Afdrukken

Adviseur-generaal integriteitsbeleid - Directeur (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DPO250

Niveau: A

Klasse : A4

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)




Doel van de functie

Het leiden van de Dienst integriteitsbewaking van de federale overheidsdienst Budget en Beheerscontrole, met het oog op de ontwikkeling en het onderhoud van een federaal preventief integriteitsbeleid

teneinde

de federale regering een federaal preventief integriteitsbeleid te laten voeren dat toonaangevend is op nationaal en internationaal vlak

 

Het leiden van de Dienst integriteitsbewaking van de federale overheidsdienst Budget en Beheerscontrole met het oog op de uitvoering, de evaluatie en de bijsturing van het federaal preventief integriteitsmanagement bij de overheidsorganisaties

teneinde

in alle diensten van het federaal administratief openbaar ambt over een hoog kwalitatief en coherent federaal preventief integriteitsmanagement te beschikken op het vlak van ambtelijke ethiek en deontologie op alle beleidsdomeinen en in alle vakgroepen

 

Het leiden van de Dienst integriteitsbewaking van de federale overheidsdienst Budget en Beheerscontrole met het oog op de opvolging van het integriteitsbeleid en integriteitsmanagement op nationaal en internationaal vlak

teneinde

in de federale overheid te beschikken over een (inter-)nationaal erkend kenniscentrum op het vlak van ambtelijke ethiek, integriteitsbeleid en integriteitsmanagement

 

Resultaatgebieden
Als
leidinggevende en coach
    het taakgericht en persoonlijk begeleiden van en leiding geven aan alle medewerkers van de Dienst integriteitsbewaking

teneinde

    de medewerkers van de Dienst integriteitsbewaking te inspireren tot hard en kwalitatief werk om de doelstellingen van de dienst te bereiken

 

Voorbeelden van taken
  • * met een pioniersmentaliteit innovatie bij de medewerkers van de dienst integriteitsbewaking aanmoedigen en hun ideeën ondersteunen.* het gidsen van de medewerkers van de Dienst integriteitsbewaking en hen wegwijs maken inzake integriteitsbeleid en integriteitsbeheer* de medewerkers van de dienst integriteitsbewaking helpen bepaalde concrete gedragingen aan te leren in de matrixorganisatie die de federale overheid is.* het
  • het aanmoedigen van de Dienst integriteitsbewaking met persoonlijk enthousiame om zich gezamenlijk achter de integriteitsdoelstellingen van de Dienst integriteitsbewaking, de FOD B & B en de federale regering te zetten
  • de medewerkers van de Dienst integriteitsbewaking helpen acties te ondernemen als teamspeler en de inspanningen en talenten van de medewerkers ondersteunen
  • In de Dienst integriteitsbewaking als leidinggevende het goede voorbeeld geven door voortdurend zelf te laten zien hoe de medewerkers professioneel, ethisch en integer kunnen en moeten handelen

 

Als
planner
    het bepalen van de doelstellingen van de Dienst integriteitsbewaking

teneinde

    te bekijken hoe de doelstellingen van de Dienst integriteitsbewaking het best bereikt kunnen worden

 

Voorbeelden van taken
  • het bepalen van de koers van de Dienst integriteitsbewaking op lange termijn (strategisch plannen) en het implementeren van het strategisch plan door activiteiten te specifiëren (operationeel plan); het opstellen van een beleidsplan voor de Dienst integriteitsbewaking met de algemene richtlijnen voor besluitvorming en acties van de medewerkers; het beleidsplan van de Dienst integriteitsbewaking aanvullen met procedures en/of regels waarin precies beschreven wordt hoe sommige specifieke acties uitgevoerd dienen te worden
  • het opstellen van een budget voor de Dienst integriteitsbewaking met toewijzing van de financiële en menselijke middelen aan de activiteiten en projecten van de dienst
  • streven naar contingentieplanning zodat de Dienst integriteitsbewaking bij in de tijd wijzigende omstandigheden op voorhand alternatieve acties geïdentificeerd heeft. Als het gaat om strategische thema's inzake integriteitsbeleid en integriteitsmanagement dient te worden gewerkt met scenarioplanning en alternatieve toekomstscenario's.
  • het invoeren van het planningsproces in de Dienst integriteitsbewaking als participerende planning d.w.z. zoveel mogelijk rekening houden met de belanghebbenden - binnen en buiten de federale overheid - die door de planning beïnvloed zullen worden en/of nodig zullen zijn voor de implementatie van de planning
  • het optimaliseren van de tijdsplanning in de Dienst integriteitsbewaking zodanig dat de planning gerespecteerd wordt

 

Als
coördinator
    contact houden met en op de hoogte blijven van de uitvoering van de planning in de Dienst integriteitsbewaking

teneinde

    de prestaties van de medewerkers van de Dienst integriteitsbewaking te meten en de nodige acties te ondernemen om de gewenste resultaten te waarborgen: op basis van relevante informatie verifiëren of de plannen uitgevoerd zijn en of de werkelijke prestaties voldoen aan de prestatiedoelen.

 

Voorbeelden van taken
  • Bij de planning in de Dienst integriteitsbewaking reeds het bepalen van de prestatiedoelstellingen en de indicatoren om de prestaties te controleren (cf. door middel van input-, output- en outcome-indicatoren); het meten van de werkelijke prestaties in de Dienst integriteitsbewaking door zo nauwkeurig mogelijk de resultaten (output- en outcome-indicatoren) en/of de inzet van de middelen (inputindicatoren) te meten; het vergelijken van de in de Dienst integriteitsbewaking gemeten prestaties met de doelstellingen en indicatoren zodat bepaald kan worden of er acties dienen ondernomen te worden (controlevergelijking: de behoefte aan actie = gewenste prestaties minus de werkelijke prestaties). Daarbij dient een keuze gemaakt te worden in functie van de controle- en informatiebehoefte met als centrale vraag
  • De controlerende functie van de expert integriteitsbeleid dient betrekking te hebben op de verschillende fasen in de activiteitencyclus van de Dienst integriteitsbewaking zodat maatregelen kunnen getroffen worden voor de optimalisering van de prestaties. Concreet gaat het om een voorafgaande controle, een gelijktijdige controle en een terugkoppelingscontrole. Bij voorafgaande controle wordt vóór het werk begint gecontroleerd of de juiste koers bepaald is en/of over de vereiste middelen beschikt kan worden. Bij gelijktijdige controle wordt gecontroleerd wat tijdens het werkproces gebeurt teneinde te kunnen sturen.Terugkoppelingscontrole vindt plaats nadat de acties voltooid zijn.
  • De expert integriteitsbeleid dient voor de Dienst integriteitsbewaking een intern controlesysteem uit te bouwen dat wordt geëvalueerd door en in samenwerking met de interne en/of externe audit.

 

Als
organisator
    het maken van een werkverdeling in de Dienst integriteitsbewaking om taken te kunnen uitvoeren en de resultaten te coördineren

teneinde

    de doelstellingen van het integriteitsbeleid en -beheer en ambtelijke ethiek in de federale overheid zo doeltreffend mogelijk te verwezenlijken

 

Voorbeelden van taken
  • zorgen voor de werkverdeling en voor duidelijke gezagsverhoudingen en communicatiekanalen in de Dienst integriteitsbewaking
  • de medewerkers van de Dienst integriteitsbewaking voldoende beslissingsbevoegdheid geven over cruciale kwesties in hun werk; het zoveel mogelijk stimuleren van het gebruik van informatietechnologie in de Dienst integriteitsbewaking; een goed evenwicht zoeken tussen de veelzijdigheid en de expertise van de medewerkers in de Dienst integriteitsbewaking; de medewerkers van de dienst leren effectief samen te werken - binnen en buiten de dienst - en de FOD Budget en Beheerscontrole (horizontalisme)
  • de organisatie van de Dienst integriteitsbewaking zoveel mogelijk opbouwen rond processen en de medewerkers van de dienst in de mate van het mogelijke de leiding geven over die processen; het minimaliseren van hiërachie in de Dienst integriteitsbewaking en teamwerk zoveel mogelijk stimuleren
  • werken aan een cultuur in de Dienst integriteitsbewaking waarin openheid, bespreekbaarheid, samenwerking en prestatiegerichtheid vanzelfsprekend zijn; het nastreven van doelmatige delegatie en decentralisatie in de Dienst integriteitsbewaking

 

Als
coördinator
    het horizontaal coördineren van de uitvoering van het federaal preventief integriteitsbeleid en -beheer

teneinde

    in het federaal administratief openbaar ambt een coherente en simultane uitvoering van het integriteitsbeleid te waarborgen

 

Voorbeelden van taken
  • zorgen voor een forum van integriteitscoördinatoren in het federaal administratief openbaar ambt
  • zorgen voor een adviesgroep ambtelijke ethiek en deontologie
  • zorgen voor horizontale verslaggeving over integriteitsbeleid en -beheer op basis van de integriteitsaudit

 

Als
extern raadgever/adviseur
    van de FOD's en POD's en de andere Belgische overheden op het vlak van integriteitsbeleid en -beheer het zo goed mogelijk aansturen van de medewerkers van de Dienst integriteitsbewaking

teneinde

    op basis van deskundigheid de externe klanten zo doeltreffend mogelijk te ondersteunen bij de uitvoering van het federaal preventief integriteitsbeleid

 

Voorbeelden van taken
  • het ontwerpen van relevante processen in de federale overheid inzake ambtelijke ethiek
  • het proactief zoeken van goede voorbeelden inzake ambtelijke ethiek uit binnen- en buitenland die door de medewerkers van de Dienst integriteitsbewaking kunnen vertaald worden naar de specifieke omgeving van de verschillende diensten van het federaal administratief openbaar ambt
  • het begeleiden van de ontwikkeling van mechanismen voor het toetsen van het integriteitsbeleid, het integriteitsbeheer, de relevante procedures en de praktijken inzake ambtelijke ethiek en de overeenstemming met de waarden en normen van het federaal administratief openbaar ambt
  • het uitwerken van strategieën en tactieken die de medewerkers van de Dienst integriteitsbewaking toelaten om het leiderschap op het vlak van ambtelijke ethiek en integriteitsmanagement te ontwikkelen, te bestendigen en te verbeteren
  • het opbouwen en onderhouden van netwerken met alle diensten van het federaal administratief openbaar ambt om hun medewerkers ertoe aan te zetten ethische vraagstukken en dilemma's zelf op te lossen

 

Als
deskundige/specialist
    met het grootste kennisniveau en de meeste vakbekwaamheid in de Dienst integriteitsbewaking

teneinde

    een kenniscentrum uit te bouwen, te handhaven en te verbeteren met betrekking tot het beleid en beheer van ambtelijke ethiek

 

Voorbeelden van taken
  • het verwerven, onderhouden en verspreiden van de kennis die noodzakelijk is om de theorieën en concepten van de toegepaste ambtelijke ethiek en de beste praktijken op dit gebied ingang te doen vinden in de federale overheidsdiensten
  • het verwerven, onderhouden en verspreiden van de vaardigheden om de bestaande praktijken en normen inzake ambtelijke ethiek te analyseren en ter discussie te stellen
  • het begrijpen van de diverse normen van ambtelijke ethiek en het voorstellen van oplossingen om te kunnen omgaan met mogelijke culturele verschillen op dit vlak
  • het begrijpen van de verschillende beheerssystemen die verband houden met ambtelijke ethiek en de relevante juridische context verstaan waarin ambtelijke ethiek zich in de (federale) overheidsorganisaties situeert
  • optreden als deskundige voor het federaal preventief integriteitsbeleid in diverse internationale en nationale fora

 

Als
beleidsadviseur
    het begeleiden van de medewerkers van de Dienst integriteitsbewaking bij het afstemmen van het federaal preventief integriteitsbeleid op de internationale verplichtingen en aanbevelingen terzake

teneinde

    van het federaal administratief openbaar ambt een schoolvoorbeeld te maken op het vlak van preventief integriteitsbeleid en integriteitsmanagement

 

Voorbeelden van taken
  • het bieden van ondersteuning in het federaal administratief openbaar ambt bij het ontwerpen en toepassen van relevante processen inzake ambtelijke ethiek
  • het bieden van ondersteuning bij het selecteren van goede voorbeelden uit binnen- en buitenland met het oog op de toepassing ervan in de diensten van het federaal administratief openbaar ambt, rekening houdend met de transponeerbaarheid naar de specifieke omgeving van de federale diensten
  • het geven van ondersteuning en sturen bij de ontwikkeling van mechanismen met het oog op het toetsen van de uitvoering van het federaal preventief integriteitsbeleid, relevante procedures en praktijken inzake ambtelijke ethiek en de overeenstemming met de waarden en normen van het federaal administratief openbaar ambt

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

andere fed. overh. diensten

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

ad hoc

andere fed. overh. diensten

mondelinge vragen

per brief, e-mail ...

ad hoc

andere fed. overh. diensten

wetgeving (wet, KB, MB ...

per brief, e-mail ...

ad hoc

management

mondelinge vragen

persoonlijk contact

maandelijks

management

beslissingen

persoonlijk contact

maandelijks

organisaties/ondernemingen

mondelinge vragen

per brief, e-mail ...

ad hoc

organisaties/ondernemingen

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

wekelijks

organisaties/ondernemingen

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

organisaties/ondernemingen

wetgeving (wet, KB, MB ...

als dossier

ad hoc

organisaties/ondernemingen

schriftelijke adviezen

vergadering, stuurgroep ...

ad hoc

andere fed. overh. diensten

mondelinge adviezen

vergadering, stuurgroep ...

ad hoc

andere fed. overh. diensten

schriftelijke vragen

vergadering, stuurgroep ...

ad hoc

management

schriftelijke vragen

vergadering, stuurgroep ...

maandelijks

management

mondelinge adviezen

vergadering, stuurgroep ...

maandelijks

management

schriftelijke adviezen

vergadering, stuurgroep ...

maandelijks

organisaties/ondernemingen

schriftelijke adviezen

vergadering, stuurgroep ...

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de voorzitter van de FOD Budget en Beheerscontrole

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • alle budgettaire en menselijke middelen van de Dienst integriteitsbewaking
  • de organisatie van de Dienst integriteitsbewaking, de courante werkzaamheden en de projecten
  • de relaties met de belanghebbenden en de strategische partners - binnen en buiten het federaal administratief openbaar ambt

 

De functie moet autorisatie vragen voor

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

750.000 euro

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. Kenmerkend is het multidisciplinaire karakter van de functie

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • verdragen van de UNO, Raad van Europa, OESO
  • aanbevelingen van de GRECO (Group of States against Corruption), UNO, Wereldbank, IMF( Internationaal Monetair Fonds) , OESO
  • wetten en regelgeving inzake corruptie, overheidsopdrachten, begroting, HRM-overheidssector, intern controlesysteem, interne audit en meer specifieke wetgeving en regelgeving naargelang het domein waarin integriteitsprojecten worden gelanceerd
  • gedragscode van de federale overheid

 

Welke vernieuwingen
  • het verhogen en verbeteren van de integriteit op middellange en lange termijn, omschreven als de professionele verantwoordelijkheid en de morele competentie van de federale overheidsmedewerkers, door de integratie van het federaal preventief, stimulerend en controlerend integriteitsbeleid in het dagelijks operationeel beheer van de federale overheidsdienst; verplichting om voortdurend het eigen functioneren en de werking van de dienst te verbeteren, bereidheid om permanent te leren en mee te groeien met veranderingen in de cultuur van de federale overheidsorganisatie; proactiviteit en anticipatie d.m.v. structurele maatregelen en ingrepen is nodig om aan de hedendaagse, maar vooral de toekomstige uitdagingen van het federaal integriteitsbeleid en integriteitsbeheer te beantwoorden. (bij anderen voortdurend stimuleren tot verandering en verbetering is noodzakelijk (cf. medewerkers)). De functiehouder dient zichzelf voortdurend verder te bekwamen en te verbeteren op het brede domein van organisatorische en professionele ambtelijke ethiek en aanverwante terreinen: bijgevolg is de proactieve verzameling van kennis en nieuwe tendensen noodzakelijk om zijn/haar doeltreffendheid te kunnen behouden inzake alle toekomstige probleemstellingen op het vakdomein. Hieruit vloeit voort dat de kennis ook dient geïntegreerd te worden in de toekomstige processen, procedures en structuren op het vlak van integriteitsmanagement. Belangrijk voor de federale overheid hierbij is anderen ook aan te zetten tot permanente vorming en bijscholing, tot alertheid voor toekomstige bedreigingen en kansen, zwakten en sterken van de eigen dienst en organisatie. Dergelijke kritische houding bij de functiehouder en zijn/haar medewerkers stimuleert de permanente evaluatie van het eigen functioneren en de competentie om voorstellen voor verbetering te formuleren. Innovatief en nieuw in de context van de federale overheid zijn de lijndiensten van de horizontale federale overheidsdiensten en hun opdracht voor interne adviesopdrachten (interne consultant). Vanuit de interne adviesopdracht dient de functiehouder oog te hebben voor het afstemmen van het algemeen belang en de individuele (legitieme) behoeften van de klanten en gebruikers van de diensten van het directoraat-generaal integriteitsbewaking. Dergelijke klantgerichtheid vraagt van de functiehouder om structurele acties om de dienstverlening ten aanzien van de klanten en gebruikers van de dienst integriteitsbewaking te optimaliseren. Daarbij kan worden gedacht aan de ontwikkeling van meetbare doelstellingen m.b.t. klantgerichtheid en klantentevredenheid. Ook de doelstellingen, de dienstverleningen en de procedures kunnen worden afgestemd op de klantentevredenheid en klantgerichtheid. De medewerkers dienen ook aangestuurd te worden om de klantgerichtheid van hun aanpak altijd in vraag te stellen en te verbeteren.
  • De coördinatie van het federale integriteitsbeleid, de interne adviesopdracht inzake integriteitsmanagement en de ondersteuning van de horizontale en verticale FOD's voor de implementatie van het integriteitsmanagement vergt een doorgedreven samenwerking met alle belanghebbenden binnen en buiten de federale overheid.Van de functiehouder mag worden verwacht dat hij of zij de samenwerking intern en extern het eigen organisatieonderdeel steeds weer stimuleert. Verticale, maar vooral horizontale samenwerking is nieuw en voor verbetering vatbaar. De functiehouder zal dus met ideeën moeten komen om een gezamenlijk resultaat te bewerkstelligen en te verbeteren, onder meer door anderen aan te moedigen ideeën te uiten, van gedachten te wisselen, onderling te overleggen... zelfs als het om zaken gaat die het domein van integriteitsmanagement overschrijden. Dergelijke vernieuwende vorm van samenwerking betekent dat de belanghebbenden worden betrokken bij beslissingen die op de werking van hun organisatie een impact hebben. Daarvoor dient de functiehouder voldoende aandacht te hebben voor goede verstandhouding, teamgeest en respect voor de diversiteit van de stakeholders. Een open samenwerkingscultuur bevordert bespreekbaarheid, geeft ruimte voor opbouwende kritiek en terugkoppeling en zet iedereen aan om een consensus te bereiken over gezamenlijke oplossingen. Innoverend en zeker voor verbetering vatbaar, nog versterkt door de bijzondere positie van de senior expert leidinggevende, is zijn permanente bezorgdheid voor het scheppen van de randvoorwaarden die het mogelijk maken de gedragscode van de federale overheid in de praktijk om te zetten. Hij of zij speelt een cruciale rol bij het aanzetten van mandaathouders, leidinggevenden en medewerkers van de federale overheid om te handelen overeenkomstig de gedragscode en haar ethische principes. Integriteitsbeleid en integriteitsmanagement zijn relatief nieuw in de federale overheid. Het thema's is minder populair in de verschillende federale overheidsdiensten zodat de functiehouder consequent de opdracht, het belang en de handelswijze van de dienst integriteitsbewaking zal moeten bewaken en verdedigen. Naast deze betrokkenheid bij de opdracht, de belangen en de manier van werken van de eigen FOD, zal ook overtuigingskracht nodig zijn voor bij de diverse betrokkenen instemming te krijgen voor de weerhouden visie inzake integriteitsbeleid en beheer. Dit veronderstelt dialoog, overleg, bevoegdheid en deskundigheid met aangepaste strategieën met als ultiem oogmerk anderen te enthousiasmeren voor de voorstellen en besluiten op het beleidsdomein, daarbij rekening houdend met de meningen en standpunten van de anderen Transversale samenwerkingsverbanden en interne consulting vereisen bij de senior expert leidinggevende een attitude én handelswijze waaruit blijkt dat adequaat wordt gereageerd op gedachten, gevoelens, behoeften en verwachtingen die door de regering, de minister, het directiecomité, de medewerkers, de klanten en gebruikers in de andere FOD's impliciet en expliciet, informeel en formeel worden uitgesproken. Het inlevingsvermogen betekent op het terrein bijvoorbeeld rekening houden met de standpunten van de relevante belanghebbenden door er efficiënt mee om te gaan, rekening houdend met het denken en handelen van anderen en zichzelf.
  • Innovatief bij integriteitsbeleid en integriteitsmanagement in de horizontale federale overheidsdienst Budget en Beheerscontrole is dat de senior expert leidinggevende zelf conceptueel moet denken en een visie ontwikkelen en anderen daartoe aanzetten. In de praktijk dient het integriteitsbeheer in een brede organisatorische en maatschappelijke context worden geplaatst, dient voldoende afstand te worden genomen van de feiten en dient een perspectief op lange termijn te worden ontwikkeld. Conceptueel denken hangt nauw samen met een grondige kennis, een grote expertise over de trends en ontwikkelingen in België en elders op het domein van integriteitsbeleid en integriteitsbeheer in overheidsorganisaties. Dergelijke visionaire  focus laat toe vóór anderen problemen en situaties te herkennen en er adviezen, oplossingen en beslissingen voor uit te dokteren in een ruime maatschappelijke en overheidsorganisatorische context.
  • De verantwoordelijkheid voor de opdracht bewaken van de integriteit in de federale overheid  gaat natuurlijk gepaard met resultaatgericht werken dit wil zeggen het opzetten en verwezenlijken van concrete en gerichte acties en projecten met als minimaal oogmerk de doelstellingen te verwezenlijken maar ze bij voorkeur te overstijgen. Wegens het horizontale karakter van de functie dienen uitdagende operationele doelstellingen te worden ontwikkeld met concrete actieplannen, afspraken en communicatie. Het actiedomein van de dienst integriteitsbewaking is zo ruim en veranderlijk dat de kennis en ervaring van de functiehouder niet altijd voldoende zullen zijn. Het vraagt dan ook om een flexibel gedrag dat toelaat om in een aan voortdurende veranderingen onderhevige overheidsorganisatie soepel en doelgericht te kunnen functioneren. Anticiperen met alternatieve strategieën (cf. stimulerend vs. controlerend) illustreert flexibiliteit op het vlak van integriteitsmanagement.
  • Het ligt voor de hand dat de senior expert leidinggevende vanuit zijn/haar horizontale functie inspirerend moet werken door zijn of haar voorbeeldgedrag. Het leiderschap beperkt zich echter niet enkel tot dit aspect. Hij of zij dient op het vlak van integriteitsmanagement de belanghebbenden binnen en buiten de organisatie aan te sturen, te ontwikkelen en te motiveren zodat de strategische en operationele doelstellingen van het integriteitsbeleid in de federale overheid worden gehaald. Inspireren, initiatief nemen en dynamiseren beklemtonen de vereiste stuwende kracht. De zorg voor een duidelijk en inspirerend integriteitsbeleid met uitdagende doelstellingen, nieuwe structuren, processen en procedures, goede communicatie en oog voor culturele diversiteit in de FOD's zijn kenmerkend voor het soort leiderschap dat gewenst is.

 

Gebaseerd op welk referentiekader

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.