Afdrukken

Adviseur beheer vormingen (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : IPO100

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)




Doel van de functie

Raad geven aan en begeleiden van klantorganisaties (DG (algemene directie), ACOS (assistant chief of staff)) tijdens de bepaling, de uitvoering en de evaluatie van hun vormingspolitiek

teneinde

de klantorganisaties toe te laten het strategisch vormingsprogramma te ontwikkelen, uit te voeren en te evalueren.

 

Ontwikkelen, verzekeren van het beheer en de opvolging en evalueren van de vormingsprogramma's gebaseerd op vraag en aanbod en van de transversale vormingsprogramma's op vraag van de politieke autoriteit

teneinde

de klantorganisaties te helpen hun zwakke punten weg te werken en hun objectieven te bereiken door het opstellen, het onderhouden en het delen van de kennis, de ervaring en de expertise.

 

Verzamelen van de vormingsbehoeften van de klanten, voorzien van budgettaire middelen, opvolgen van de uitvoering van de vormingsplannen en voortdurend verzekeren van de budgettaire controle

teneinde

de behoefte van de organisatie optimaal in overeenstemming te brengen met de toegekende middelen.

 

Resultaatgebieden
Als
programmabeheerder
    opstarten, beschrijven en beheren van (vormings)programma's

teneinde

    de doelstellingen van de programma's te realiseren binnen de kalender-, de budgettaire en de vastgestelde personeelslimieten

 

Voorbeelden van taken
  • verzekeren van de raming, de controle en het budgettaire toezicht
  • opmaken van projectsteekkaarten (bevattend de context en de projectdoelstellingen, de veranderingsindicatoren, de omvang van het project, de human resources (op intern en extern vlak) en de budgettaire middelen nodig voor de realisatie van het project, de organisatie van het project (rollen en verantwoordelijkheden van alle medewerkers), de risico's en de succesfactoren, de kalender en de planning, het communicatieplan, de opvolging en de rapportering)
  • geven van informatiezittingen en presentaties aan autoriteiten en aan contactpersonen op het gebied van vorming
  • verslag uitbrengen met betrekking tot de realisatie van het programma
  • verzekeren van de controle van de vooruitgang en de kwaliteit

 

Als
analist
    een diepgaande analyse van de vormingsprogramma's van de klantorganisaties realiseren, op basis van de verworven expertise

teneinde

    de budgetten te beheersen, de ter beschikking gestelde budgetten zo goed mogelijk uit te baten en een zo nauwkeurig mogelijk beeld te krijgen van de behoeften van de klant

 

Voorbeelden van taken
  • analyseren van de vormingsplannen van de klantorganisaties met het oog op het bekomen van een overzicht van de behoeften van de klant voor een bepaalde periode en om bijbehorende budgetten te voorzien
  • analyseren van de behoeften teneinde een geschikte oplossing te ontwikkelen
  • analyseren en melden van de behoeften of transversale problemen op het gebied van de vorming, en samenwerken bij het zoeken naar een oplossing

 

Als
deskundige in vorming
    coördineren en beheren (organiseren, volgen, beoordelen en verbeteren) van de vormingsprogramma's gebaseerd op vraag en aanbod, en van de transversale vormingsprogramma's

teneinde

    kwaliteitsvolle vormingsprogramma's aan te bieden die beantwoorden aan de behoeften van de klantorganisaties en aan de algemene strategie van de organisatie en de federale administratie (burgers)

 

Voorbeelden van taken
  • coördineren, verbeteren en beoordelen van het permanente aanbod op het gebied van de vorming en de nieuwe vormingsprogramma's (planning, kwaliteitscontrole, controle van de pedagogische en didactische aspecten, diversificatie van de leervormen, vernieuwing)
  • verzamelen van statistische gegevens (kwalitatieve en kwantitatieve) over de deelnemers aan de cursussen en de vormingsprogramma's, en ze ter beschikking stellen van het management, van de strategische cel en de klantorganisaties
  • selecteren en beoordelen van de vormers en externe vormers begeleiden
  • opstellen van rapporten (jaarlijks rapport) en verslagen
  • uitwerken en uitvoeren van openbare aanbestedingen: opstellen van het speciale lastenboek, analyseren van de aanbiedingen, verzekeren van de overdrachten en de opvolging van de contracten, afsluiten van kadercontracten, enz.

 

Als
strategisch raadgever in vorming
    de klantorganisatie raad geven, zich baserend op de expertise, met betrekking tot hun vormingsprogramma en leveren van informaties en raadgevingen aan de hiërarchie

teneinde

    bij te dragen aan de voorbereiding, uitvoering en beoordeling van het beleid op het gebied van de vorming en bij te dragen om een coherent en professioneel vormingsbeleid te ontwikkelen bij de federale administratie

 

Voorbeelden van taken
  • verzekeren van de opvolging van de vragen en de behoeften van het beleid en verzamelen en verspreiden van informaties met het oog op de voorbereiding en de beoordeling van het beleid
  • aanbieden van bijstand tijdens de voorbereiding van raadgevingen of voorstellen aan de strategische cel FOD P&O
  • geven van raadgevingen tijdens de implementering van het globale beleid op het gebied van de vorming en de ontwikkeling in federale organisaties

 

Als
vernieuwer/ontwikkelaar
    ontwikkelen en permanent verbeteren van de programma's

teneinde

    de vormingen te doen overeenstemmen met de behoeften van de klant en de doelstellingen van het beleid

 

Voorbeelden van taken
  • bepalen, ontwikkelen, beoordelen en aanpassen van nieuwe vormingsprogramma's (op inhoudelijk vlak, op het vlak van het pedagogisch aspect en op het vlak van de planning)
  • samenwerken aan de ontwikkeling van nieuwe concepten (bv. voor de gecertificeerde opleidingen)
  • ramen van de gevolgen op budgettair vlak en op het gebied van de human resources bij de ontwikkeling van nieuwe initiatieven

 

Als
leidinggevende
    leiden, coördineren en motiveren van een ploeg van medewerkers

teneinde

    de doelmatige en doeltreffende werking van de ploeg verzekeren

 

Voorbeelden van taken
  • organiseren, coördineren en plannen van het werk van de medewerkers
  • leiden, opvolgen, begeleiden en motiveren van de medewerkers
  • organiseren en voorzitten van de vergaderingen van de ploeg
  • samenwerken, als beoordelaar, aan de ontwikkelcirkels door werkings-, plannings- en evaluatiegesprekken te leiden, en helpen van de medewerkers om zich voortdurend te ontwikkelen
  • aanwerven en selecteren van nieuwe medewerkers

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

budgettaire antenne

toegekende budgetten

mondeling/schriftelijk

dagelijks

klanten (DG, ACOS, ...)

plan en vormingsaanvraag, dossier

mondeling/schriftelijk

dagelijks

externe instanties (ambassades, defensieattachés, ...)

plan en vormingsaanvraag, dossier

mondeling/schriftelijk

ad hoc

hiërarchie

consignes, orders

mondeling/schriftelijk

dagelijks

DG Bud Fin (Algemene Directie Budget en Financiën)

beheer catalogus zendingen

mondeling/schriftelijk

ad hoc

externe vormingsorganismen

vorming

mondeling/schriftelijk

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

budgettaire antenna

antwoorden

schriftelijk/mondeling

dagelijks

klanten (DG, ACOS, ...)

antwoorden

schriftelijk/mondeling

dagelijks

externe instanties (ambassades, defensieattachés, ...)

antwoorden

schriftelijk/mondeling

ad hoc

hiërarchie

antwoorden

schriftelijk/mondeling

dagelijks

DG Bud Fin

antwoorden

schriftelijk/mondeling

ad hoc

externe vormingsorganismen

antwoorden

schriftelijk/mondeling

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Chef divisie beheer van het personeel

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • vormingsverloven
  • organisatie van de vormingen voor het burgerpersoneel
  • toelating voor het volgen van vormingen OFO
  • beheer en ontwikkeling van vormingsprogramma's
  • organisatie, coördinatie en planning van het werk van de medewerkers

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • de (budgettaire) uitvoering en goedkeuring van het vormingsplan

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

6,7 miljoenen €

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • statuut van rijkspersoneel
  • richtlijnen eigen aan het beheer van budgetten, externe vormingen, de overheidsopdrachten

 

Welke vernieuwingen
  • definiëren, ontwikkelen, beoordelen en aanpassen van nieuwe vormingsprogramma's, samenwerken aan de ontwikkeling van nieuwe concepten

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • de investering van de vorming zo best mogelijk rentabiliseren

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.