Adviseur-generaal geld- en kapitaalmarkten - Directeur (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DBB160
Niveau: A
Klasse : A5 Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden Beroepscategorie : 01. Overheidsbegroting en Overheidsfinanciën (BB)
Doel van de functie
Binnen het Agentschap van de Schuld (Belgian Debt Agency “BDA”), bepalen van een "strategie enerzijds voor de financiering" van de Staatsschuld, en anderzijds voor het beheer van de kaspositie, en waken over de concrete uitvoering ervan (o.a. door een pool van Primary Dealers PD en van Recognised Dealers RD, en door het bevorderen van de relaties en de communicatie met de andere soevereine staten, de Belgische openbare instellingen, de internationale instellingen en met de banken en de investeerders in het algemeen), alsmede waken over de concrete uitvoering van de "strategie voor het beheer" van de Federale Staatsschuld zoals goedgekeurd door het Strategisch Comité
teneinde
de kostprijs van de Staatsschuld te minimaliseren, rekening houdend met het karakter van "frequente overheidsemittent” (sovereign frequent borrower) van de Belgische Staat, en het kasbeheer te optimaliseren rekening houdend met krediet- en liquiditeitsrisico's.
De strategie bepalen en uitwerken met betrekking tot de organisatie van de secundaire markten van de Belgische overheidseffecten
teneinde
de liquiditeit en transparantie van de secundaire markten te bevorderen met als doel een optimale en kostenefficiënte prijszetting van de nieuwe uitgiften;
Het besturen van de Directie 1 “Front Office” in al zijn aspecten en het laten naleven van de toepasselijke wetten en reglementen
teneinde
op een doeltreffende en doelmatige wijze de doelstellingen van de Directie 1 “Front Office” te realiseren (inbegrepen de naleving van wetten en reglementen) met de beschikbare menselijke en materiële hulpmiddelen.
Resultaatgebieden
Alsleidinggevendeaansturen van een groep financiële specialisten en traders, en de acties bepalen die, naargelang de beschikbare middelen, door de leden van de Front Office moeten worden uitgevoerd
teneinde
de goede werking van de Directie D1 (“Geld- en Kapitaalmarkten” of “Front Office”) van het Agentschap van de Schuld te verzekeren en de gestelde zakelijke doelstellingen te verwezenlijken
Voorbeelden van taken
- Organiseren van de entiteit : een inventaris opstellen van de uit te voeren prioritaire acties om de doelstellingen te verwezenlijken, het werkvolume en de beschikbare menselijke en materiële hulpmiddelen beoordelen, de uit te voeren acties uitleggen (en duidelijke richtlijnen geven), en een polyvalente equipe opbouwen.
- Evalueren en motiveren van de medewerkers en opstellen van individuele actieplannen, plus detecteren van vormingsbehoeften
- De samenwerking met andere Directies overzien
- Selecteren van nieuwe medewerkers, taakomschrijvingen opstellen
- Valideren en controleren van de uitgevoerde taken (interne controle)
Alsbeleidsadviseurde Directie D1 “Front Office” vertegenwoordigen in het Uitvoerend en het Strategisch Comité van de Schuld, en tegenover het Management
teneinde
de beleidsvoorstellen en de standpunten van de Directie 1 “Front Office” te rapporteren aan het Management en in de Uitvoerende en Strategische Comités naar voor te brengen, zodanig dat de noodzakelijke collegiale beslissingen tussen de Directies kunnen genomen worden
Voorbeelden van taken
- voorstellen formuleren en verdedigen in verband met de beleidsdomeinen waarvoor de Directie 1 « Front Office » vervantwoordelijkheid draagt
- rapporteren en verdedigen van de resultaten die de Directie D1 « Front Office » bereikt heeft
- met de andere Directies onderling informaties en standpunten uitwisselen en aldus de collegiale beslissingsneming bevorderen
- de beslissingen van het Uitvoerend en Strategisch Comité toelichten in de Directie 1 « Front Office » en de toepassing ervan implementeren of laten implementeren
- aanleveren van informatie
Alsdeskundige / specialist op strategischvlakde strategieën voor de financiering van de Staat, het kasbeheer en de organisatie van de primaire en secundaire markten ontwerpen op basis van zijn financiële, economische en marktexpertise
teneinde
de kostprijs van de Staatsschuld te minimaliseren, rekening houdend enerzijds met het karakter van "frequente overheidsemittent” van de Belgische Staat, en anderzijds met de nood aan liquiditeitsverzekering van de Belgische Schuld in de secundaire markten
Voorbeelden van taken
- vastleggen van de grote principes van de voormelde strategieën en ze concreet omzetten in een voorstel van jaarlijks Financieringsplan en een voorstel van organisatie van de secundaire markten
- de strategie bepalen, uitvoeren en evalueren met betrekking tot de relaties met de marktparticipanten (Primary en Recognized Dealers)
- formuleren en verdedigen van de voormelde strategieën in het Strategisch Comité van de Schuld met als doel ze te laten verwerken in de Algemene Richtlijnen van de Schuld
- uitwerking van de vastgelegde strategie voorstellen
- Informatie extraheren uit de wisselende marktomstandigheden voor een continue evaluatie van de belangrijke strategieën, en continu aanpassingen eraan uitwerken
Alsuitvoerend verantwoordelijkeverantwoordelijkheid opnemen voor het uitvoeren van de strategieën voor de financiering van de Staat, het kasbeheer en de organisatie van de primaire en secundaire markten
teneinde
de kostprijs van de Staatsschuld te minimaliseren, rekening houdend met het karakter van "frequente overheidsemittent” van de Belgische Staat ; de kaspositie te optimaliseren ; de liquiditeit van de Belgische Schuld in de secundaire markten te verzekeren
Voorbeelden van taken
- concreetuitvoeren van hetFinancieringsplan
- evalueren en validereren van voorstellen aangaande financieringsinstrumenten, aangebracht door interne en externe partijen, en deze voorstellen verdedigen in de Comités
- evalueren en valideren van voorstellen betreffende het beheer van de kaspositie
- medebeslissen en waken over de uitvoering van de beheersdaden (swaps, opties)
- concreet organiseren van de secundaire markten en deze evalueren
Alscontactpersooncommunicatie verzorgen met de Primary Dealers en met de Recognized Dealers, en met de markt en de gespecialiseerde pers over de financiering van de Schuld en haar marktorganisatie
teneinde
duidelijk te maken welke de doelstellingen van de Belgische Staat zijn in verband met de uitgifte van Schuld, en hoe die doelstellingen te realiseren
Voorbeelden van taken
- continu in contact zijn met de markt en zijn participanten en met de pers, en opstellen van het jaarverslag evenals de jaarlijkse retro- en prospectieve brochure “Review-Outlook” over de financiering van de Schuld
- de strategieën van de andere Schatkisten en hun toepassing ervan, bestuderen en analyseren
- informatie ontvangen en beheren : wat is toepasselijk, wat niet
- deelnemen aan roadshows en specifieke vergaderingen georganiseerd door de Primary Dealers en de Recognized Dealers
Alsvertegenwoordigerde Schatkist vertegenwoordigen in diverse nationale en internationale fora
teneinde
de bijdrage van de Belgische Schatkist te leveren en de bekomen informatie te gebruiken voor de verbetering van de werking van het Agentschap van de Schuld
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan de werk- en adviesgroepen van het Internationaal Monetair Fonds, de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling, de Economic and Fincial Affairs Council (Ecofin), en voorbereiden van de werkdocumenten voor deze werkgroepen
- deelnemen aan internationale bijeenkomsten van beheerders van overheidsschuld
- ontvangen van, informatie leveren aan en coachen van vertegenwoordigers uit "emerging markets"-landen die zich toeleggen op schuldbeheer voor de overheid
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management
|
Vragen / beslissingen
|
persoonlijk contact / dossier
|
dagelijks
|
Strategischebeleidscel
|
Vragen / beslissingen
|
als dossier / e-mail
|
wekelijks
|
andere marktpartijen (lokale
|
mondelinge adviezen / informatie
|
persoonlijk contact / informatie
|
dagelijks
|
Medewerkers
|
mondelinge adviezen / schriftelijk / informatie
|
persoonlijk contact / informatie
|
dagelijks
|
andere federale overheids[...]
|
schriftelijke vragen
|
als dossier / e-mail
|
wekelijks
|
Nationale Bank, INR
|
schriftelijke vragen / adviezen
|
per brief, e-mail, vergadering,...
|
wekelijks
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management
|
mondelinge adviezen / schriftelijk
|
als dossier, e-mail, mondeling
|
dagelijks
|
management
|
adviezen / informatie
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
Strategischebeleidscel
|
mondelinge adviezen / schriftelijk
|
als dossier, e-mail
|
wekelijks
|
andere marktpartijen (lokale
|
informatie / beslissingen
|
persoonlijk contact, e-mail
|
dagelijks
|
Investeerders
|
informatie
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
Nationale Bank, INR
|
informatie
|
per brief, e-mail, vergadering,...
|
wekelijks
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke antwoorden
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
andere federale overheids[...]
|
mondelinge adviezen / schriftelijk
|
als dossier, e-mail
|
dagelijks
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de Administrateur van Administratie “Financiering van de Staat & Financiële Markten” (FSFM)
De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- De verdeling en toewijzing van de taken binnen de directie D1 “Front Office”
- Het uitwerken van nieuwe strategische beleidslijnen voor de financiering van de Schuld, de organisatie van secundaire markten en kasbeheer (in de ruime zin), en de voorbereidende werkzaamheden (onderzoek) die daarmee gepaard gaan
- De inhoud van het voorstel met betrekking tot de financiering van de Staatsschuld en de organisatie van de markten, dat aan het Uitvoerend Comité wordt voorgelegd
- De standpunten die de Directie 1 “Front Office” inneemt op de vergaderingen van het Uitvoerend en Strategisch Comité van de Schuld
- Het beheer van de relaties met Primary et les Recognized Dealers
- De inhoud van de presentaties bestemd voor de investeerders en rating-agentschappen betreffende de financiering van de Staat
- De voorstellen voor de inhoud van het jaarverslag van de Schuld en de jaarlijkse retro- en prospectieve brochure Review-Outlook die de financieringsstrategie behandelt (aspecten Front Office / Geld- en Kapitaalmarkten)
- Het leggen van contacten met, en het bezoeken van de schuldagentschappen van andere landen
De functie moet autorisatie vragen voor
- de globale financieringsstrategie (aspecten Front Office / Geld- en Kapitaalmarkten)
- grote lijnen van de organisatie van de markten van de Belgische Federale overheidseffecten
- de verwerving van menselijke en materiële hulpmiddelen
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Budget rentelasten Rijksschuld: € 12,4 miljard euro
Eigen werkbudget
Federale overheidsschuld: € 350 miljard
Andere kwantitatieve gegevens
1. Jaarlijks uitgiftevolume OLO : € 34 miljard
2. Jaarlijks uitgiftevolume Schatkistcertificaten : € 50 miljard
3. Dagelijkse kasverrichtingen : tot € 5 miljard
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- Artikel 8 van de Rijksmiddelenbegroting
- Algemene Richtlijnen van de Schuld
Welke vernieuwingen
- Continue aanpassing van het productengamma aan de verwachtingen van institutionele beleggers, activabeheerders van banken, fondsen en centrale banken
- uitgeven van voldoende volumes aan specifieke schuldinstrumenten teneinde de liquiditeit van de obligatie- en certificatenlijnen in stand te houden
- Snelle informatie leveren aan de traders over de resultaten van de aanbestedingen
- Vooruitzienbaar blijven qua emissieprogramma
- Continue aanpassing van de financieringsstrategie aan de evolutie van de markten en financieringstechnieken, en aldus "leadership" tonen in de sector van de soevereine emittenten
- De regering informeren over de (potentiële) impact van de politieke en conjuncturele communicatie op de financiële markten
Gebaseerd op welk referentiekader
- Er wordt intensief samengewerkt met andere Schatkisten, en gekeken naar wat andere Schatkisten en internationale instellingen (zoals Europese Investeringsbank, Wereldbank, e.a.) in de wereld doen.
- De goede praktijken van de "frequente overheidsemittenten”
- De Managementplannen van de hiërarchie (niveaus N tot N-2)
|