Afdrukken

Attaché asielaanvragen (dossierbeheer) (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DBV002

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Dossierbeheerders

Beroepscategorie : 11. Bevolking en Veiligheid (BV)




Doel van de functie

Het onderzoeken van het dossier van een asielaanvraag, het voorbereiden en houden van het gehoor van de asielzoeker, het analyeren van de verklaringen en andere bewijselementen aangebracht door de asielzoeker en het opstellen van een beslissingsvoorstel

teneinde

het Commissariaat-generaal te ondersteunen bij het nemen van beslissingen m.b.t. asielaanvragen (verlenen, weigeren, intrekken internationale beschermingsstatus).

 

Resultaatgebieden
Als
dossierbeheerder
    complexe dossiers beheren

teneinde

    deze volgens de wettelijke vormvoorschriften af te handelen, voorzien van juridisch correcte argumenten.

 

Voorbeelden van taken
  • horen van asielzoekers
  • voorbereiden en organiseren van het gehoor
  • verzamelen en analyseren van alle relevante informatie (algemene informatie en uit het gehoor)
  • opstellen van een beslissingsvoorstel
  • verzekeren van de opvolging van de procedures en termijnen

 

Als
analist
    uitvoeren van een uitgebreide complexe analyse voor elk individueel asieldossier

teneinde

    te komen tot een een goede beoordeling van de noodzaak tot het verlenen van internationale bescherming of van de mogelijkheid tot een veilige terugkeer naar het land van herkomst.

 

Voorbeelden van taken
  • beoordelen van de echtheid van de stukken en de geloofwaardigheid van de verklaringen (eventueel met ondersteuning van interne en externe experts)
  • beoordelen van de aangehaalde risico's als een risico op vervolging in de zin van de Vluchtelingenconventie of een reëel risico op ernstige schade bepald in de definitie van subidiaire bescherming
  • opzoeken of laten opzoeken en beoordelen van algemene informatie en relevante rechtspraak in samenwerking met andere diensten (Cedoca; juridische ondersteuning)
  • opstellen van juridische en feitelijke argumentaties in de beslissingsvoorstellen

 

Als
specialist
    zich op de hoogte houden van de recentste relevante ontwikkelingen van de wetgeving, rechtspraak en rechtsleer en van de situatie van de landen van de te behandelen asieldossiers ;

teneinde

    de laatste ontwikkelingen in de beslissingsvoorstellen op te nemen en te voldoen aan de vooropgestelde kwalitatieve doelstellingen.

 

Voorbeelden van taken
  • deelnemen aan de interne vergaderingen die gericht zijn op de kennisoverdracht
  • deelnemen aan studiedagen
  • regelmatig en op eigen initiatief doornemen van vakliteratuur

 

Als
raadgever
    formuleren van een beslissingsadvies in elk individueel dossier en helpen bij de bepaling van een eenvormigstandpunt inzake principiële of vaak voorkomende moeilijkheden

teneinde

    te komen tot individuele beslissingen die voldoen aan de vooropgestelde doelstellingen en aan een uniforme interpretatie van de wetten en de feitelijke omstandigheden.

 

Voorbeelden van taken
  • analyseren van de problematiek
  • verrichten of laten verrichten van opzoekingen m.b.t de wetgeving, rechtspraak en rechtsleer, alsook m.b.t. feitelijke omstandigheden
  • uiteenzetten van administratieve standpunten in interne vergaderingen

 

Als
contactpersoon
    ontvangen en horen van de asielzoeker en eventueel zijn/haar advocaat en het op geregelde basis communiceren van zijn/haar activiteiten, bevindingen en resultaten aan de leidinggevenden en collega’s

teneinde

    de asielzoeker de mogelijkheid te geven de redenen voor zijn/haar vlucht en het risico van vervolging uiteen te zetten en de leidinggevenden en de collega’s op een efficiënte manier op de hoogte van de belangrijkste vaststellingen en dossiers.

 

Voorbeelden van taken
  • de samenvattende vergaderingen bijwonen
  • opstellen van rapporten
  • communiceren van beslissingen in belangrijke dossiers aan collega's

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

collega's

schriftelijke en mondelinge vragen, schriftelijke en mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB,...), studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, mail,..., formele afspraak, in de vorm van een dossier

dagelijks

andere overheden

schriftelijke en mondelinge vragen, schriftelijke en mondelinge adviezen, studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, mail,..., formele afspraak, in de vorm van een dossier

dagelijks

andere federale overheidsdiensten

studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, mail,..., in de vorm van een dossier

wekelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

schriftelijke en mondelinge vragen, schriftelijke adviezen

louter informeel, per brief, mail,..., formele afspraak, in de vorm van een dossier

dagelijks

juristen/advocaten

schriftelijke en mondelinge vragen, schriftelijke adviezen

louter informeel, per brief, mail,..., formele afspraak, in de vorm van een dossier

dagelijks

organisaties/ondernemingen

schriftelijke en mondelinge vragen, schriftelijke adviezen

louter informeel, per brief, mail,..., formele afspraak, in de vorm van een dossier

wekelijks

collega's

schriftelijke en mondelinge vragen, schriftelijke en mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB,...), studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, mail,..., formele afspraak, in de vorm van een dossier

dagelijks

organisaties/ondernemingen

schriftelijke en mondelinge vragen, schriftelijke en mondelinge adviezen, studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, mail,..., in de vorm van een dossier

dagelijks

andere federale overheidsdiensten

schriftelijke en mondelinge vragen, schriftelijke en mondelinge adviezen, studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, mail,..., in de vorm van een dossier

wekelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de commissarissen, de geografische coördinator en de senior dossierbehandelaar

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de wijze waarop de kennis wordt overgedragen
  • de uit een dossier te gebruiken juridische en feitelijke elementen in een beslissingsvoorstel

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • de deelname aan studiedagen en algemene opleidingsactiviteiten
  • de wijzigingen van de termijnen binnen dewelke de projecten geïmplementeerd dienen te worden
  • de deelname bij de invulling van het jaarlijks plan dat de operationele doelen beoogt te bereiken
  • schriftelijke en mondelinge adviezen
  • het nemen van principebeslissingen, alsook het wijzigen van procedures en van standaarddocumenten
  • de orde van prioriteit van de dossiers
  • de concrete stappen die in de dossiers dienen te worden genomen
  • de eigen werkorganisatie
  • de verdeling van het werk binnen het team, de overdracht van de dossiers aan de leidinggevenden en collega’s evenals de opvolging van de individuele prestaties

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. de junior dossierbeheerder formuleert gemiddeld 150 beslissingsvoorstellen per jaar, waarvan ongeveer 120 inzake onderzoek naar de ontvankelijkheid en 30 inzake onderzoek ten gronde

2. een junior dossierbeheerder is werkzaam binnen één van de 6 geografische afdelingen, meer bepaald binnen één van deze werkentiteiten die in principe samengesteld is uit één senior dossierbeheerder en vier junior dossierbeheerders

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • Aan het verdrag van Genève van 1951 en de vreemdelingenwet, de richtlijnen en instructies van de commissarissen, de geografisch coördinator en de senior dossierbehandelaar

 

Welke vernieuwingen
  • Suggesties als reactie op de recentste ontwikkelingen zijn mogelijk, net zoals het aanbrengen van principebeslissingen en dit bij de wijziging van procedures of genormaliseerde documenten. Werkinstrumenten die de analyse van deze informatie beogen te verbeteren kunnen eveneens worden ontwikkeld.

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • De vernieuwing gebeurt gebruik makend van de eigen ervaring, de gevolgde opleidingen, evenals van de kennis verzameld door deel uit te maken van werkgroepen en door het lezen van vakliteratuur

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.