Attaché A2 sociale dialoog (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DTE018
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Dossierbeheerders Beroepscategorie : 04. Tewerkstelling (TE)
Doel van de functie
Zelfstandig en proactief de ingewikkelde dossiers behandelen die verband houden met de sociale dialoog in een van de directies van de Afdeling sectoraal overleg van de Algemene Directie Collectieve Arbeidsbetrekkingen
teneinde
een doeltreffende en vruchtbare sociale dialoog te bewerkstelligen
Resultaatgebieden
Alsdossierbeheerderingewikkelde dossiers zelfstandig en georganiseerd beheren binnen de toegewezen termijnen en door een juridische en socio-economische inbreng de beslissing in een dossier rechtvaardigen
teneinde
de sociale dialoog correct te laten functioneren
Voorbeelden van taken
- alle relevante informatie verzamelen
- instaan voor de follow-up van de procedures
- nota's voor de hiërarchie voorbereiden
- dossiers opvolgen die betrekking hebben op juridische conflicten
- antwoorden voorbereiden op vragen van het publiek (brief, advies, nota, ...)
Alscontroleurnagaan of de inhoud en de vorm van de documenten en de dossiers voldoet aan de geldende regels en normen
teneinde
goedkeuring te geven of afwijkingen te melden in naam van de Overheid
Voorbeelden van taken
- de ontvangen teksten analyseren en vergelijken met hogere rechtsnormen
- wijzigingen voorstellen en, indien nodig, instaan voor de follow-up van de uitvoering ervan
Alsanalistinformatie opzoeken en een standpunt bepalen over de wetgeving betreffende de sociale dialoog
teneinde
een basis te leggen voor wetgevende en reglementaire initiatieven
Voorbeelden van taken
- juridische informatie verzamelen, zowel in België als in het buitenland
- juridische reglementeringen analyseren
- informatie verwerken tot een eenduidige conclusie
- de wetgeving en de rechtspraak opvolgen
Alscontactpersoongesprekspartner zijn voor de toevertrouwde dossiers
teneinde
vooral aan de interne en externe klanten de gepaste informatie te verschaffen over het behandelde domein
Voorbeelden van taken
- de verscheidene aanvragers die bij het dossier betrokken zijn, inlichtingen verschaffen
- een antwoord formuleren op de schriftelijke vragen van andere overheden en van de particulieren die betrokken zijn bij het dossier
- klachten / geschillen behandelen
Alskennisbeheerderten allen tijde op de hoogte blijven van de wijzigingen in de wetgeving, van de rechtspraak en de rechtsleer, van de socio-economische evolutie, de verzamelde kennis uitbreiden, aanvullen en bezorgen aan anderen (medewerkers)
teneinde
zijn/haar kennis te delen met anderen (medewerkers) en geactualiseerde adviezen te formuleren
Voorbeelden van taken
- persoonlijk inlichtingen inwinnen, gespecialiseerde literatuur lezen
- deelnemen aan de interne vergaderingen over de kennisoverdracht
- een verslag maken van bepaalde vergaderingen
- deelnemen aan studiedagen, conferenties en seminaries
- inlichtingen inwinnen en zich verdiepen in de verschillende behandelde materies
Alscoachinstaan voor de coaching van de nieuwe medewerkers
teneinde
hun kennis op het vlak van de sociale dialoog te vergroten
Voorbeelden van taken
- de nieuwe medewerkers advies geven
- een aanspreekpunt zijn voor de nieuwe medewerkers indien zij hulp nodig hebben
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers
|
mondelinge en schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
mondelinge en schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
sociale partners
|
advies
|
als dossier
|
ad hoc
|
management
|
wetgeving (wet, KB, MB,...)
|
als dossier
|
ad hoc
|
andere federale overheids[...]
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
advies
|
als dossier
|
ad hoc
|
management
|
beslissingen
|
als dossier
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers
|
mondelinge/schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
mondelinge/schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
sociale partners
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
management
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
wekelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
wetgeving (wet, KB, MB,...)
|
als dossier
|
wekelijks
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de verantwoordelijke Adviseur van de directie
het adjunct-diensthoofd
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- het beheer van het dossier
- de organisatie van het werk
- de inhoud van de ontwerpen van schriftelijke vragen
- de contacten die moeten worden gelegd om informatie te verzamelen of voor de opmaak van adviezen
De functie moet autorisatie vragen voor
- adviezen die een impact hebben worden voorgelegd aan de hiërarchische meerdere
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
nihil
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de wetgeving inzake het sociaal overleg en het arbeidsrecht
- de administratieve rechtspraak (administratieve interpretatie)
- de rechtspraak van de hoven en rechtbanken inzake sociaal overleg
Welke vernieuwingen
- nota's om de wetgeving te wijzigen en/of aan te passen
Gebaseerd op welk referentiekader
- reglementair kader waarin de organisatie zich bevindt of waarvoor ze bevoegd is
|