Afdrukken

Adviseur beheer nationale en internationale wetenschappelijke programma's - Coördinator (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DWO006

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 14. Wetenschappen, Toegepaste wetenschappen, Studie en Onderzoek (WO)




Doel van de functie

De activiteiten van een eenheid en de werkzaamheden van haar leden coördineren

teneinde

de coherentie en doeltreffendheid te verzekeren ten bate van de doelstellingen en de werking van de dienst

 

Voorbereiden, lanceren, beheren en valoriseren van nationale en internationale Onderzoeks- en Ontwikkelings (O&O)-projecten (met inbegrip van de deelname aan nationale en internationale overleg-, advies- en beslissingsorganen)

teneinde

op een gecoördineerde wijze de belangen van het Federaal Wetenschapsbeleid te behartigen en het Belgisch onderzoekspotentieel te vergroten en te optimaliseren

 

Resultaatgebieden
Als
coördinator
    organiseren en op mekaar afstemmen van acties of activiteiten binnen de eenheid

teneinde

    de doelstellingen van de dienst te bereiken en de inhoudelijke, technische en financiële coherentie van de acties te vergroten in een complexe context, rekening houdende met de noden van de gebruikers (wetenschappers, onderzoeksinstellingen, overheidsdiensten, ondernemingen)

 

Voorbeelden van taken
  • identificeren van de verschillende activiteiten
  • organiseren van intern en extern overleg
  • het op punt stellen en uitvoeren van concrete actiepunten
  • rapporteren aan diensthoofd

 

Als
coördinator
    superviseren, motiveren en omkaderen van de medewerkers en het delen van adviezen en ideeën binnen de eenheid bevorderen

teneinde

    de dienst optimaal te laten functioneren en de prestaties van de medewerkers op te drijven

 

Voorbeelden van taken
  • organisatie van formele en informele vergaderingen met de leden van de eenheid
  • uitwerken van duidelijke beleidslijnen en doelstellingen voor het personeel
  • alle vragen omtrent het personeelsbeleid kanaliseren
  • actief zoeken naar een consensus

 

Als
programmabeheerder
    definiëren en voorbereiden van O&O-programma's in een nationaal en internationaal kader

teneinde

    nieuwe programma's/ acties op te starten in samenspraak met en/of onderhandeling met het diensthoofd, de departementsvoorzitter, het kabinet, andere departementen (op nationaal, internationaal vlak)

 

Voorbeelden van taken
  • identificatie van de behoeften, maken van voorstellen tot selectie van de prioritaire thema's, een uitvoeringskader uitwerken..
  • onderhandeling met de verschillende betrokken actoren op het vlak van een specifiek programmathema, zowel via officieel als informeel overleg
  • proactief en reactief expertise uitbouwen via het opvolgen van nationale en internationale wetenschappelijke evenementen (via deelname aan interne, nationale en officiële vergaderingen en conferenties, via publicaties en verslagen)

 

Als
programmabeheerder
    coördineren en uitvoeren van nationale O&O-programma's en/of deelnemen aan en valoriseren van internationale programma's

teneinde

    te komen tot een coherent geheel van O&O-programma's die beantwoorden aan het federaal wetenschapsbeleid

 

Voorbeelden van taken
  • beheren van programma's op wetenschappelijk, industrieel, administratief, juridisch en financieel vlak (evaluatieprocessen, werking van de begeleidingscomités)
  • oproep lanceren, evalueren, selecteren, opstellen van contracten, organiseren van de begeleidingscomités
  • waken over de coherentie van de projecten die uitgevoerd worden binnen het kader van een programma
  • valoriseren van programma's (publicaties, studidagen, overdracht van de resultaten aan de gebruikers)
  • presentaties geven

 

Als
projectbeheerder
    opstarten en opvolgen van O&O-projecten, alsook van ruimtevaartprogramma's

teneinde

    een goede uitvoering te verzekeren

 

Voorbeelden van taken
  • uitwerken van contracten
  • beheren van projecten op wetenschappelijk, industrieel, administratief, juridisch en financieel vlak (evaluatieprocessen, werking van projectcomités,...)
  • verslag uitbrengen en overbrengen van informatie aan een breder publiek
  • proactief en reactief expertise uitbouwen

 

Als
vertegenwoordiger in Belgische en internationale organen
    standpunten van ons departement en/of van België voorbereiden

teneinde

    het Federaal Wetenschapsbeleid binnen nationale en/of internationale initiatieven te positioneren en/of de belangen van de Belgische actoren te behartigen

 

Voorbeelden van taken
  • bestuderen van de voorstellen van beslissingen
  • betrekken van de relevante actoren
  • synthetiseren van standpunten en ze, in samenwerking met de betrokken deskundigen, vertalen naar een Belgisch standpunt
  • voortbrengen en verdedigen van het Belgische standpunt (presentaties geven, actief deelnemen aan vergaderingen)

 

Als
assistent van het diensthoofd
    inhoudelijke en administratieve ondersteuning bieden aan het diensthoofd

teneinde

    de uitvoering van zijn taken met het oog op de goede werking en coördinatie van de dienst te vergemakkelijken opdat de objectieven van de dienst gerealiseerd kunnen worden

 

Voorbeelden van taken
  • selecteren van medewerkers, voorbereiden van budgetten
  • voorbereiden van dossiers voor interne en externe aanvragen
  • zo nodig, het diensthoofd vervangen
  • organiseren en plannen van de dienstdoelstellingen en stafvergaderingen in overleg met het diensthoofd
  • waken over de interne communicatie onder medewerkers binnen de dienst en tussen verschillende diensten

 

Als
kennisbeheerder
    op permanente wijze de expertise/ informatie inzake specifieke vakdomeinen verzamelen en de circulatie ervan verzekeren

teneinde

    de informatie maximaal te ontsluiten en de overdracht van de programmaresultaten te garanderen aan de gebruikers

 

Voorbeelden van taken
  • opvolgen van dossiers inzake specifieke vakdomeinen
  • opvolgen van de wetgeving en rechtspraak, trends en beschikbaarheid van informatiebronnen
  • uitbouwen van een netwerk (interne en externe contacten, officieel en informeel)
  • het verzekeren van de overdracht van acties, resultaten, ondernomen in het kader van de programma's naar de buitenwereld en gebruikers toe in functie van gerichte vragen en noden

 

Als
coach
    begeleiden van junior experts (voorbeeldfunctie)

teneinde

    hen te motiveren, hun snelle integratie in de werkomgeving te realiseren en hun kennisniveau te verhogen

 

Voorbeelden van taken
  • informatie en werkervaring doorgeven
  • procedures aanleren
  • het sturen van de werkaanpak en het geven van feedback

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

andere federale overheidsdiensten

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, begeleidingscomités

ad hoc

andere overheden

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, begeleidingscomités

ad hoc

organisaties/ondernemingen

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, begeleidingscomités

ad hoc

cel beleidsvoorbereiding

schriftelijke/mondelinge vragen

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, nota aan de voorzitter

ad hoc

collega's

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, stafvergaderingen

dagelijks

universiteiten en onderzoekscentra

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier

dagelijks

experten

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier

dagelijks

internationale instellingen

schriftelijke vragen en adviezen, studiemateriaal, studierapporten

per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, vergaderingen

wekelijks (ESA), ad hoc (andere)

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier

ad hoc

federale en gefedereerde overheidsdiensten

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelingen adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB,...), studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, vergaderingen

ad hoc

universiteiten en onderzoeksinstellingen

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelingen adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB,...), studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, per circulaire, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB,..., in de vorm van een dossier, vergaderingen

dagelijks

organisaties/ondernemingen

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelingen adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB,...), studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, vergaderingen

ad hoc

cel beleidsvoorbereiding

schriftelijke/mondelinge adviezen

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier

ad hoc

collega's

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelingen adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB,...), studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, in de vorm van een dossier

dagelijks

internationale instellingen

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelingen adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB,...), studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, vergaderingen

wekelijks (ESA), ad hoc (andere)

experten

schriftelijke/mondelinge vragen, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, vergaderingen

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

het diensthoofd

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • beheer van het programma (keuze van experts, vorm van valorisatie, overleg met gebruikers, vorm van de evaluatie)
  • dagelijks projectbeheer in een (inter)nationaal kader
  • concrete organisatie van het werk / dagelijks beheer
  • contacten leggen, netwerken uitbouwen
  • prioriteitsbepalingen en voorstellen van acties / projecten aan het kabinet in overleg met het diensthoofd
  • bijwonen van workshops/conferenties door medewerkers

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • beslissingen met budgettarie impact (behalve waar het een vooraf goedgekeurd algemeen kader betreft)

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

233 miljoen eur per jaar

 

Eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. toezicht en beheer van 2 tot 15 miljoen Euro per jaar

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • art. 6bis van de bijzondere wet tot hervorming der instellingen van 8 augustus 1980
  • KB houdende oprichting van de programmatorische federale overheidsdienst Wetenschapsbeleid van 12 december 2002
  • relevante internationale & intergouvernementele Akkoorden, Conventies en Ricthlijnen (ESA, EUMETSAT, COST, EU, Antarctica, Klimaat-en biodiversiteit)
  • relevante beslissingen van de MR
  • politieke prioriteiten

 

Welke vernieuwingen
  • voorstellen doen tot nieuwe selectie-en evaluatieprocedures
  • voorstellen doen tot nieuwe werkprocedures en gebruik maken van nieuwe technologieën
  • onderzoeksacties voorstellen die inspelen op nieuwe maatschappelije behoeften
  • voorstellen doen tot nieuwe samenwerkingsvormen met partners (onderzoekscentra, overheids-, privé- en non-profitinstellingen)
  • meewerken aan de ontwikkeling van nieuwe actieterreinen (inschakelen in Europese-en internationale programma's, uibouw van de Europese onderzoeksruimte)

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • Europese en internationale instellingen
  • voorgaande ervaringen
  • interne opleidingen
  • dialoog binnen netwerken
  • gespecialiseerde literatuur

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.