Attaché A2 bemiddeling (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DSA210
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Bemiddelaars Beroepscategorie : 06. Algemeen Beheer (SA)
Doel van de functie
elke klacht die uitgaat van stakeholders (de operatoren, de erkende dierenartsen en de externe laboratoria) met betrekking tot de werking van de diensten van het FAVV onderzoeken en de bemiddeling tussen de betrokken personen of diensten organiseren en verzekeren
teneinde
de klager(s) daadwerkelijk te helpen en mee te werken aan een verbetering van de diensverlening aan deze stakeholders
Resultaatgebieden
Alsadministratieve onderzoekerregistreren, zich informeren over en onderzoeken van de vraag van de klager in alle onpartijdigheid en onafhankelijkheid zich een nauwkeurig idee te vormen van de inhoud en de gevolgen van het dossier
teneinde
de ontvankelijkheid na te kijken.
Voorbeelden van taken
- Het ontvangen, registreren en beantwoorden van klachten en vragen van de meest uiteenlopende aard
- Beslissen over de ontvankelijkheid en eventueel aanduiden van een behandelaar van de klacht
- De beslissing (bevinding) schriftelijk aan de klager mededelen (verwerping of onderzoek van de klacht)
- Verzamelen van alle documenten en inlichtingen die noodzakelijk geoordeeld worden
- Plaatsen van meningsverschillen, klachten, en problemen van personen die niet direct weten waar ze met hun problemen terecht kunnen of welke oplossingen aangereikt kunnen worden
Alsbemiddelaarindien de klager in zijn recht blijk te zijn, de dialoog openen door zich rechtstreeks te richten tot de betrokken dienst
teneinde
te pogen de meningen van de betrokken partijen te verzoenen.
Voorbeelden van taken
- De argumenten van eenieder aftoetsen en confronteren
- Over het probleem discussiëren en de betrokken dienst(en) tot een oplossing laten komen
- Indien nodig de hoofdrolspelers van de zaak horen en verenigen
- Zo veel mogelijk tot een regeling in der minne van het conflict te komen
Alsintern raadgever/adviseurgeven van adviezen, voorstellen en aanbevelingen
teneinde
de organisatie bij te staan bij het realiseren en waarborgen van een zo optimaal mogelijke werkomgeving en een positief imago van het FAVV.
Voorbeelden van taken
- Een verslag opstellen over de vastgestelde tekortkomingen binnen de organisatie
- Aanbevelingen opstellen over concrete dossiers of vaststellingen van structurele problemen en het voorstellen van preventieve en corrigerende acties waardoor klachten naar de toekomst vermeden kunnen worden
- Bemiddelen en op elkaar afstemmen van de werkzaamheden om te komen tot een efficiëntere dienstverlening
- Verbetervoorstellen over de werking van de organisatie formuleren
Alsonderzoekerin het kader van een onderzoek de nodige onderzoeksdaden stellen en de conclusies te trekken
teneinde
de nodige aanbevelingen te formuleren naar het management.
Voorbeelden van taken
- Vragen aan de betrokken dienst om een onderzoek uit te voeren of eventueel persoonlijk een inspectiemissie uit te voeren
- Verrichten van alle nodige onderzoeksdaden zoals verzamelen van bewijsmateriaal, opvorderen van diegenen die moeten gehoord worden
- Verhoren en eventueel confronteren van de betrokkenen en opmaken van het proces verbaal
- Conclusies van het onderzoek of eindrapport van de opdracht met aanbevelingen opstellen en overmaken aan de hiërarchie
Alscoördinatorcoördineren van de verschillende stappen in het onderzoek van de dossiers
teneinde
een optimale afhandeling toe te laten.
Voorbeelden van taken
- Opvolgen van de lopende dossiers (ontvankelijke klachten) en coördineren van de briefwisseling
- Verdelen van de ontvankelijke bevonden klachten of laten overmaken van de dossiers aan de betrokken diensten
- Het verstrekken van aanwijzingen aan de dossierbeheerders om de dossiers te behandelen
- Een eigen documentatiesysteem bijhouden en verspreiden van deze documentatie
- Organisatie van een telefoonpermanentie van de ombudsdienst
Alsvertegenwoordiger optreden als referentiepersoon binnen de organisatie voor alle vragen of
toepassingen in verband met klachtenmanagement en beheren van de externe relaties (o.m. met federaal klachtenmanagement van andere instellingen)
teneinde
het management en de medewerkers te ondersteunen door middel van de introductie van best practice voor behandeling van klachten.
Voorbeelden van taken
- Als referentiepersoon optreden op nationaal niveau en ervaring uitwisselen met andere experts in het kader van "klachtenmanagement"
- Het informeren van de externe contactpersonen, spontaan of op vraag
- Het bijwonen en/of opvolgen van de externe vergaderingen
- Het identificeren en communiceren van goede praktijken inzake klachtenmanagement
- Mee behartigen van de public relations van de ombudsdienst met de autoriteiten, de vertegenwoordigers van de professionele organisaties of de klagers
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke vragen mondelinge vragen
|
louter informeel per brief, mail…
|
wekelijks
|
operatoren/ondernemingen
|
schriftelijke vragen mondelinge vragen
|
louter informeel per brief, mail… formele afspraak in de vorm van een dossier
|
dagelijks
|
organisaties
|
schriftelijke vragen mondelinge vragen
|
louter informeel per brief, mail… formele afspraak in de vorm van een dossier
|
wekelijks
|
andere federale overheidsdiensten
|
schriftelijke vragen mondelinge vragen
|
louter informeel per brief, mail… formele afspraak in de vorm van een dossier
|
ad hoc
|
collega’s
|
schriftelijke vragen mondelinge vragen rapporten
|
louter informeel per brief, mail… formele afspraak in de vorm van een dossier
|
dagelijks
|
hiërarchie/management
|
schriftelijke vragen mondelinge vragen beslissingen
|
louter informeel per brief, mail… formele afspraak in de vorm van een dossier
|
ad hoc
|
|
|
|
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers
|
beslissingen schriftelijke adviezen
|
per brief, mail als dossier
|
wekelijks
|
operatoren/ondernemingen
|
beslissingen schriftelijke adviezen
|
per brief, mail als dossier
|
quotidien
|
organisaties
|
beslissingen schriftelijke adviezen
|
per brief, mail als dossier
|
wekelijks
|
andere federale overheidsdiensten
|
studiemateriaal studierapporten
|
vergadering, stuurgroep
|
ad hoc
|
collega’s
|
beslissingen schriftelijke adviezen
|
per brief, mail als dossier vergadering
|
ad hoc
|
hiërarchie/management
|
aanbevelingen, mondelinge adviezen, rapporten
|
per brief, mail als dossier vergadering
|
ad hoc
|
|
|
|
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
De adviseur-generaal interne audit, kwaliteitszorg, preventie en ombudsdienst FAVV directeur
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- Organiseren en structureren van de individuele dossiers
- De dagelijkse organisatie van het werk en het opzoeken en samenstellen van gespecialiseerde documentatie
- De geformuleerde aanbevelingen en verbetervoorstellen
- Vrije toegang tot informatie, lokalen en personen van elk hiërarchisch niveau
- Indeling van het eigen werk.
De functie moet autorisatie vragen voor
- Alles wat budgettaire gevolgen heeft
- Werkingsbudget voor nieuwe initiatieven
- Uitvoeren van onderzoeken en controles
Impact
Totaal werkbudget entiteit
budget 2013: 175 million €
Eigen werkbudget
nihil
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- Naleving van regels, wetten, reglementen, interne richtlijnen en procedures, met inbegrip van de reglementering op het FAVV en de voedselketen
Welke vernieuwingen
- Implementatie van verbeterprocessen binnen het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
- Verbetering van communicatiemiddelen.
- Analyse rapport van de vastgestelde tekortkomingen
Gebaseerd op welk referentiekader
- Missie en strategie van het FAVV
|