jaarplan van de Veiligheid van de Staat verzekeren

  • intermediaire schakel tussen hiërarchie en team
  • het team laten functioneren binnen de binnenlandse deadlines: (1) plotse gebeurtenissen en dreigingen op het operationele terrein van de Veiligheid van de Staat, (2) vraagstelling van politieke en gerechtelijke overheden
  • het team laten functioneren binnen de buitenlandse deadlines, onderworpen aan een internationaal tussen de inlichtingendiensten vastgelegde hiërarchie (routine, urgent, very urgent, immediate, flash, desk by) en het team bijstaan bij de opvolging van specifieke deadlines, die kunnen leiden tot individuele strafrechtelijke vervolging voor de inlichtingenanalist (Wet van 10 juli 2006 betreffende de analyse van de dreiging – Coördinatieorgaan voor de Dreiging van de Analyse (OCAD) : “retentie van informatie”)

 

Als
vertegenwoordiger
    Relaties met externe partners (in België en het buitenland) onderhouden en de Veiligheid van de Staat als expert vertegenwoordigen

teneinde

    het standpunt van de Veiligheid van de Staat te verdedigen.

 

Voorbeelden van taken
  • veelvuldig aan binnenlandse en buitenlandse bi- en multilaterale vergaderingen op expertiseniveau deelnemen
  • bij buitenlandse opdrachten het standpunt van de Veiligheid van de Staat vertegenwoordigen
  • contactpersoon voor buitenlandse correspondenten
  • netwerken met externe partners zowel nationale als internationale (inlichtingendiensten, NAVO, EU) uitbouwen en onderhouden om informatie te verzamelen en uit te wisselen
  • de methodes en de doelstellingen van de Veiligheid van de Staat voorstellen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Hiërarchie: Directeur van de Analyse & Inlichtingenanalist-Coördinator

vragen om informatie, opdrachten van directiecomité van de Veiligheid van de Staat, opdrachten kabinetten

mail, telefonisch, mondeling, vergadering

ad hoc

Medewerkers: inlichtingenanalisten, assistent-analisten en ondersteuning C en D

vragen, problemen

mondeling, mail, teamvergadering

ad hoc

Dienst Open Bronnen (Veiligheid van de Staat)

persartikels en boeken, detectie en early warning, opzoekingen in een aantal specifieke netwerken (Dunn&Bradstreet), toegang tot de beveiligde netwerken van andere overheden, satellietopnamen, ...

ingescand persbericht, Audio-visuele materialen, via intern netwerk, inventaris & catalogus, specifiek intern netwerk

dagelijks spontaan vanuit de Dienst Open Bronnen, ad hoc op aanvraag bij Dienst Open Bronnen

Dienst Archief & Documentatie (Veiligheid van de Staat)

gearchiveerde dossiers, microfiches, microfilms...

ter beschikking stellen van de dossiers op adequate dragers en leesmachines

op aanvraag bij Archief & Documentatie

Operationele diensten van de Veiligheid van de Staat

ruwe informatie uit de informatiegaring bij informateurs

verslagen via intern elektronisch beveiligd netwerk, mondeling overleg met inspecteurs

dagelijks (tot enkele tientallen verslagen)

Belgische overheidsdiensten (FOD’s, regionale en lokale overheden parketten, politiediensten, diplomaten, academische wereld)

administratieve, gerechtelijke en politionele informatie

brieven, mails, vergaderingen, telefoon, platformoverleg

dagelijks

Militaire inlichtingendienst ADIV

ruwe operationele informatie en geanalyseerde inlichtingen

gecodeerde en geclassificeerde berichten via elektronisch systeem

dagelijks

Buitenlandse inlichtingendiensten

ruwe operationele informatie en geanalyseerde inlichtingen

bilaterale en multilaterale gecodeerde systemen, vergaderingen

dagelijks

transnationale instellingen (NAVO, EU-SitCen,...)

Requests for Information

papieren briefvorm, gecodeerde berichten

dagelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Hiërarchie: Directeur van de Analyse & Inlichtingenanalist-Coördinator

antwoorden op vragen en uitvoering opdrachten

mail, telefonisch, mondeling, nota, vergadering

ad hoc tot dagelijks

Medewerkers

vragen, antwoorden

mondeling, mail, nota, vergadering team

ad hoc

Dienst Open Bronnen (Veiligheid van de Staat)

bestellingen boeken en tijdschriften en aanvragen opzoeken informatie in netwerken

intern mailadres Dienst Open Bronnen voor aanvragen en bestellingen

ad hoc tot dagelijks

Dienst Archief & Documentatie

aanvragen, actualiseringen, aanvullende gegevens, correcties identiteiten ...

intern mailadres Dienst Archief & Documentatie voor aanvragen en reserveren dossiers

ad hoc tot dagelijks

Operationele diensten van de Veiligheid van de Staat

opdrachten voor nieuwe en verder te zetten onderzoeken, evaluatie van bronnen, operationele en punctuele analyses

apostilles via beveiligde elektronische drager, mondeling overleg

dagelijks

Belgische overheidsdiensten (FOD’s, regionale en lokale overheden, parketten, politiediensten, diplomaten, academische wereld)

meldingen van dreigingen, informatiemelding, fenomeenanalyses, strategische analyses

brieven, nota’s, platformoverleg, vergaderingen, voordrachten, vormingen

dagelijks

militaire inlichtingendienst ADIV

ruwe informatie, operationele analyses, strategische analyses

nota’s, overlegplatformen

dagelijks, ad hoc

Buitenlandse inlichtingendiensten

ruwe informatie, geanalyseerde inlichtingen

bilaterale en multilaterale gecodeerde systemen, vergaderingen

dagelijks

transnationale instellingen (NAVO, EU-SitCen, Europol)

geanalyseerde inlichtingen, strategische analyses

papieren briefvorm, gecodeerde berichten

dagelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Directeur van de Analyse

Inlichtingenanalist-Coördinator

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • De organisatie van het werk binnen het team, met naleving van de wettelijke en deontologische regels en procedures.
  • De eigen werkplanning en activiteiten en deze van het team.
  • De te raadplegen kanalen, bronnen en de manier van informatie verzamelen.
  • Aan de alarmbel trekken in geval van vermeende dreiging.
  • De te behandelen onderwerpen (met naleving van de algemene richtlijnen).
  • De ondertekening van onderzoeksopdrachten (“apostilles”) voor de operationele secties van de Veiligheid van de Staat.

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • Iedere afwijking van de normale procedureregels.
  • Goedkeuring van de samenvattende verslagen, strategische analyses, analyses voor externe klanten.
  • Principedossiers
  • Innemen van standpunten op vergaderingen waarbij de van de Veiligheid van de Staat vertegenwoordigd wordt.

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

Geen eigen budget, behoudens in één Analysedienst “Open Bronnnen” waar een eigen budget bestaat van 88.000 euro voor aankopen Bibliotheek, Leeszaal, audio-visiueel materiaal ...).

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • De wetgeving en reglementering met betrekking tot de inlichtingen- en veiligheidsdiensten, zoals vastgelegd in de “Codex Inlichtingendiensten. Werking, bevoegdheden en toezicht.” deel I -, pp.1 – 10, van het Vast Comité van Toezicht op de Inlichtingen- en veiligheidsdiensten.
  • De wetgeving en reglementering met betrekking tot het Rijkspersoneel en de Federale Overheidsdiensten.
  • Het “strategisch meerjarenplan” en het “operationeel jaarplan” van de Veiligheid van de Staat.
  • Richtlijnen en instructies van het Ministerieel Comité voor Inlichting en Veiligheid.
  • Richtlijnen van het College voor Inlichting en Veiligheid.
  • Richtlijnen en instructies van de Minister van Justitie en het Directiecomité van de Veiligheid van de Staat.
  • Omzendbrieven van het College van Procureurs-generaal.
  • Protocolovereenkomsten met andere Belgische overheidsdiensten.

 

Welke vernieuwingen
  • aangezien een adequate vorming in inlichtingenanalyse in België volledig onbestaande is, zal de functie in A2, door middel van enerzijds de opgebouwde kennis en vorming (bij buitenlandse inlichtingendiensten en vormingsmogelijkheden) en anderzijds het systeem “train the trainer”, deze kennis en kunde moeten overdragen op de A1 (inlichtingenanalist) en B (assistent-analist)
  • ontwikkeling van de nieuwe analysemethoden in het inlichtingenwerk (projectcoördinatie, fenomeenanalyse, “horizon scanning”, “altenative futures”, ...)
  • door de input van een nieuwe eerste-lijnskwaliteitscontrole van deze functie, kritiek op het analysewerk kunnen voorkomen en weerleggen (immers, daar waar voor alle Rijksambtenaren het statuut volgens het KB van 1937 van toepassing is, is het analysepersoneel van de Veiligheid van de Staat (in het bijzonder het leidinggevende) bovendien onderworpen aan een bijzondere juridische controle, deze van het Vast Comité I. Deze analisten kunnen gehoord en verhoord worden, gevorderd bij deurwaarder, onderworpen aan huiszoekingen … Procedures die ook aanleiding kunnen geven tot extra strafrechtelijke gevolgen, waaraan niet één andere ambtenaar onderworpen is. (cfr. “A review committee acting as an jurisdictional body. The new role of the Belgian Committee within the framework of reviewing special intelligence methods” in Workshop on 1 and 2 March 2010 on best practices for intelligence and intelligence oversight – Montreux.)

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • de “Inlichtingencyclus”
  • deontologische regels eigen aan inlichtingendiensten: “trade craft”, “need to know”, “third service rule”
  • “best practises in intelligence”
  • “strategisch meerjarenplan” en “operationeel jaarplan” van de Veiligheid van de Staat
  • voorschriften inzake vertrouwelijkheid en veiligheidsmachtiging
  • bestaande en aan te passen wetgeving

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.