Afdrukken

Commissaris aankoopcomité (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DFI320

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 05. Fiscaliteit (FI)




Doel van de functie

Het verwerven en vrijmaken of onteigenen –zo nodig via gerechtelijke weg-, binnen een gestelde termijn, van een onroerend goed (eigendom of zakelijk recht) of een geheel van onroerende goederen voor rekening en/of in naam van een overheidsinstantie, tegen een juiste prijs en een billijke vergoeding voor het volledige nadeel dat de onteigende lijdt; hierin begrepen de schatting van de goederen en het opstellen en verlijden van alle nodige authentieke administratieve akten met betrekking tot deze verrichtingen, waarbij de betrokken commissaris tevens de overheid vertegenwoordigd

teneinde

de overheidsinstantie te laten beschikken over de onroerende goederen vereist om haar opdracht van algemeen nut te volbrengen.

 

Het vervreemden van een onroerend goed of het vestigen/overdragen van zakelijke rechten op onroerende eigendommen binnen een aanvaardbare termijn tegen een zo hoog mogelijke prijs, voor rekening en in naam van een overheidsinstantie met uitoefening van alle nodige juridische en materiële acties ( schatting van de goederen; opstellen en verlijden van authentieke akten; beheer van eventuele betwistingen en gerechtelijke procedures, …) evenals indien nodig het vervullen van de taak van “vastgoed makelaar”

teneinde

te verkopen tegen de beste prijs en financiële middelen ter beschikking te stellen van de overheidsinstantie door het afstoten van de goederen die niet meer nodig zijn voor de uitvoering van haar opdracht van algemeen nut.

 

Het vervullen van de rol van instrumenterend ambtenaar ("notaris") voor de overheid, door authentieke akten op te maken en te verlijden en door raadgevingen en adviezen terzake te formuleren

teneinde

het geheel van vastgoedovereenkomsten van de overheid in de rechtsorde te integreren, door er de kwaliteiten aan toe te kennen die uit de authenticiteit voortvloeien: rechtszekerheid, doeltreffendheid..de mogelijkheid tot bekendmaking ter hypotheken.

 

Resultaatgebieden
Als
juridisch en commercieel onroerend specialist
    de vraag tot verwerving, vervreemding of tot vestiging van een zakelijk recht juridisch onderzoeken en alle nodige juridische en materiële acties ondernemen: de maximale prijs of vergoedingen vaststellen (aankopen & onteigeningen) of de minimum te behalen prijs (vervreemdingen), de passende publiciteit laten voeren (vervreemdingen), de onderhandelingen met de verschillende betrokkenen voeren, en de nodige overeenkomsten te sluiten.

teneinde

    op autonome wijze en onder zijn verantwoordelijkheid over te gaan tot de aankoop of de minnelijke onteigening (billijke vergoeding) van een onroerend goed vrij van alle lasten of over te gaan tot de vervreemding van een onroerend goed in het beste belang van de opdrachtgever (hoogste prijs), met in acht name van de wettelijke bepalingen, de rechtszekerheid, de mededinging en de transparantie.

 

Voorbeelden van taken
  • Ieder van de betrokken partijen ontmoeten; de onderhandleingen voeren; argumenten uitwisselen ten einde, binnen het grondwettelijk kader, te overtuigen dat de volledige schade vergoed is; akkoorden afsluiten in de juridisch vereiste volgorde.
  • De liefhebbers ontmoeten, de bezichtigingen organiseren en uitvoeren, onderhandelen en biedingen ontvangen, overtuigende argumenten uitwisselen, akkoorden sluiten, aan de opdrachtgever het bericht voor publiciteitskosten toe zenden en aan de kandidaat koper de provisie voor aktekosten vragen.
  • Het uitvoeren van de wettelijk verplichte kennisgevingen en informatie-inwinning vooorafgaand aan het sluiten van een onroerende verrichting (aankopen & onteigeningen - vervreemdingen).
  • Het verzamelen en het analyseren van de elementen om het schattingsverslag van het goed op te stellen of te doen opstellen. De minimumverkoopprijs vast stellen; De maximale prijs of vergoeding die wordt aangeboden aan elke van de bij de onteigening betrokken partijen te bepalen.

 

Als
notaris
    het opstellen, toelichten en verlijden van de authentieke akte overeenkomstig strikte wettelijke formaliteiten, en hierbij de wil van de partijen vertalen in duidelijke en juridsich correcte teksten.

teneinde

    op autonome wijze en onder zijn persoonlijke verantwoordelijkheid aan de transactie de kwaliteiten van zekerheid, openbaarheid toe te kennen door het mogelijk te maken ze in de rechtsorde te integreren, teneinde de partijen, via volledige informatie, een duidelijke en doorzichtige transactie te garanderen, teneinde vervolgens de inning van de rechten mogelijk te maken en de akte openbaar te maken en teneinde de rechtszekerheid te waarborgen en de technieken aan te passen aan de evolutie van de juridische en maatschappelijke normen.

 

Voorbeelden van taken
  • Het te akteren akkoord juridisch onderzoeken, de akte opstellen en de uitvoering van de pre-akte formaliteiten controleren
  • De akte toelichten en voorlezen bij het verlijden ervan.
  • De akte ontvangen en de toestemming van de medecontractant of partijen vastleggen door de feitelijke ondertekening van de akte;
  • het berekenen van de kosten (en rechten) om de provisieaanvraag op te stellen.
  • De akte laten registreren en overschrijven en de overige postakte formaliteiten vervullen.

 

Als
specialist inzake gerechtelijke onteigening
    de geldigheid van het onteigeningsbesluit onderzoeken en een intern advies formuleren omtrent de opportuniteit om al dan niet de gerechtelijke onteigening in te leiden; de gerechtelijke onteigeningsprocedure inleiden en voeren door alle nodige juridische en materiële acties die hierop betrekking hebben te ondernemen, namelijk, het opmaken van de inleidende stukken en het aanduiden van de advocaat, die zich schikt naar de richtlijnen van de commissaris, het opvolgen van de procedure en het aanwezig zijn op het plaatsbezoek, het volgen van de debatten en deelnemen aan de het opstellen van de besluiten alsook het analyseren van de verkregen gerechtelijke beslissing, het overgaan tot de wettelijke betekeningen, het opmaken van de vereffeningsvoorstellen, en het opstellen van een eindverslag evenals het doen van suggesties inzake kennisbeheer

teneinde

    de gerechtelijke onteigeningsprocedure tot een goed einde te brengen door zowel naar de inhoud als naar de vorm de rechtszekerheid en de transparantie bij de behartiging van de belangen van de overheid en de gelijkheid van de onteigenden te verzekeren, evenals op proactieve manier de behandeling van de opdrachten in de functionele processen te verbeteren (bv de databank met rechtspraak aanvullen)

 

Voorbeelden van taken
  • het realistisch beoordelen van het belang om een procedure in te leiden (noodzaak, kosten, tijd, risico's).
  • het voorstellen van nieuwe rechtsmiddelen, het analyseren van de verbanden tussen nieuwe en vroegere gegevens; het omzetten van de ideeën van de anderen en feitelijke situaties in juridische taal;
  • het nauwgezet opvolgen van de procedures en hun voortgang en op passende wijze reageren; waken over de naleving van de termijnen en de planning;
  • het voorstellen van de aanwijzing van de advocaten en de gerechtsdeskundigen, het onderhouden van formele en informele contacten met zijn/haar collega’s;
  • het formuleren van voorstellen tot aanpassing van de werkmethodes; alsook het overdragen van specifieke technische kennis.

 

Als
projectbeheerdeer
    het tot een goed einde brengen van de geheel van de processus, "van begin tot einde", binnen de door de opdrachtgever gevraagde termijnen: d.w.z. de aankoop en onteigeningsopdrachten (dikwijls van een grote omvang: meer dan 50 percelen) en de opdrachten tot vervreemding, hierin begrepen de voorafgaande fase van schatting.

teneinde

    binnen de gestelde termijnen de publieke overheden de onmisbare middelen te bezorgen ter vervulling van hun opdrachten van algemeen nut: materiële middelen (aankopen en onteigeningen) financiële middelen (vervreemding); juridisch tegenstelbare middelen (authentieke akten).

 

Voorbeelden van taken
  • Het plannen en organiseren van de werkzaamheden, hierin begrepen de schatting, in functie van de toebedeelde termijnen voor de realisatie van de opdrachten (dikwijls van een grote omvang (meer dan 50 percelen)) en het ondernemen van de nodige acties.
  • Een checklist opstellen van de, op het meest geschikte moment, uit te voeren formaliteiten en stappen.
  • Toezien op hun uitvoering.

 

Als
wettelijk vertegenwoordigend contactpersoon
    handelen in naam van de opdrachtgever, en een enig en verantwoordelijk aanspreekpunt bieden die alle externe vragen en verzoeken om informatie, verzamelt en deze desgevallend na raadpleging van de opdrachtgever beantwoordt

teneinde

    in naam en voor rekening van de opdrachtgever minnelijke akkoorden af te sluiten en de desbetreffende akten te tekenen op een onpartijdige en aan alle comités gemeenschappelijke wijze (aankopen & onteigeningen - vervreemdingen) . De garantie te bieden dat de te betalen prijs en vergoedingen budgettair beschikbaar zijn bij de opdrachtgever om te worden betaald binnen de overeengekomen termijnen alsook een eenduidige en coherente communicatie te verzekeren ten overstaan van de opdrachtgevers en de burgers met betrekking tot hun vragen en de gebruikte modus operandi.

 

Voorbeelden van taken
  • De nodige kredieten aanvragen en waken over hun beschikbaarheid.
  • Het sluiten van akkoorden, rekeninghoudend zowel met de wettelijke regels als met de grenzen van het door de opdrachtgever verleende mandaat.
  • Antwoorden, zowel t.a.v. van de opdrachtgever als van de burger, op vragen met betrekking tot de te realiseren opdracht ( timing, verloop van de onderhandelingen, juridische verduidelijkingen, redenen van vastlopen van het project, opgedoken problemen,enz…).

 

Als
extern raadgever
    aan de opdrachtgever zowel technische adviezen (ramingen van de goederen en kosten, en verslagen over onroerende verrichtingen) als juridische adviezen betreffende verrichtingen, met inbegrip van de onteigeningen, verlenen en advies verlenen aan alle betrokken partijen bij het optreden als instrumenterende derde.

teneinde

    opdrachtgevers toe te laten hun beleid in zake onroerende goederen te bepalen met kennis van zaken, zowel op financieel (via de schattingen) als op juridische vlak.

 

Voorbeelden van taken
  • Afleveren van ramingen van de kosten of opbrengsten van onroerende verrichtingen in het kader van de voorbereiding van de beleidsbeslissingen van de opdrachtgever.
  • Verlenen van visa en adviezen over de voorgestelde prijzen in het kader van de economische expansie en de regionale voorkooprechten.
  • Advies verlenen over juridische vragen.
  • Advies verlenen en, zo er verschillenden oplossingen mogelijk zijn, een optie voorstellen.

 

Als
controleur
    er op toezien dat de onderscheiden formaliteiten en acties opgenomen in de checklist op een correcte wijze en in de juiste volgorde worden uitgevoerd door de medewerkers van het comité en controleren van het ontwerp van akte.

teneinde

    onder zijn persoonlijke verantwoordelijkheid de rechtszekerherid te waarborgen door het afsluiten van akkoorden en het verlijden van akten in juridische correcte vorm.

 

Voorbeelden van taken
  • nazien dat alle wettelijke pre-akte formaliteiten (welke verschillen naargelang het type van verrichting) werden uitgevoerd en ratio temporis nog geldig zijn op het moment van het sluiten van het akkoord of het verlijden van de akte.
  • Nalezen en controleren van het ontwerp van akte en de nodige aanpassingen aanbrengen of laten aanbrengen.

 

Als
kennisbeheerder
    het systematisch meedelen van de rechtsgevolgen van de begonnen of gevoerde onteigeningsprocedures en het meedelen onder de vorm van "case studies" van schattingsverslagen, de vergoedingen in bijzondere dossiers (ondernemingen, bijzondere landbouwteelten, verontreinigde sites ...)

teneinde

    de verschillende comités door middel van een kennisdatabank, coherente en up to date documentatie ter beschikking te stellen.

 

Voorbeelden van taken
  • meedelen en becommentariëren van rechterlijke uitspraken.
  • het meedelen van verslagen en de gevolgde benadering meedelen in bijzondere onteigeningsdossiers.
  • kennis uitwisselen met collega's door middel van een interactieve sharepoint.

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

burgers/ondernemingen

vragen

mondeling/schriftelijk

dagelijks

andere federale overheids[...]

diverse niet fiscale documenten

alle beschikbare kanalen

ad hoc

alle publieke overheden

wetgeving (wet, KB, MB...)

alle beschikbare kanalen

ad hoc

management

rapporten/studies/beslissingen

vergaderingen/informeel

ad hoc

advocaten/notarissen/experten

juridische documenten

alle beschikbare kanalen

ad hoc

eigen FOD

adviezen/beslissingen

dossier

ad hoc

opdrachtgevers

opdrachten

dossier

ad hoc

civiele samenleving

diversen

informeel

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

burgers/ondernemingen

adviezen/beslissingen

persoonlijk contact

dagelijks

andere federale overheids[...]

adviezen/beslissingen/schattingen

schriftelijk/mondeling/mail

ad hoc

alle publieke overheden

niet fiscale adm. doc

alle beschikbare kanalen

ad hoc

management

rapporten/juridische doc.

schriftelijk/mondeling/mail

ad hoc

eigen FOD

fiscale doc./schattingen

schriftelijk/dossier

ad hoc

opdrachtgevers

adviezen/juridische doc.

alle beschikbare kanalen

ad hoc

magistraten/experten/advocaten

adviezen/beslissingen/juridische doc.

dossier/alle beschikbare kanalen

ad hoc

civiele samenleving

diversen

informeel

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

De Voorzitter van het comité (of, bij delegatie de directeur van het comité

De functie heeft de facto de functionele leiding over meerdere medewerkers ( niveau A, B of C).

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de wijze, frequentie van onderhandelen en de hieraan te besteden tijd;
  • de keuze van de communicatie- en publiciteitskanalen
  • de organisatie en prioritisering van de deelelementen van het project
  • elke constructief of alternatief voorstel aan de directe hiërarchie
  • de organisatie, opvolging en controle, in het kader van zijn verantwoordelijkheid, van de door hem gedelegeerde taken

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • wijziging van de schattingen (prijzen, vergoedingen, waarden) en van de kredieten.
  • het opstarten van de gerechtelijke fase,na het mislukken van de minnielijke fase; om te daden of te berusten.
  • om een opdracht te weigeren
  • het wijzigen van de organisatie, en de de algemene werkverdeling.

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

/

 

Eigen werkbudget

Orde van grootte : in de tientallen miljoenen €.

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. De budgetten van de opdrachtgevers worden rechtstreeks beïnvloed door het oordeelkundig beheer van de uitgaven inzake verwerving en onteigening, de opbrengsten van de vervreemdingen en door de kosteloosheid van de "notariële" prestaties.

2. De 14 aankoopcomités realiseren onroerende verrichtingen ten belope van ongeveer 500.000.000 €/jaar. Ze verwerven ongeveer 6.000 percelen, realiseren ongeveer 1.750 vervreemdingen en verlijden ongeveer 11.000 akten per jaar.

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • Het actieplan van de Administrateur van de "Patrimoniumdiensten" en van de Administrateur genraal van de Patrimoniumdocumentatie
  • de domaniale wetten, het organiek besluit op de comités tot aankoop en de andere wettelijke bepalingen betreffende de bevoegdheden van de aankoopcomités.
  • Wettelijke en reglementaire normen, instructies en directieven eigen aan de materie van de patrimoniumdocumentatie..

 

Welke vernieuwingen
  • Inzake de werkmethodes en creatieve juridische oplossingen, binnen de grenzen van de billijkheid en de wettelijkheid.
  • Operationele directieven en instructies intern aan het comité
  • Het zoeken naar een kwaliteit en rechtszekerheid in een klantgerchte dienstverlening.

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • De doelstellingen van een aankoopcomité belast met geïntegreerde verrichtingen in het beheer van het onroerend patrimonium in naam en/of voorrekening van de publieke overheden.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.