Afdrukken

Attaché A2 sociale dialoog (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DTE018

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Dossierbeheerders

Beroepscategorie : 04. Tewerkstelling (TE)




Doel van de functie

Zelfstandig en proactief de ingewikkelde dossiers behandelen die verband houden met de sociale dialoog in een van de directies van de Afdeling sectoraal overleg van de Algemene Directie Collectieve Arbeidsbetrekkingen

teneinde

een doeltreffende en vruchtbare sociale dialoog te bewerkstelligen

 

Resultaatgebieden
Als
dossierbeheerder
    ingewikkelde dossiers zelfstandig en georganiseerd beheren binnen de toegewezen termijnen en door een juridische en socio-economische inbreng de beslissing in een dossier rechtvaardigen

teneinde

    de sociale dialoog correct te laten functioneren

 

Voorbeelden van taken
  • alle relevante informatie verzamelen
  • instaan voor de follow-up van de procedures
  • nota's voor de hiërarchie voorbereiden
  • dossiers opvolgen die betrekking hebben op juridische conflicten
  • antwoorden voorbereiden op vragen van het publiek (brief, advies, nota, ...)

 

Als
controleur
    nagaan of de inhoud en de vorm van de documenten en de dossiers voldoet aan de geldende regels en normen

teneinde

    goedkeuring te geven of afwijkingen te melden in naam van de Overheid

 

Voorbeelden van taken
  • de ontvangen teksten analyseren en vergelijken met hogere rechtsnormen
  • wijzigingen voorstellen en, indien nodig, instaan voor de follow-up van de uitvoering ervan

 

Als
analist
    informatie opzoeken en een standpunt bepalen over de wetgeving betreffende de sociale dialoog

teneinde

    een basis te leggen voor wetgevende en reglementaire initiatieven

 

Voorbeelden van taken
  • juridische informatie verzamelen, zowel in België als in het buitenland
  • juridische reglementeringen analyseren
  • informatie verwerken tot een eenduidige conclusie
  • de wetgeving en de rechtspraak opvolgen

 

Als
contactpersoon
    gesprekspartner zijn voor de toevertrouwde dossiers

teneinde

    vooral aan de interne en externe klanten de gepaste informatie te verschaffen over het behandelde domein

 

Voorbeelden van taken
  • de verscheidene aanvragers die bij het dossier betrokken zijn, inlichtingen verschaffen
  • een antwoord formuleren op de schriftelijke vragen van andere overheden en van de particulieren die betrokken zijn bij het dossier
  • klachten / geschillen behandelen

 

Als
kennisbeheerder
    ten allen tijde op de hoogte blijven van de wijzigingen in de wetgeving, van de rechtspraak en de rechtsleer, van de socio-economische evolutie, de verzamelde kennis uitbreiden, aanvullen en bezorgen aan anderen (medewerkers)

teneinde

    zijn/haar kennis te delen met anderen (medewerkers) en geactualiseerde adviezen te formuleren

 

Voorbeelden van taken
  • persoonlijk inlichtingen inwinnen, gespecialiseerde literatuur lezen
  • deelnemen aan de interne vergaderingen over de kennisoverdracht
  • een verslag maken van bepaalde vergaderingen
  • deelnemen aan studiedagen, conferenties en seminaries
  • inlichtingen inwinnen en zich verdiepen in de verschillende behandelde materies

 

Als
coach
    instaan voor de coaching van de nieuwe medewerkers

teneinde

    hun kennis op het vlak van de sociale dialoog te vergroten

 

Voorbeelden van taken
  • de nieuwe medewerkers advies geven
  • een aanspreekpunt zijn voor de nieuwe medewerkers indien zij hulp nodig hebben

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

mondelinge en schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

dagelijks

organisaties/ondernemingen

mondelinge en schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

dagelijks

sociale partners

advies

als dossier

ad hoc

management

wetgeving (wet, KB, MB,...)

als dossier

ad hoc

andere federale overheids[...]

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

wekelijks

organisaties/ondernemingen

advies

als dossier

ad hoc

management

beslissingen

als dossier

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

mondelinge/schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

dagelijks

andere fed. overh. diensten

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

dagelijks

organisaties/ondernemingen

mondelinge/schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

dagelijks

sociale partners

schriftelijke adviezen

als dossier

ad hoc

management

schriftelijke adviezen

als dossier

wekelijks

organisaties/ondernemingen

wetgeving (wet, KB, MB,...)

als dossier

wekelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de verantwoordelijke Adviseur van de directie

het adjunct-diensthoofd

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • het beheer van het dossier
  • de organisatie van het werk
  • de inhoud van de ontwerpen van schriftelijke vragen
  • de contacten die moeten worden gelegd om informatie te verzamelen of voor de opmaak van adviezen

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • adviezen die een impact hebben worden voorgelegd aan de hiërarchische meerdere

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

nihil

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de wetgeving inzake het sociaal overleg en het arbeidsrecht
  • de administratieve rechtspraak (administratieve interpretatie)
  • de rechtspraak van de hoven en rechtbanken inzake sociaal overleg

 

Welke vernieuwingen
  • nota's om de wetgeving te wijzigen en/of aan te passen

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • reglementair kader waarin de organisatie zich bevindt of waarvoor ze bevoegd is

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.