Afdrukken

Attaché federale opdrachten in de provincie (dossierbeheer) (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DBV128

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Dossierbeheerders

Beroepscategorie : 11. Bevolking en Veiligheid (BV)




Doel van de functie

Het uitvoeren van de federale wetgeving en de algemene richtlijnen inzake de federale opdrachten van de provinciegouverneur of de federale opdrachten van de adjunct-gouverneur, en dit op een coherente, correcte en stipte manier en binnen het specifiek wettelijk kader

teneinde

de gouverneur/de adjunct van de gouverneur bij te staan bij de uitvoering van zijn/haar federale opdrachten.

 

Resultaatgebieden
Als
dossierbeheerder
    het behandelen van dossiers m.b.t. de toegewezen materies

teneinde

    een gefundeerd ontwerp van beslissing op te stellen, in hoofdorde o.m. in een van de onderstaande domeinen (niet-limitatieve opsomming)

 

Voorbeelden van taken
  • politie, openbare orde of specifiek toezicht op de lokale politie
  • de wapenwetgeving of bijzondere wachters
  • civiele veiligheid, noodplanning, noodhulpverlening of rampenschade
  • paspoorten, visa of reistitels
  • verkiezingen, taalwetgeving

 

Als
deskundige/specialist
    het verlenen van adviezen m.b.t. de toegewezen materies

teneinde

    de hiërarchie in de mogelijkheid te stellen gefundeerde principebeslissingen op te stellen of zelf te nemen, in hoofdorde o.m. in een van de onderstaande domeinen (niet-limitatieve opsomming)

 

Voorbeelden van taken
  • politie, openbare orde of specifiek toezicht op de lokale politie
  • de wapenwetgeving of bijzondere wachters
  • civiele veiligheid, noodplanning, noodhulpverlening of rampenschade
  • paspoorten, visa of reistitels
  • verkiezingen, taalwetgeving

 

Als
contactpersoon
    fungeren als aanspreekpunt m.b.t. de toegewezen materies

teneinde

    interne en externe klanten adequate informatie te bezorgen in hoofdorde m.b.t. o.m. een van de hierboven vermelde domeinen (niet-limitatieve opsomming)

 

Voorbeelden van taken
  • het telefonisch informeren van andere overheden en de bij het dossier betrokken particulieren
  • het beantwoorden van schriftelijke vragen van andere overheden en de bij het dossier betrokken particulieren
  • het behandelen van klachten

 

Als
controleur
    het controleren van het werk van de medewerkers

teneinde

    een coherente dossierbehandeling te verzekeren

 

Voorbeelden van taken
  • het superviseren van de dossiers
  • het bespreken van de dossiers met de medewerkers, zowel individueel als collectief
  • het superviseren van de databanken

 

Als
vertegenwoordiger
    het verdedigen, in afwezigheid van of in ondersteuning van de hiërarchie, van het standpunt van de gouverneur, de adjunct van de gouverneur en/of de hiërarchie, voornamelijk t.a.v. andere overheidsdiensten en klanten

teneinde

    de visie en het beleid van de gouverneur of de adjunct van de gouverneur op federaal vlak of het federaal beleid te verdedigen en uit te dragen

 

Voorbeelden van taken
  • het voorbereiden van vergaderingen
  • het bijwonen van vergaderingen en tussenkomen, indien nodig
  • het geven van feedback over de vergaderingen

 

Als
coach
    het begeleiden en ondersteunen van de medewerkers

teneinde

    een optimale werkomgeving te creëren of te stimuleren

 

Voorbeelden van taken
  • het begeleiden van de medewerkers in hun ontwikkeling (zie ontwikkelscirkels)
  • het verzekeren van persoonlijke coaching
  • het periodiek organiseren van themavergaderingen ten behoeve van de groep medewerkers

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

schriftelijke adviezen

als dossier

dagelijks

andere fed. overh. diensten

mondelinge adviezen

per brief, e-mail ...

wekelijks

organisaties/ondernemingen

wetgeving (wet, KB, MB ...

persoonlijk contact

maandelijks

particulieren/burgers

beslissingen

vergadering, stuurgroep ...

ad hoc

mondelinge vragen

informeel

schriftelijke vragen

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

schriftelijke adviezen

als dossier

dagelijks

andere fed. overh. diensten

mondelinge adviezen

per brief, e-mail ...

wekelijks

organisaties/ondernemingen

beslissingen

contact personnel

maandelijks

particulieren/burgers

vergadering, stuurgroep ...

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

het diensthoofd / de adviseur / de directeur van de federale cel in de provincie

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de eigen werkorganisatie, binnen de opgelegde prioriteiten
  • het structureren en organiseren van het werk van zijn/haar medewerkers, binnen de opgelegde prioriteiten
  • het oplossen van onverwachte situaties en het zoeken van alternatieven
  • het implementeren van oplossingen binnen de functionele richtlijnen
  • het doen van voorstellen tot verbetering van de documenten, de wetgeving en de interne procedures
  • vakantieverloven en korte afwezigheden van de medewerkers

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • de principebeslissingen
  • het personeelsvolume en andere middelen
  • het wijzigen van de operationele doelstellingen van het team
  • deelname aan en de organisatie van vergaderingen
  • het eigen verlof
  • het wijzigen van externe procedures

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de federale wetgeving, de provinciale procedures bij medebewindstaken en de richtlijnen van het parket (in sommige bevoegdheidsdomeinen, b.v. specifiek toezicht op de lokale politie, zijn wettelijke termijnen te respecteren, op straffe van een stilzwijgende positieve beslissing voor de aanvrager)

 

Welke vernieuwingen
  • de verbetering en de verdere ontwikkeling van bestaande procedures, technieken en methodes

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • de eigen academische achtergrond of eventuele werkervaring

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.