Afdrukken

Adviseur beheer nationale en internationale wetenschappelijke programma's (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DWO010

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Projectleiders

Beroepscategorie : 14. Wetenschappen, Toegepaste wetenschappen, Studie en Onderzoek (WO)




Doel van de functie

Ontwikkelen van een specifieke expertise

teneinde

de coherentie en doeltreffendheid te verzekeren ten bate van de doelstellingen en de werking van de dienst

 

Voorbereiden, lanceren, beheren en valoriseren van nationale en internationale Onderzoek- en Ontwikkeling (O&O)-projecten, met inbegrip van de deelname aan nationale en internationale overleg-, advies- en beslissingsorganen, rekening houdend met de Belgische institutionele context en de politieke prioriteiten, alsook met het Europese en internationale kader

teneinde

het Belgisch onderzoekspotentieel te vergroten en te optimaliseren en ter beschikking te stellen van de gebruikers (de beslissingnemers, wetenschappers, industriëlen,...) en de belangen van het Federaal Wetenschapsbeleid te behartigen

 

Resultaatgebieden
Als
beleidsadviseur
    opvolgen van O&O-ontwikkelingen en het verschaffen van wetenschappelijk en/of technische expertise

teneinde

    bij te dragen en ondersteuning te bieden aan beleidopties op nationaal of internationaal vlak

 

Voorbeelden van taken
  • reactief en proactief bestuderen van een specifieke problematiek
  • verzamelen en synthetiseren van de relevante informatie
  • formuleren van een advies inzake materies m.b.t. wetenschapsbeleid en onderzoeksoriëntaties

 

Als
programmabeheerder
    definiëren en voorbereiden van O&O-programma's in een nationaal en internationaal kader

teneinde

    nieuwe programma's/acties op te starten in samenspraak met en/of onderhandeling met het diensthoofd, de departementsvoorzitter, het kabinet, andere departementen (nationaal, internationaal,..)

 

Voorbeelden van taken
  • identificatie van de behoeften, maken van voorstellen tot selectie van de prioritaire thema's, een uitvoeringskader opstellen..
  • onderhandeling met de verschillende betrokken actoren op het vlak van een specifiek programmathema zowel officieel als informeel overleg
  • proactief en reactief expertise uitbouwen via het opvolgen van het nationale en internationale wetenschappelijk evenementen (via deelname aan interne, nationale en officiële vergaderingen en conferenties, via publicaties en verslagen)

 

Als
programmabeheerder
    coördineren en uitvoeren van nationale O&O-programma's en/of deelnemen aan en valoriseren van internationale programma's

teneinde

    te komen tot een coherent geheel van O&O-programma's die beantwoorden aan het federaal wetenschapsbeleid

 

Voorbeelden van taken
  • beheren van programma's op wetenschappelijk, industrieel, administratief, juridisch en financieel vlak (evaluatieprocessen, werking van de begeleidingscomités)
  • oproepen lanceren, evalueren, selecteren, opstellen van contracten, organiseren van de begeleidingscomités
  • waken over de coherentie van de projecten die uitgevoerd worden binnen het kader van een programma
  • valoriseren van programma's (publicaties, studidagen, overdracht van de resultaten aan de gebruikers)
  • presentaties geven

 

Als
projectbeheerder
    het opstarten en de follow-up verzekeren van O&O-projecten, alsook ruimtevaartprogramma's

teneinde

    de goede uitvoering te garanderen

 

Voorbeelden van taken
  • uitwerken van contracten
  • beheren van projecten op wetenschappelijk, industrieel, administratief, juridisch en financieel vlak (evaluatieprocessen, werking van de projectcomités,..)
  • rapporteren en overbrengen van informatie naar een ruimer publiek
  • proactief en reactief expertise uitbouwen

 

Als
redacteur
    valoriseren van projecten en programma's

teneinde

    bij te dragen aan de valorisatie van de activiteiten van de dienst bij de doelgroepen

 

Voorbeelden van taken
  • meewerken aan publicaties, studiedagen
  • overdrachten van de resultaten aan de gebruikers

 

Als
vertegenwoordiger in Belgische en internationale organen
    standpunten van ons departement en/of van België voorbereiden

teneinde

    het federaal wetenschapsbeleid binnen nationale en/of internationale initiatieven te positioneren en/of de belangen van de Belgische actoren te behartigen

 

Voorbeelden van taken
  • bestuderen van de voorstellen van beslissingen
  • betrekken van de relevante actoren
  • synthetiseren van standpunten en ze, in samenwerking met de betrokken deskundigen, vertalen naar een Belgisch standpunt
  • voorbrengen en verdedigen van het Belgische standpunt(presentaties geven, actief deelnemen aan vergaderingen)

 

Als
kennisbeheerder
    op permanente wijze de expertise/informatie inzake specifieke vakdomeinen verzamelen en de circulatie ervan verzekeren

teneinde

    de informatie maximaal te ontsluiten en de overdracht van de programmaresultaten te garanderen aan de gebruikers

 

Voorbeelden van taken
  • opvolgen van dossiers inzake specifieke vakdomeinen
  • opvolgen van de wetgeving en rechtspraak, trends en beschikbaarheid inzake informatiebronnen
  • uitbouwen van een netwerk (interne en externe contacten, officieel en informeel)
  • het verzekeren van de overdracht van acties, resultaten, ondernomen in het kader van de programma's naar buitenwereld en gebruikers toe in functie van gerichte vragen en noden

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

andere federale overheidsdiensten

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, begeleidingscomités

ad hoc

andere overheden

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, begeleidingscomités

ad hoc

organisaties/ondernemingen

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, begeleidingscomités

ad hoc

cel beleidsvoorbereiding

schriftelijke/mondelinge vragen

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, nota aan de voorzitter

ad hoc

collega's

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, stafvergaderingen

dagelijks

universiteiten en onderzoekscentra

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier

dagelijks

experten

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier

dagelijks

internationale instellingen

schriftelijke vragen en adviezen, studiemateriaal, studierapporten

per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, vergaderingen

wekelijks (ESA), ad hoc (andere)

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier

ad hoc

federale en gefedereerde overheidsdiensten

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB,...), studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, vergaderingen

ad hoc

universiteiten en onderzoeksinstellingen

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB,...), studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, vergaderingen

dagelijks

organisaties/ondernemingen

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB,...), studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, vergaderingen

ad hoc

cel beleidsvoorbereiding

schriftelijke/mondelinge adviezen

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier

ad hoc

collega's

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB,...), studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, in de vorm van een dossier

dagelijks

internationale instellingen

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB,...), studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, vergaderingen

wekelijks (ESA), ad hoc (andere)

experten

schriftelijke/mondelinge vragen/ studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, vergaderingen

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de coördinator, het diensthoofd

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • beheer van het programma (keuze van experts, vorm van valorisatie, overleg met gebruikers, vorm van de evaluatie)
  • dagelijks projectbeheer in een (inter)nationaal kader
  • concrete organisatie van het werk / dagelijks beheer
  • contacten leggen, netwerken uitbouwen
  • prioriteitsbepalingen en voorstellen van acties / projecten aan het kabinet in overleg met het diensthoofd

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • beslissingen met budgettarie impact (behalve waar het een vooraf goedgekeurd algemeen kader betreft)

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

233 miljoen eur per jaar

 

Eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. toezicht en beheer van 2 tot 15 miljoen Euro per jaar

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • art. 6bis van de bijzondere wet tot hervorming der instellingen van 8 augustus 1980
  • KB houdende oprichting van de programmatorische federale overheidsdienst Wetenschapsbeleid van 12 december 2002
  • relevante internationale & intergouvernementele Akkoorden, Conventies en Ricthlijnen (ESA, EUMETSAT, COST, EU, Antarctica, Klimaat-en biodiversiteit)
  • relevante beslissingen van de MR
  • politieke prioriteiten

 

Welke vernieuwingen
  • voorstellen doen tot nieuwe selectie-en evaluatieprocedures
  • voorstellen doen tot nieuwe werkprocedures en gebruik maken van nieuwe technologieën
  • onderzoeksacties voorstellen die inspelen op nieuwe maatschappelijke behoeften
  • voorstellen doen tot nieuwe samenwerkingsvormen met partners (onderzoekscentra, overheids-, privé- en non-profitinstellingen)
  • meewerken aan de ontwikkeling van nieuwe actieterreinen (inschakelen in Europese-en internationale programma's, uibouw van de Europese onderzoeksruimte)

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • Europese en internationale instellingen
  • voorgaande ervaringen
  • interne opleidingen
  • dialoog binnen netwerken
  • gespecialiseerde literatuur

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.