Afdrukken

Adviseur managementondersteuning, PMO en veranderingsbeheer - Coördinator (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DPO806

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning

Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)




Doel van de functie

De dienst Managementondersteuning, PMO (Program Management Office) en veranderingsbeheer leiden en de eindverantwoordelijkheid dragen voor de taken van de dienst

teneinde

een ondersteuning te bieden op het vlak van projectbeheer, veranderingsbeheer en management technieken aan het directoraat generaal Federale Accountant en de FOD B&B (projectleiders, opleiders, diensthoofden, ...) en aan zijn externe klanten (diensten van de federale administratie) en de operationele doelstellingen van de dienst zoals bepaald in het managementplan van de organisatie worden behaald.

 

Resultaatgebieden
Als
leidinggevende
    de dienst Managementondersteuning, PMO en veranderingsbeheer organiseren, leiden, coördineren,motiveren en ontwikkelen

teneinde

    haar functionering te garanderen en zo bij te dragen aan de realisatie van de opdrachten van het directoraat-generaal.

 

Voorbeelden van taken
  • In samenspraak met de Voorzitter en de Directeur-generaal de doelstellingen van de dienst vastleggen
  • De personeelsnoden evalueren en de functies van de dienst beschrijven
  • Het budget van de dienst beheren
  • De activiteiten plannen, organiseren, verdelen, coördineren en opvolgen
  • De ontwikkelcirkels houden en de medewerkers in hun competentieontwikkeling begeleiden

 

Als
deskundige inzake managementondersteuning
    methodes en instrumenten inzake beheer uitwerken en in werking en de Directeur-generaal en diensthoofden in de materie adviseren, bijstaan en ondersteunen

teneinde

    het directoraat generaal optimaal te organiseren en een goede opvolging en coordinatie van de activiteiten te verzekeren

 

Voorbeelden van taken
  • De beschrijving van de processen en werkprocedures organiseren
  • Risico’s analyseren
  • Methodes definiëren en modeldocumenten ontwikkelen
  • Rapporterings- en opvolgingsinstrumenten ontwikkelen en in werking stellen (boordtabellen, balanced scorecard, …)
  • De coördinatie tussen de leden van het management organiseren

 

Als
deskundige inzake projectbeheer
    methodes en instrumenten voor projectbeheer ontwikkelen, en de projectleiders in de materie adviseren, begeleiden en ondersteunen

teneinde

    aan het succes van de projectportfolio van het directoraat-generaal bij te dragen.

 

Voorbeelden van taken
  • Een methodologie en instrumenten voor projectbeheer ontwikkelen en instellen
  • Opvolgings- en rapporteringsinstrumenten uitwerken en in werking stellen
  • De projectleiders over de projectmethodologie informeren
  • De projectleiders bij de definitie, coördinatie en evaluatie van hun project omkaderen
  • De opleidingsnoden van de projectleiders identificeren, en de nodige acties ondernemen

 

Als
deskundige inzake veranderingsbeheer
    methodes en instrumenten voor veranderingsbeheer ontwikkelen, en het hele directoraat-generaal (management, projectleiders, opleiders, medewerkers, …) en de interne en externe betrokken partijen (diensten van de FOD B&B, andere FOD’s, POD’s, Rekenhof, Inspectie van Financiën...) in de materie adviseren, begeleiden en ondersteunen

teneinde

    de strategische en operationele doelstellingen inzake communicatie, opleiding en documentatie, verbonden aan de dagelijkse activiteiten van het directoraat-generaal, evenals aan de ‘veranderingsbeheer-‘plannen van de verschillende projecten die lopen voor meerdere diensten van het algemeen bestuur of voor instellingen van openbaar nut te definiëren en te realiseren

 

Voorbeelden van taken
  • Een intern opleidingsbeleid voor het directoraat-generaal instellen
  • Een communicatie-, documentatie-, en opleidingsplan voor elk project opzetten en uitvoeren
  • De projectleiders inzake veranderingsbeheer raadgeven en bijstaan
  • Externe projectteams inzake opleiding, documentatie en communicatie coachen
  • Externe projectteams bij de definitie en uitvoering van lokale plannen begeleiden

 

Als
projectleider
    de opvolging van de projecten van de dienst Managementondersteuning, PMO en Veranderingsbeheer leiden, coördineren en verzekeren

teneinde

    de realisatie van de projecten binnen de voorziene limieten, duur, budget en kwaliteitscriteria te garanderen

 

Voorbeelden van taken
  • Projectplannen uitwerken
  • Projectteams samenstellen en beheren
  • Acties plannen en het werk structureren
  • Over projecten rapport uitbrengen

 

Als
contactpersoon
    het referentiepunt zijn inzake managementondersteuning, PMO en veranderingsbeheer voor het geheel van het directoraat-generaal (management, projectleiders, opleiders, medewerkers, …) en zijn betrokken partijen, zowel intern als extern (diensten van de FOD B&B, andere FOD’s, POD’s, Rekenhof, Inspectie van Financiën, …)

teneinde

    een contactnetwerk te ontwikkelen en te onderhouden, en pertinente informatie hieraan leveren

 

Voorbeelden van taken
  • Op informatievragen van betrokken partijen antwoorden
  • De dienst bij interne en externe vergaderingen, infosessies en evenementen vertegenwoordigen
  • Het directoraat-generaal in de werkgroep ‘communicatie’ van de FOD B&B vertegenwoordigen

 

Als
kennisbeheerder
    zijn expertise onderhouden, ontwikkelen en delen

teneinde

    de expertise van de dienst en van het directoraat-generaal durend te verbeteren

 

Voorbeelden van taken
  • Eigen expertise documenteren
  • Zich van de laatste evoluties in zijn expertisedomein op de hoogte houden
  • Zijn expertise permanent door opleiding, gespecialiseerde literatuur, etc. ontwikkelen
  • De gevolgde opleidingen documenteren en deze documentatie verdelen

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Directeur-generaal Federale Accountant (N-1)

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.