Afdrukken

Adviseur begroting en boekhoudkundige reglementering - Onderdirecteur (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DBB170

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 01. Overheidsbegroting en Overheidsfinanciën (BB)




Doel van de functie

Leiden en coördineren van de opstelling en de opvolging van de begroting van de Rijksschuld en de uitvoering ervan, alsook van de prognoses en de verwezenlijkingen met betrekking tot de niet-fiscale ontvangsten die zijn ingeschreven in de sectie « Rijksschuld » van de Rijksmiddelenbegroting

teneinde

de referentiepersoon zijn, zowel intern als ten opzichte van de betrokken partijen voor alle problemen m.b.t. de begroting en de budgettaire en boekhoudkundige procedures die van toepassing zijn op het schuldbeheer, met name in het kader van de bilaterale vergaderingen over de begrotingsvoorstellen.

 

De naleving van de wetgeving en van de officiële – nationale en Europese (ESR, EDP) - budgettaire en boekhoudkundige regelgeving met betrekking tot het schuldbeheer waarborgen

teneinde

een schuldbeheer te verzekeren dat zowel geoptimaliseerd is op het vlak van de kostenbeheersing en dat in overeenstemming is met de wettelijke en reglementaire beperkingen van boekhoudkundige en budgettaire aard.

 

Resultaatgebieden
Als
account manager
    waken over de naleving van de boekhoudkundige en budgettaire regelgeving, binnen de entiteit de activiteiten coördineren en de begrotingswerkzaamheden leiden, en toezien op de begrotingsposten wat het gebruik van de kredieten betreft.

teneinde

    aan de operationele entiteiten van het Agentschap van de schuld de begrotingsmiddelen te verstrekken die nodig zijn om de vastgelegde doelstellingen te bereiken

 

Voorbeelden van taken
  • de medewerkers “begroting” en “boekhouding van de Schuld” functioneel bijstaan bij de opstelling van de wet- en regelgeving m.b.t. de begroting, alsook bij de uitvoering van bepaalde projecten, en de afhandeling van de begrotingsactiviteiten (oorspronkelijke begroting en begrotingscontrole);
  • deelnemen aan vergaderingen i.v.m. de begroting (bv. bilaterale vergaderingen) en i.v.m. de boekhouding (bv. hervormingen van de boekhouding);
  • anticiperen op de effecten op het schuldbeheer van wijzigingen in de regelgeving en in de procedures betreffende de begroting en de boekhouding.

 

Als
deskundige
    opstellen van begrotingsramingen en de adviezen (onder andere aan de Minister van Begroting) op basis van een expertise van hoog niveau op het vlak van begroting en boekhouding

teneinde

    de conformiteit met de reglementering en de optimale integratie van de producten in de budgettaire en boekhoudkundige processen van het Agentschap te waarborgen

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen van ramingen en simulaties m.b.t. het financieringsplan, de kosten van de schuld en de evolutie van de uitstaande schuld over een tijdshorizon van 1 tot 4 jaar en het analyseren van de hypothesen die de basis vormen van deze simulaties;
  • de hiërarchische meerdere adviseren over het gevolg dat moet gegeven worden aan adviezen van de Inspectie van Financiën en van het Rekenhof ;
  • opstellen van de beleidsnota en andere begrotingsdocumenten.

 

Als
analist
    analyseren van de haalbaarheid en/of van de effecten op boekhoudkundig en budgettair vlak van nieuwe producten en strategieën, van elke wijziging in de nationale en Europese regelgeving m.b.t. begroting en boekhouding.

teneinde

    te garanderen dat de effecten van bepaalde verrichtingen in het kader van het schuldbeheer niet in strijd zijn met de regelgeving of in tegenspraak zijn met de begrotingsdoelstellingen van de Regering;te garanderen dat bepaalde wijzigingen in de regelgeving geen belemmering vormen voor bepaalde geplande financieringsverrichtingen die overeenstemmen met de marktpraktijken.

 

Voorbeelden van taken
  • het opsporen van problemen en tegenstrijdigheden die kunnen optreden tussen het operationele schuldbeheer en de boekhoudkundige en budgettaire regels en er de bevoegde instanties over informeren om in samenwerking met hen gepaste oplossingen te vinden;
  • anticiperen op problemen om te voorkomen dat bepaalde boekhoudkundige en budgettaire regels een belemmering vormen voor de verwezenlijking van voor de Schatkist gunstige financiële verrichtingen.
  • bijdragen tot de oppuntstelling van de dubbele boekhouding (FedCom) betreffende de producten van de Schuld

 

Als
projectmedewerker
    zich actief engageren in de technische werkgroepen voor de ontwikkeling van nieuwe projecten zoals de integratie van de verrichtingen van het schuldbeheer in het nieuwe budgettaire en boekhoudkundige kader (FEDCOM, dubbel boekhouden)

teneinde

    naar best vermogen een succesvolle afronding van projecten te garanderen

 

Voorbeelden van taken
  • de verrichtingen van het schuldbeheer in overeenstemming met de nieuwe regels vertalen naar boekhoudkundige en budgettaire boekingen
  • deelnemen aan de werkgroepen van FedCom, INR (Instituut voor Nationale Rekeningen), Eurostat (Statistisch Bureau van de Europese Unie)
  • deelnemen op een actieve wijze aan de migratie naar een nieuw programma voor de registratie van de transacties van de Schuld, en dit voor wat de boekhoudkundige aspecten in het algemeen betreft.

 

Als
leidinggevende
    Vormen, bijstaan en leiden van het team dat verantwoordelijk is voor de begrotingswerkzaamheden bij het Agentschap van de Schuld, en qua reglementering, vormen en bijstaan van de Boekhouding van de Schuld gesitueerd buiten het Agentschap van de Schuld

teneinde

    op een zo efficiënt mogelijke wijze de doelstellingen te bereiken

 

Voorbeelden van taken
  • De naleving van procedures en deadlines waarborgen;
  • Oplossingen voor ondervonden problemen voorstellen;
  • Ervoor zorgen dat de regelgeving correct wordt geïnterpreteerd

 

Als
adviseur strategie en beheer
    ondersteunen van de voorbereiding van de gegevens voor het beheer van de schuld; indicatoren en boordtabellen bepalen

teneinde

    het schuldbeheer te vergemakkelijken

 

Voorbeelden van taken
  • Het berekenen van de financiële doelstellingen (target)
  • De rapportering over de verwezenlijking van de begrotingsdoelstellingen opvolgen en garanderen.
  • Raadgeven voor beheersbeslissingen aangaande de Schuld

 

Als
vertegenwoordiger
    de entiteit extern vertegenwoordigen

teneinde

    de bijzonderheden van de activiteit van de entiteit naar voren te brengen en er het standpunt van te verdedigen.

 

Voorbeelden van taken
  • Het vertegenwoordigen van de entiteit op externe vergaderingen over budgettaire en boekhoudkundige onderwerpen.
  • Actief deelnemen aan de Uitvoerende en de Strategische Comités van de Schuld
  • Bijstaan van de juristen van de Thesaurie die actief zijn in de oppuntstelling van de Europese financiële reglementering

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Adviseur-generaal strategie & risicobeheer - Directeur

De functie geeft functioneel en technisch leiding aan één medewerker van niveau A binnen het Agentschap van de Schuld, en aan een team van 3 niveaus A en 4 niveaus B die samen de Boekhouding van de Schuld vormen buiten het Agentschap.

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.