Attaché A2 Expertisecentrum Learning & Development - Teamverantwoordelijke (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DPO055
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Operationeel leidinggevenden Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)
Doel van de functie
Ondersteunen van de implementatie van een opleidingscultuur en van opleidingsprocessen en -methodes binnen de organisatie
teneinde
de organisatie te allen tijde te laten beschikken over de noodzakelijke kennis en competenties voor het bereiken van haar doelstellingen en teneinde het mogelijk te maken dat zij zich steeds meer kan omvormen tot een lerende organisatie.
Resultaatgebieden
Alsleidinggevendehet aansturen van de medewerkers van de Coe (expertisecentrum) « Learning & Development »
teneinde
de doelstellingen van de dienst en de ontwikkeling van de medewerkers te verwezenlijken
Voorbeelden van taken
- het plannen van het werk: de taken verdelen en de uitvoering ervan opvolgen
- het opsporen en analyseren van de ontwikkelbehoeften
- het opleiden van of de opleiding verzekeren van de medewerkers, knowhow doorgeven
- het motiveren en coachen van de medewerkers
- het voeren van gesprekken in het kader van de ontwikkeling en van de evaluatie van de medewerkers
Alsexperteen opleidingsplan uitwerken en dit plan aan het management voorleggen
teneinde
het management toe te laten prioritaire acties te bepalen die uitgevoerd moeten worden en hiervoor de noodzakelijke middelen vrij te maken
Voorbeelden van taken
- de informatie verzamelen en analyseren (interviews, vragenlijsten)
- de uit te voeren acties identificeren
- de haalbaarheid, het belang en de hoogdringendheid evalueren
Alsadviseuradviseren m.b.t. de technologieën en methodologieën inzake opleiding en kennismanagement
teneinde
de organisatie toe te laten om zich uit te rusten met aangepaste instrumenten en er optimaal gebruik van te maken
Voorbeelden van taken
- op de hoogte blijven van nieuwe technologieën en methodes
- uitwerken van methodes en instrumenten en coachen van de gebruikers bij de toepassing ervan
- identificeren van de goede praktijken en de vertaling hiervan naar methodes en instrumenten voor de eigen organisatie
Alsorganisatoropleidingsacties organiseren die bestemd zijn voor de verschillende categorieën actoren van de organisatie
teneinde
deze toe te laten het kennismanagement in hun beroepspraktijk te integreren
Voorbeelden van taken
- de noden aan opleiding voor de personeelsleden identificeren
- opleidingsdoelstellingen bepalen
- informatie inwinnen over het opleidingsaanbod (OFO en andere)
- de opleidingsacties laten uitvoeren
Alscoördinatorhet organiseren en coördineren van het werk van de medewerkers van de CoE “Learning & Development”
teneinde
de activiteiten van de dienst op een efficiënte en effectieve manier te realiseren
Voorbeelden van taken
- het organiseren van de activiteiten van de dienst
- het geven van praktische richtlijnen aan de medewerkers en het overdragen van relevante informatie om de taken uit te voeren
- het stimuleren van de uitwisseling van kennis en informatie om de operationele doelstellingen toe te lichten
Alsdeskundigezijn/haar expertise delen met collega's in andere FOD's en organisaties
teneinde
een gemeenschappelijk streefdoel aan te houden en de deskundigheid van iedereen te verhogen
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan de netwerkvergaderingen van het horizontaal netwerk inzake kennismanagement (FOD P&O)
- thema's voor reflectie voorstellen
Alsprojectleideropleidingsprojecten opzetten, leiden en evalueren
teneinde
ervoor te zorgen dat nieuwe methodes en nieuwe processen worden ingesteld
Voorbeelden van taken
- identificeren van doelstellingen die beantwoorden aan reële behoeften
- het verloop van een project en de tussentijdse resultaten evalueren
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Directeur HRM
|
opdrachten
|
Personeel contact, teamvergadering
|
wekelijks
|
Lijnmanagement
|
opdrachten, vragen, adviezen
|
Personeel contact, teamvergadering
|
ad hoc
|
Collega’s
|
Vragen adviezen
|
Personeelsleden
|
ad hoc
|
Personeelsleden
|
Vragen adviezen
|
Personeelsleden
|
ad hoc
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Directeur HRM
|
Opvolging opdrachten
|
Personeel contact, teamvergadering
|
wekelijks
|
Lijnmanagement
|
Opvolging opdrachten, antwoorden, adviezen
|
Personeel contact, teamvergadering
|
ad hoc
|
Collega’s
|
Antwoorden, adviezen
|
Personeel contact
|
ad hoc
|
Personeelsleden
|
Antwoorden, adviezen
|
Personeel contact
|
ad hoc
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de directeur van de afdeling HRM
De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de eigen werkorganisatie en planning
- operationele beslissingen
- operationeel advies aan klanten
- voorstellen van vernieuwing of aanpassing van de processen, procedures, systemen en instrumenten
De functie moet autorisatie vragen voor
- beslissingen met een impact op andere domeinen
- complexe operationele beslissingen
- wijzigingen inzake de prioriteiten
- belangrijke wijzigingen inzake de projecten (projectonderdelen)
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
voorziene budget voor opleidingen
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- Reglementering inzake opleiding van ambtenaren
- Reglementering op overheidsopdrachten
- Reglementering inzake personeelsstatuut
Welke vernieuwingen
- Vernieuwen van de verschillende leervormen en van de opleidingsprogramma's
- Uitbouwen van R&D (onderzoek en ontwikkeling) op vlak van leren en ontwikkelen
Gebaseerd op welk referentiekader
|