Afdrukken

Adviseur doelgroepenbeleid (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DTE850

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 04. Tewerkstelling (TE)




Doel van de functie

De referentiepersoon zijn met betrekking tot de federale tewerkstellingsmaatregelen en daarmee samenhangende materies en advies verstrekken aan de bevoegde beleidscellen en andere strategische organen bij het bepalen en uitwerken van het federaal tewerkstellingsbeleid ten gunste van doelgroepen

teneinde

ervoor te zorgen dat met betrekking tot de (her)inschakeling van bepaalde doelgroepen op de arbeidsmarkt een beleid uitgewerkt wordt dat adequaat en efficiënt is en dat rekening houdt met alle aspecten van de maatschappelijke context (sociale problematieken, fiscaliteit, onderwijs, enz.)

 

De gemaakte beleidskeuzes op het vlak van doelgroepenbeleid nauwkeurig omzetten in kwalitatief hoogstaande regelgeving

teneinde

optimale beginvoorwaarden te creëren voor de uitvoering van bovengenoemde maatregelen, zowel aan de kant van de “gebruikers” (ondernemingen, burgers,...) als aan de kant van de “beheerders” (bevoegde administraties)

 

Resultaatgebieden
Als
beleidsadviseur
    diepgaande analyses aanleveren over de toepassing van de federale tewerkstellingsmaatregelen en op basis van de opgebouwde multidisciplinaire expertise adviezen formuleren met betrekking tot het federaal, regionaal en communautair werkgelegenheids- en inschakelingsbeleid en betreffende de algemene maatschappelijke problematiek van de (her)inschakeling van bepaalde doelgroepen

teneinde

    de beleidsmakers te helpen bij het uitwerken van een tewerkstellingsbeleid dat best beantwoordt aan de noden van de beoogde doelgroepen, rekening houdend met hun complexe maatschappelijke context en met de interactie tussen wetgevingen uit diverse beleidsdomeinen en tussen wetgevingen van diverse overheden

 

Voorbeelden van taken
  • redigeren van technische rapporten of nota’s over de impact van de bestaande of te ontwerpen maatregelen, over de uitvoering van maatregelen, over de sociale situatie van bepaalde doelgroepen, betreffende de juridische en budgettaire aspecten van diverse maatregelen en problematieken, enz. ten behoeve van de bevoegde ministers en de bevoegde federale, regionale of internationale adviesorganen
  • redigeren van evaluaties met betrekking tot bepaalde maatregelen, ten behoeve van de bevoegde ministers en hun medewerkers, van bepaalde internationale instellingen, van bepaalde adviesorganen, enz.
  • redigeren van antwoorden op parlementaire vragen
  • deelnemen, als referentiedeskundige, aan beleidsvoorbereidende vergaderingen bij adviesorganen (federaal en regionaal), ministeriële kabinetten (federaal en regionaal), enz.

 

Als
deskundige/specialist
    meewerken aan het uitwerken van nieuwe reglementeringen en kwalitatief hoogstaande regelgeving opstellen met betrekking tot arbeidsmarktgerichte maatregelen alsook ondersteunende maatregelen in andere domeinen (sociale zekerheid, fiscaliteit,...) om de tewerkstelling en inschakeling van de beoogde doelgroepen te bevorderen

teneinde

    over wetgevende teksten te beschikken die de foutloze en complete omzetting zijn van de gemaakte beleidskeuzes en die rekening houden met de interactie tussen wetgevingen uit diverse beleidsdomeinen

 

Voorbeelden van taken
  • opstellen van regelgevende teksten (wetten, besluiten,...)
  • nadere uitleg verstrekken over ontwerpteksten aan de Beleidscel en op interkabinettenwerkgroepen
  • zorgen voor de nodige adviesaanvragen en deze opvolgen (Nationale Arbeidsraad (NAR), beheerscomités van de instellingen van de Sociale Zekerheid, Inspectie van Financiën, Begroting, Raad van State, enz.)
  • opstellen van de bijhorende wetgevingsdossiers (bundelen van adviezen, nota Ministerraad, memorie van toelichting,...)
  • opstellen van synthesenota’s ter voorbereiding van de mondelinge toelichtingen en besprekingen in de bevoegde parlementaire commissies en zo nodig de minister en zijn medewerkers daar vergezellen

 

Als
kennisbeheerder
    permanent opvolgen en bestuderen van relevante regelgeving en andere bronnen met betrekking tot de federale tewerkstellingsmaatregelen en de problematiek van de (her)inschakeling van bepaalde doelgroepen op de arbeidsmarkt in het algemeen (sociale aspecten, fiscale aspecten, onderwijs- en opleidingscontext, armoedeproblematiek, diversiteitsproblematiek, maatschappelijke integratie,...)

teneinde

    in deze materies grondige technische kennis en inzicht te verwerven en zodoende een exclusieve multidisciplinaire expertise op te bouwen en te onderhouden

 

Voorbeelden van taken
  • geregeld consulteren van rechtsbronnen en andere nuttige informatiebronnen
  • geregeld informeren bij contactpersonen (collega's en extern netwerk)
  • consulteren van diverse rapporten en studies
  • deelnemen aan gespecialiseerde colloquia

 

Als
deskundige
    statistische en budgettaire gegevens met betrekking tot bepaalde werkgelegenheidsmaatregelen beheren

teneinde

    over correcte cijfergegevens te beschikken bij beleidsvoorbereidende of beleidsondersteunende werkzaamheden

 

Voorbeelden van taken
  • gegevens opvragen bij externe instanties (Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening, Rijksdienst voor Sociale Zekerheid, Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid, regionale diensten,...)
  • cijfergegevens analyseren inzake de begunstigden van bepaalde werkgelegenheidsmaatregelen en inzake de uitgaven voor die maatregelen
  • cijfergegevens structureren door middel van computerprogramma’s (Excel, Access)
  • statistisch materiaal aanmaken in de gewenste vorm
  • begrotingsvoorstellen uitwerken in samenwerking met sommige van bovengenoemde diensten

 

Als
extern raadgever/specialist
    de verworven kennis, ervaring en inzichten met betrekking tot de problematiek van de inschakeling van bepaalde doelgroepen op de arbeidsmarkt, ter beschikking stellen van alle belanghebbende instanties en overheden (overheden en administraties op federaal, regionaal en communautair niveau, adviesraden, paritaire comités, sectorfondsen, onderwijsnetten, internationale instanties,...)

teneinde

    bij te dragen tot de homogeniteit van het beleid dat op verschillende bevoegdheidsniveaus gevoerd wordt

 

Voorbeelden van taken
  • opstellen van technische rapporten of nota's
  • deelnemen aan werkgroepen en beleidsvoorbereidende vergaderingen om als referentiedeskundige mee te werken aan gefundeerde adviezen, adequate rapporten of doelmatige beslissingen
  • informatie uitwisselen met contactpersonen (“networking”)

 

Als
informatieverstrekker
    instaan voor het verstrekken en het verspreiden van informatie over de door de dienst beheerde maatregelen en materies

teneinde

    de toepassing van die maatregelen zo adequaat mogelijk te laten verlopen en de impact en effectiviteit ervan te bevorderen

 

Voorbeelden van taken
  • omwerken van de regelgeving en andere technische documentatie tot informatieve teksten ten behoeve van het publiek (brochures, website, ...)
  • verstrekken van informatie en adviezen
  • geven van voordrachten
  • deelnemen als spreker aan informatieve vergaderingen
  • organiseren van gespecialiseerde opleidingen

 

Als
senior expert/coach
    de opgebouwde expertise en ervaring delen met medewerkers en hen begeleiden bij hun taken

teneinde

    hen de nodige kennis en inzichten bij te brengen en ervoor te zorgen dat zij de hen toebedeelde taken correct uitvoeren en zij zich op termijn zelf tot deskundige kunnen ontwikkelen

 

Voorbeelden van taken
  • initiëren van medewerkers in nieuwe materies
  • coachen van medewerkers bij het correct beheer van de materies
  • bespreken van praktijkgevallen (bv. juridische vragen die aan de dienst voorgelegd worden, correcte interpretatie van dossiergegevens, enz.)

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

stafmedewerkers beleidscellen

mondelinge vragen

telefoon, vergadering

ad hoc

stafmedewerkers beleidscellen

schriftelijke vragen

nota, e-mail

ad hoc

management

beslissingen

e-mail, telefoon, persoonlijk contact, vergadering

wekelijks

management

mondelinge en schriftelijke vragen

e-mail

dagelijks

management

richtlijnen, opdrachten

e-mail, telefoon, persoonlijk contact, vergadering

wekelijks

andere overheidsdiensten (FOD's, RSZ, RVA, RSZPPO, FBZ, RIZIV, RKW, regionale en communautaire diensten (VDAB, FOREM, Actiris, ministeries van Onderwijs, Syntra, IFAPME, IAWM,...))

schriftelijke of mondelinge vragen

per brief, e-mail ...

ad hoc

andere overheidsdiensten (cfr. supra)

adviezen

nota, per brief

ad hoc

organisaties/instanties (NAR, CRB, HRW, regionale kabinetten, vakbonden, werkgeversorganisaties, sectorfondsen, onderwijsnetten, OESO,...)

schriftelijke of mondelinge vragen

per brief, e-mail, telefoon ...

ad hoc

particulieren/burgers/ondernemingen

schriftelijke of mondelinge vragen

per brief, e-mail, telefoon ...

dagelijks

medewerkers/collega's

schriftelijke of mondelinge vragen

e-mail, telefoon, persoonlijk contact, vergadering

dagelijks

medewerkers/collega's

mondelinge adviezen

telefoon, persoonlijk contact, vergadering

wekelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

stafmedewerkers beleidscellen

mondelinge en schriftelijke adviezen

dossier, e-mail, telefoon, vergadering, persoonlijk contact

ad hoc

stafmedewerkers beleidscellen

rapporten, nota's, wetsdossiers

als dossier

ad hoc

management

mondelinge en schriftelijke adviezen

e-mail, telefoon, vergadering, persoonlijk contact

dagelijks

management

rapporten, nota's

als dossier

ad hoc

organisaties/instanties (NAR, CRB, HRW, regionale kabinetten, vakbonden, werkgeversorganisaties, sectorfondsen, onderwijsnetten, OESO,...)

mondelinge en schriftelijke adviezen

e-mail, telefoon, brief

ad hoc

organisaties/instanties (cfr. supra)

informatie

e-mail, telefoon, brief

ad hoc

particulieren/burgers/ondernemingen

mondelinge en schriftelijke adviezen

e-mail, telefoon, brief

dagelijks

particulieren/burgers/ondernemingen

informatie

e-mail, telefoon, brief

dagelijks

medewerkers/collega's

mondelinge en schriftelijke adviezen

e-mail, telefoon, vergadering, persoonlijk contact

dagelijks

medewerkers/collega's

richtlijnen, opdrachten

e-mail, telefoon, vergadering, persoonlijk contact

dagelijks

andere overheidsdiensten (FOD's, RSZ, RVA, RSZPPO, FBZ, RIZIV, RKW, regionale en communautaire diensten (VDAB, FOREM, Actiris, ministeries van Onderwijs, Syntra, IFAPME, IAWM,...))

mondelinge en schriftelijke adviezen

e-mail, telefoon, brief

ad hoc

andere overheidsdiensten (cfr. supra)

informatie

e-mail, telefoon, brief

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de directeur-generaal

de adviseur-generaal (afdelingshoofd)

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de eigen werkwijze
  • de eigen planning
  • het verstrekken van beleidsadviezen, zowel intern als aan externe instanties
  • tussenkomsten en standpunten op vergaderingen op basis van zijn expertise
  • het verspreiden van technische adviezen, zowel intern als extern
  • het uitvoeren/opstellen van studies en analyses in de hoedanigheid van specialist en referentiedeskundige
  • het opvragen van informatie of gegevens bij externe instanties
  • voorstellen tot verbetering of vereenvoudiging van maatregelen
  • het opstellen van regelgevende ontwerpteksten
  • de werkwijze vastleggen om (complexe) dossiers te behandelen
  • de initiatie en coaching van medewerkers

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • de beslissingen die een verandering kunnen veroorzaken in het functioneren van de FOD of de Algemene Directie of van externe instanties
  • de verspreiding van zeer gevoelig materiaal aan bepaalde externe instanties (bv. eerste beleidsopties, eerste ontwerpteksten)
  • de definitieve versie van bepaalde nota's of rapporten die aan externe instanties (nationaal of internationaal) bezorgd moeten worden
  • de officiële contacten of correspondentie die de Algemene Directie of de FOD kunnen verbinden of bezwaren
  • de definitieve versie van antwoorden op parlementaire vragen

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

nihil

 

Eigen werkbudget

nihil

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de richtlijnen of instructies van de beleidscel en het management
  • de specifieke regelgeving met betrekking tot de tewerkstellingsmaatregelen
  • de institutionele wetgeving (bevoegdheidsverdeling tussen federale overheid, gewesten en gemeenschappen)
  • de sociale wetgeving (arbeidswetgeving, socialezekerheidswetgeving)
  • de toepasselijke internationale wetgeving (bv. Europese richtlijnen)
  • de voorschriften inzake wetgevingstechniek
  • de procedurevoorschriften inzake het beantwoorden van parlementaire vragen
  • de vormvoorschriften inzake schriftelijke correspondentie

 

Welke vernieuwingen
  • formuleren van voorstellen tot verbetering van bestaande tewerkstellingsmaatregelen en dus tot wijziging van de specifieke regelgeving die daarop betrekking heeft
  • formuleren van voorstellen tot wijziging van regelgeving die van invloed is op deze tewerkstellingsmaatregelen (arbeidswetgeving, socialezekerheidswetgeving, fiscale wetgeving)
  • formuleren van voorstellen voor nieuwe tewerkstellingsmaatregelen en dus voor nieuwe regelgeving
  • aanpassen en verbeteren van het gegevensbeheer en van de ter beschikking gestelde informatie

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • het beleid van de minister
  • onderzoeksresultaten (studies, rapporten, eigen evaluaties)
  • adviezen van externe instanties (Nationale Arbeidsraad, Hoge Raad voor de Werkgelegenheid,...)
  • expertise binnen de eigen organisatie en bij externe instanties (bv. Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening, Rijksdienst voor Sociale Zekerheid,...)
  • eigen expertise en ervaring

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.