Adviseur-generaal communicatie financiën - Directeur (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DCO116
Niveau: A
Klasse : A4 Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden Beroepscategorie : 02. Communicatie en Informatie (CO)
Doel van de functie
bepalen, ontwikkelen en implementeren van het communicatiebeleid van de organisatie
teneinde
een optimaal communicatiebeleid te realiseren in functie van de strategische doelstellingen van de organisatie
Resultaatgebieden
AlsdeskundigeOp een proactieve, kwaliteitsvolle manier adviseren, ondersteunen en informeren van het management van de FOD op het vlak van communicatie
teneinde
de realisatie van de strategische doelstellingen van de organisatie te ondersteunen
Voorbeelden van taken
- bepalen van de langetermijndoelstellingen voor de verschillende communicatiedomeinen op basis van de visie en missie van de organisatie
- bepalen van de bijhorende communicatieprestatie-indicatoren
- verdedigen van deze doelstellingen en prestatie-indicatoren bij het directiecomité
- bepalen van de middelen (personeel, budget, ICT-ondersteuning, raamakkoord,...) om deze doelstellingen te realiseren
Alsleidinggevendevertalen van de strategische doelstellingen in operationele doelstellingen van de stafdienst strategische coördinatie en communicatie
teneinde
het communicatiebeleid consistent uit te voeren voor heel de organisatie
Voorbeelden van taken
- omzetten van het beleidsplan van de directie in concrete actieplannen
- bepalen van de prioriteiten, de projecten en opdrachten binnen de verschilende communicatiedomeinen
- organiseren en coördineren van de activiteiten binnen de dienst
- opvolgen van de resultaten van de verschillende diensten, projecten of opdrachten
- sturen, motiveren, evalueren en ontwikkelen van de medewerkers
Alsbeheerderbeheren en opvolgen van de uitvoering van de verschillende communictieplannen en communictieactiviteiten van de organisatie
teneinde
een duidelijk, doeltreffend en samenhangend communictiebeleid te garanderen
Voorbeelden van taken
- finaal goedkeuren van de verschilende operationele plannen
- bewaken van coherentie tussen mogelijk gebruikte media en kanalen (persbericht, brochure, newsletter, beurs, radiospot, internet, intranet,...)
- finaal goedkeuren van communicatierealisaties
Alskennisbeheerderopvolgen van de recente ontwikkelingen op het vlak van communicatietechnieken, communicatieprojecten en interne ontwikkelingen binnen de FOD
teneinde
te zorgen voor een geactualiseerde communicatiestroom en zo een doeltreffende communicatiedienst te garanderen
Voorbeelden van taken
- opleidingen en seminaries bijwonen alsook opvolgen van vakliteratuur
- op de hoogte blijven van communicatieprojecten binnen de FOD en op de hoogte blijven van externe en interne ontwikkelingen binnen de FOD
- deelnemen aan interdepartementale vergaderingen om ervaringen uit te wisselen
- stimuleren van kennisdeling en nieuwe trends tussen communicatiemensen van entiteiten en stafdiensten
- initiëren opleidingen m.b.t. communicatiethema's voor communicatiemedewerkers N, N-1, N-2
Alscontactpersoonuitbouwen van netwerken van communicatiespecialisten en andere doelgroepen, zowel binnen als buiten de FOD
teneinde
een samenhangend communicatiebeleid over te brengen dat in overeenstemming is met de realiteit
Voorbeelden van taken
- aansturen van netwerken van communicatieverantwoordelijken binnen de FOD
- de FOD vertegenwoordigen op studie- en congresdagen
- in contact treden met verschillende instanties en personen, zowel op formeel als op informeel vlak
Alsbeheerderaanbieden van praktische ondersteuning bij de organisatie van communicatieacties
teneinde
te garanderen dat de communicatie op zowel intern als extern niveau vlot verloopt en doeltreffend is
Voorbeelden van taken
- optimaal inzetten van mensen en middelen bij logistieke ondersteuning bij beurzen, evenementen, grafische vormgeving,...
- transparant maken binnen de organisatie welke logistieke communicatieondersteuning de dienst communicatie biedt
Alscoachleiden, ondersteunen en motiveren van de medewerkers
teneinde
een efficiënte werking van de communicatie te garanderen via de opvolging en ontwikkeling van elke medewerker
Voorbeelden van taken
- in kaart brengen van de opleidingsbehoeften en initiëren van opleidingen
- de medewerkers stimuleren via gerichte gesprekken
- evaluatiegesprekken voeren
- motiveren, ondersteunen en coachen van de medewerkers
- een aangenaam werkklimaat en een motiverende teamgeest opbouwen
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Voorzitter van het directiecomité
|
genomen beslissingen
|
schriftelijk en mondeling
|
wekelijks
|
Directeur strategische communicatie en coördinatie
|
instructies en objectieven
|
schriftelijk en mondeling
|
dagelijks
|
verantwoordelijken communicatie entiteiten en stafdiensten
|
staat van voortgang van dossiers, inclusief eventuele problemen ; vraag voor specifieke ondersteuning
|
schriftelijk en mondeling
|
dagelijks
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Voorzitter van het directiecomité
|
alle informatie nodig voor het nemen van beslissingen
|
schriftelijk en mondeling
|
wekelijks
|
Directeur strategische communicatie en coördinatie
|
staat van voortgang van dossiers ; instructies
|
schriftelijk en mondeling
|
dagelijks
|
verantwoordelijken communicatie entiteiten en stafdiensten
|
alle informatie nodig om performant en professioneel te communiceren op niveau van entiteit of stafdienst (planning, instructies, doelstellingen, strategische keuzes directiecomité,...)
|
schriftelijk en mondeling
|
dagelijks
|
teamverantwoordelijken dienst communicatie
|
alle informatie nodig om communicatie binnen FOD op elkaar af te stemmen
|
schriftelijk en mondeling
|
dagelijks
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
stafdirecteur strategische coördinatie en communicatie
De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- uitwerken operationele doelstellingen
De functie moet autorisatie vragen voor
- strategische oriëntatie van de communicatie van de FOD
Impact
Totaal werkbudget entiteit
/
Eigen werkbudget
/
Andere kwantitatieve gegevens
1. /
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- algemeen managementplan directiecomité
Welke vernieuwingen
- operationaliseren nieuwe structuur dienst communicatie
- installeren aanpak van communicatieplanning over de entiteiten en stafdiensten heen
- installeren en ondersteunen werking communicatieoverlegorganen
- definiëren en draagvlak creëren voor communicatiemethodologieën, concepten, ...
- definiëren en draagvlak creëren voor communicatieprocessen, regels en procedures
- nieuwe identiteit organisatie
Gebaseerd op welk referentiekader
- - algemeen managementplan directiecomité
- strategisch communicatieplan
|