Afdrukken

Attaché A2 Expertisecentrum Learning & Development - Teamverantwoordelijke (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DPO055

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Operationeel leidinggevenden

Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)




Doel van de functie

Ondersteunen van de implementatie van een opleidingscultuur en van opleidingsprocessen en -methodes binnen de organisatie

teneinde

de organisatie te allen tijde te laten beschikken over de noodzakelijke kennis en competenties voor het bereiken van haar doelstellingen en teneinde het mogelijk te maken dat zij zich steeds meer kan omvormen tot een lerende organisatie.

 

Resultaatgebieden
Als
leidinggevende
    het aansturen van de medewerkers van de Coe (expertisecentrum) « Learning & Development »

teneinde

    de doelstellingen van de dienst en de ontwikkeling van de medewerkers te verwezenlijken

 

Voorbeelden van taken
  • het plannen van het werk: de taken verdelen en de uitvoering ervan opvolgen
  • het opsporen en analyseren van de ontwikkelbehoeften
  • het opleiden van of de opleiding verzekeren van de medewerkers, knowhow doorgeven
  • het motiveren en coachen van de medewerkers
  • het voeren van gesprekken in het kader van de ontwikkeling en van de evaluatie van de medewerkers

 

Als
expert
    een opleidingsplan uitwerken en dit plan aan het management voorleggen

teneinde

    het management toe te laten prioritaire acties te bepalen die uitgevoerd moeten worden en hiervoor de noodzakelijke middelen vrij te maken

 

Voorbeelden van taken
  • de informatie verzamelen en analyseren (interviews, vragenlijsten)
  • de uit te voeren acties identificeren
  • de haalbaarheid, het belang en de hoogdringendheid evalueren
  • een planning voorstellen

 

Als
adviseur
    adviseren m.b.t. de technologieën en methodologieën inzake opleiding en kennismanagement

teneinde

    de organisatie toe te laten om zich uit te rusten met aangepaste instrumenten en er optimaal gebruik van te maken

 

Voorbeelden van taken
  • op de hoogte blijven van nieuwe technologieën en methodes
  • uitwerken van methodes en instrumenten en coachen van de gebruikers bij de toepassing ervan
  • identificeren van de goede praktijken en de vertaling hiervan naar methodes en instrumenten voor de eigen organisatie

 

Als
organisator
    opleidingsacties organiseren die bestemd zijn voor de verschillende categorieën actoren van de organisatie

teneinde

    deze toe te laten het kennismanagement in hun beroepspraktijk te integreren

 

Voorbeelden van taken
  • de noden aan opleiding voor de personeelsleden identificeren
  • opleidingsdoelstellingen bepalen
  • informatie inwinnen over het opleidingsaanbod (OFO en andere)
  • de opleidingsacties laten uitvoeren

 

Als
coördinator
    het organiseren en coördineren van het werk van de medewerkers van de CoE “Learning & Development”

teneinde

    de activiteiten van de dienst op een efficiënte en effectieve manier te realiseren

 

Voorbeelden van taken
  • het organiseren van de activiteiten van de dienst
  • het geven van praktische richtlijnen aan de medewerkers en het overdragen van relevante informatie om de taken uit te voeren
  • het stimuleren van de uitwisseling van kennis en informatie om de operationele doelstellingen toe te lichten

 

Als
deskundige
    zijn/haar expertise delen met collega's in andere FOD's en organisaties

teneinde

    een gemeenschappelijk streefdoel aan te houden en de deskundigheid van iedereen te verhogen

 

Voorbeelden van taken
  • deelnemen aan de netwerkvergaderingen van het horizontaal netwerk inzake kennismanagement (FOD P&O)
  • zijn/haar ervaring delen
  • thema's voor reflectie voorstellen

 

Als
projectleider
    opleidingsprojecten opzetten, leiden en evalueren

teneinde

    ervoor te zorgen dat nieuwe methodes en nieuwe processen worden ingesteld

 

Voorbeelden van taken
  • identificeren van doelstellingen die beantwoorden aan reële behoeften
  • een projectgroep leiden
  • het verloop van een project en de tussentijdse resultaten evalueren

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Directeur HRM

opdrachten

Personeel contact, teamvergadering

wekelijks

Lijnmanagement

opdrachten, vragen, adviezen

Personeel contact, teamvergadering

ad hoc

Collega’s

Vragen adviezen

Personeelsleden

ad hoc

Personeelsleden

Vragen adviezen

Personeelsleden

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Directeur HRM

Opvolging opdrachten

Personeel contact, teamvergadering

wekelijks

Lijnmanagement

Opvolging opdrachten, antwoorden, adviezen

Personeel contact, teamvergadering

ad hoc

Collega’s

Antwoorden, adviezen

Personeel contact

ad hoc

Personeelsleden

Antwoorden, adviezen

Personeel contact

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de directeur van de afdeling HRM

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de eigen werkorganisatie en planning
  • operationele beslissingen
  • operationeel advies aan klanten
  • voorstellen van vernieuwing of aanpassing van de processen, procedures, systemen en instrumenten

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • beslissingen met een impact op andere domeinen
  • complexe operationele beslissingen
  • wijzigingen inzake de prioriteiten
  • belangrijke wijzigingen inzake de projecten (projectonderdelen)

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

voorziene budget voor opleidingen

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • Reglementering inzake opleiding van ambtenaren
  • Reglementering op overheidsopdrachten
  • Reglementering inzake personeelsstatuut

 

Welke vernieuwingen
  • Vernieuwen van de verschillende leervormen en van de opleidingsprogramma's
  • Uitbouwen van R&D (onderzoek en ontwikkeling) op vlak van leren en ontwikkelen

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • eigen ervaring
  • benchmarking
  • les tendances du marché

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.