Afdrukken

Attaché beheer projecten (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : ISA009

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Projectleiders

Beroepscategorie : 06. Algemeen Beheer (SA)




Doel van de functie

Beheren van een (deel)projecten van beperkte complexiteit, volgens de overeengekomen normen wat betreft tijdsplanning en kwaliteit (volgens de richtlijnen van de leidinggevende of projectmanager)

teneinde

door de realisatie van de afgesproken doelstellingen mee te werken aan het aanbieden van nuttige toepassingen aan de interne medewerkers en de klanten.

 

Resultaatgebieden
Als
projectbeheerder
    beheren en plannen van het (deel)project van de begin- tot de eindfase

teneinde

    het (deel)project te realiseren binnen de termijn en in overeenstemming met de gedetailleerde specificaties en richtlijnen

 

Voorbeelden van taken
  • bepalen van de procedure van het (deel)project en de tijdsplanning in functie van het gedefinieerde resultaat
  • plannen van de uitwerking van het (deel)project
  • meewerken aan de evaluatie van de projecten

 

Als
coördinator
    instaan voor de operationele coördinatie en planning van de uitvoering van het (deel)project, in overeenstemming met de gedetailleerde specificaties en richtlijnen

teneinde

    een efficiënte uitvoering van het (deel)project te realiseren

 

Voorbeelden van taken
  • opmaken van de concrete planning en tijdsplanning van de verschillende fases binnen het (deel)project
  • opvolgen van de uitvoering van het (deel)project en verzekeren dat het projectplan gevolgd wordt en dat het gedefinieerde resultaat bereikt worden
  • coördineren van de taken van de projectmedewerkers
  • regelmatig verslag uitbrengen over de voortgang van de activiteiten bij de leidinggevende of de projectmanager
  • verdelen van de verschillende taken binnen het (deel)project over de projectmedewerkers

 

Als
analist
    analyseren van processen en gegevens uit verschillende bronnen in functie van de te bereiken doelstellingen

teneinde

    op basis van een analyse van deze informatie processen die gekoppeld zijn aan het (deel)project te herdefiniëren

 

Voorbeelden van taken
  • verzamelen van statistieken en vergelijken van informatie
  • analysenota's opmaken over onderwerpen die gerelateerd zijn aan het (deel)project
  • identificeren van informatiestromen en werkprocessen
  • een cartografie opmaken van de ontlede processen
  • aangepasteprocessen voorstellen op basis van een grondige analyse

 

Als
coach
    ondersteunen, coachen en opvolgen van de projectmedewerkers

teneinde

    ervoor te zorgen dat de aanwezige ervaring en competenties optimaal ingezet worden

 

Voorbeelden van taken
  • bijstaan van de medewerkers en een aantal verschillende taken zelf opnemen
  • begeleiden van de projectmedewerkers bij de uitvoering van hun taken
  • geven van feedback aan de medewerkers

 

Als
contactpersoon
    de rol van contactpersoon voor het (deel)project opnemen

teneinde

    informatie over de inhoud en het verloop van het (deel)project te verspreiden onder de verschillende betrokkenen

 

Voorbeelden van taken
  • doormailen van templates, vragenlijsten, enz.
  • opstellen van opvolgingsdocumenten en publicaties voor het (deel)project
  • toelichting geven aan interne en externe klanten
  • feedback geven aan de mensen op het terrein
  • beantwoorden van vragen van interne en externe klanten

 

Als
adviseur
    verlenen van technisch adviesbinnen een specifiek kennisdomein

teneinde

    operationele beslissingen te ondersteunen met een gefundeerd advies

 

Voorbeelden van taken
  • uitvoeren van haalbaarheidsstudies
  • evalueren van de oplossingen die op technisch vlak weerhouden worden
  • verlenen van technisch advies in zijn/haar expertisedomein

 

Als
kennisbeheerder
    gespecialiseerde kennis verwerven, onderhouden en uitbreiden op basis van de actuele ontwikkelingen binnen het eigen vakdomein

teneinde

    te kunnen optreden als aanspreekpunt met betrekking tot het eigen vakdomein

 

Voorbeelden van taken
  • zich inwerken in de gespecialiseerde materie van de projecten onder de eigen verantwoordelijkheid
  • opvolgen van de actualiteit en deelnemen aan seminaries en evenementen die betrekking hebben op de projecten en programma's
  • volgen van opleidingen
  • raadplegen van vakliteratuur

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

andere fed. overh. diensten

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

wekelijks

projectleider

beslissingen, taken

persoonlijk contact, vergadering

dagelijks

interne klanten

informatie

persoonlijk contact, vergadering

dagelijks

interne klanten

mondelinge vragen

persoonlijk contact, vergadering

dagelijks

externe partners

advies

dossier, e-mail

wekelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

interne klanten

mondelinge adviezen

persoonlijk contact, vergadering

dagelijks

leidinggevende of projectleider

documenten, nota's

per brief, e-mail ...

wekelijks

projectmedewerkers

richtlijnen, info

mondeling, e-mail

dagelijks

externe partners

vragen

mondeling, e-mail

wekelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de leidinggevende (DG, directeur of teamhoofd) of de projectleider

de functie geeft functioneel leiding aan een klein projectteam (max. 10 personen, van niveau B, C of D)

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de opmaak van het projectplan in functie van het gedefinieerde resultaat
  • de operationele planning van het (deel)project
  • verdelen van de taken onder het projectteam en de opvolging van de projectleden

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • alles wat afwijkt van het vooraf opgestelde projectplan, van de gedetailleerde instructies en richtlijnen
  • de goedkeuring van het projectplan
  • de goedkeuring van de keuze van een leverancier (overheidsopdracht)

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • reglementering gebonden aan de projectcontext
  • algemene reglementering
  • richtlijnen en beslissingen van het management
  • beslissingen van de projectleider of -manager

 

Welke vernieuwingen
  • voorstellen ter verbetering van procedures
  • voorstellen ter oplossing van nieuwe probleemsituaties

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • strategische lijnen binnen de organisatie
  • projectdoelstellingen

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.