Afdrukken

Attaché kenniscentrum (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSA141

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Ontwerpers

Beroepscategorie : 06. Algemeen Beheer (SA)




Doel van de functie

Het ontwikkelen en organiseren van opleidingen en het analyseren en ontwikkelen van operationele procedures voor wel omschreven doelgroepen

teneinde

via opleidingen en procedures op maat de professionaliteit van de doelgroepen te verbeteren.

 

Resultaatgebieden
Als
analist
    het verzamelen en analyseren van gegevens betreffende procedures, reglementeringen, werkmethodes, technieken, opleidingen en opleidingsinstituten, met betrekking tot een bepaald vakgebied, en ze ter beschikking stellen van interne en externe doelgroepen

teneinde

    over adequate informatie te beschikken om opleidingsprojecten en procedures te kunnen ontwikkelen en verbeteren, en om belanghebbende doelgroepen te ondersteunen in hun informatievoorziening omtrent het vakgebied dat door het kenniscentrum wordt beheerd

 

Voorbeelden van taken
  • het uitvoeren van een behoeftenanalyse
  • het opstellen van enquêtes en het verwerken van antwoordgegevens
  • het verzamelen en verwerken van informatie over nieuwe ontwikkelingen, technologieën en methoden uit diverse bronnen
  • het systematisch en methodisch opslaan van de ingewonnen informatie
  • het ter beschikking stellen van informatie en kennis aan de belanghebbende doelgroepen(en)

 

Als
ontwikkelaar
    vanuit een sterk pedagogisch inzicht het ontwikkelen of meehelpen ontwikkelen van trainingen/leerinterventies en het ontwikkelen of mee helpen ontwikkelen van didactisch materiaal

teneinde

    op maat gemaakte trainingen en leerinterventies te kunnen bieden die aansluiten bij de behoeften van de doelgroep(en)

 

Voorbeelden van taken
  • het zoeken naar en implementeren van nieuwe didactische inzichten
  • het ontwikkelen en opzoeken van nieuw didactisch materiaal
  • het ontwerpen van evaluatie-instrumenten (effectmeting van de opleiding)
  • het samenstellen/ontwikkelen van opleidingen

 

Als
projectmedewerker
    meewerken aan projecten die te maken hebben met kennis- en expertiseontwikkeling van de doelgroep

teneinde

    de implementatie of de verbetering van procedures, methodes en processen te ondersteunen (bijv. de interventietechnieken in het kader van de inzet van de hulpdiensten)

 

Voorbeelden van taken
  • het uittekenen van een concept van project en het uitwerken van een stappenplan
  • het begeleiden van thematische werkgroepen met leden van de doelgroep(en)
  • zorgen voor de logistieke/administratieve ondersteuning van het project en de informatieuitwisseling
  • activeren en bewaken van de voortgang van het project en de coherentie met eventuele andere projecten
  • meewerken aan de evaluatie van de resultaten en communiceren van de resultaten aan de projectgroepen

 

Als
organisator
    zorgen voor de organisatorische, de logistieke en administratieve behandeling van dossiers in verband met studiedagen en opleidingen, opleidingsmaterie, procedures en documentatie- en studiemateriaal

teneinde

    de praktische organisatie van de opleidingen en de informatievoorziening aan de doelgroepen vlot te laten verlopen

 

Voorbeelden van taken
  • het voorbereiden, deelnemen en ondersteunen van Commissies en Raden m.b.t. de opleiding, procedures, interventietechnieken en organisatie van de diensten
  • praktisch plannen en organiseren van opleiding of studiedagen (bijv. trainers of sprekers contacteren, locaties reserveren, inschrijvingen opvolgen, ...)
  • het opvragen van prijsoffertes voor opleidingen en een eerste controle van de facturen
  • het opmaken van opleidingsbrochures of seminariedocumenten, het bezorgen van de nodige informatie aan sprekers, opleiders of opleidingspartners
  • het beantwoorden van parlementaire vragen en kabinetsappostilles

 

Als
contactpersoon
    het vertegenwoordigen van de organisatie / de dienst op vergaderingen, studiedagen, in commissies en raden, enz.

teneinde

    goede relaties met o.a. andere overheden, instellingen, opleidingscentra en -instituten, enz. uit te bouwen en de belangen van de organisatie / de dienst te verdedigen

 

Voorbeelden van taken
  • optreden als contactpersoon tussen de eigen organisatie en de andere overheden en instellingen
  • opkomen voor de dienst/ de organisatie, verduidelijken van de opdrachten en de standpunten van de dienst / de organisatie op vergaderingen met andere instellingen
  • overleggen met de bevoegde instanties en betrokkenen bij concrete dossiers en projecten
  • behandelen van de briefwisseling met de betrokken instanties

 

Als
beleidsmedewerker
    meewerken aan de opstelling van het beleids- of het actieplan van de dienst / de organisatie

teneinde

    ervoor te zorgen dat het beleid- of het actieplan afgestemd is op de realiteit op het terrein

 

Voorbeelden van taken
  • actief informatie en signalen uit het werkveld verzamelen en verwerken
  • analyseren van de informatie en synthesenota's opmaken
  • voorstellen doen voor mogelijke acties en de planning ervan
  • voorbereiding van beleidsdocumenten

 

Als
kennisbeheerder
    het continu op peil houden, uitbreiden en verbeteren van de eigen kennis en expertise

teneinde

    de meest recente informatie ter beschikking te kunnen stellen aan interne en externe doelgroepen

 

Voorbeelden van taken
  • het actief meewerken aan studies in het eigen expertisedomein
  • het opvolgen van de laatste ontwikkelingen binnen het expertisedomein
  • het blijven ontwikkelen van de eigen kennis en expertise via opleiding, vakliteratuur
  • het begeleiden van informatiesessies en workshops voor externe partners

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de leidinggevende van het kenniscentrum / de attaché A2 teamleider

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.