Afdrukken

Verantwoordelijke centrum - Patrimoniumdiensten (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DFI332

Niveau: A

Klasse : A5

Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 05. Fiscaliteit (FI)




Doel van de functie

Bijdragen tot de ontwikkeling van een strategische visie, coördineren en verzekeren voor de totaliteit van een Gewest (Brussel-Hoofdstad, Wallonië, Vlaanderen),van de opvolging van de implementatie, van de strategische en operationele plannen betreffende de doelmatigheid van de Administratie van de Patrimoniumdiensten en hun dagelijkse werking

teneinde

de doelstellingen van het gewestelijke centrum op een effectieve en efficiënte wijze te verwezenlijken

 

Resultaatgebieden
Als
leidinggevende
    De supervisie hebben, in nauwe samenwerking met zijn medewerkers, over de interne werking, de organisatie en de controle van de diensten onder zijn bevoegdheid

teneinde

    de verwezenlijking te waarborgen van de gestelde doelstellingen evenals een kwalitatieve dienstverlening te garanderen naar de burger en de andere openbare diensten (zowel de federale als de gewestelijke en de locale diensten)

 

Voorbeelden van taken
  • De resultaten van de verschillende diensten analyseren
  • Intern controle oprichten
  • toekennen van opdrachten aan alle teams
  • Het regelmatig bestuderen van de boordtabel van zijn directie

 

Als
leidinggevende
    De verschillende lijnmanagers (Onroerende goederen, Roerende goederen, Beheer van onroerende goederen, Shape, erfloze nalatenschap) motiveren, evalueren, leiden

teneinde

    een optimaal rendement van elk van hen te verkrijgen

 

Voorbeelden van taken
  • Voortdurend overleg plegen met de verantwoordelijken binnen het centrum
  • Alle oorzaken van demotivatie wegnemen
  • De medewerkers betrekken door te delegeren
  • Het stimuleren om oplossingen tot verbetering te vinden
  • Het herkennen en beoordelen van de inspanningen en positieve resultaten

 

Als
beleidsadviseur
    Het opstellen van zijn operationeel plan, in samenwerking met de Administrateur (N-2)

teneinde

    de operationele doelstellingen van de Administrateur aan te passen aan de bijzonderheden van het betreffende Gewest

 

Voorbeelden van taken
  • Het opstellen van het algemeen beleidsplan en het definiéren van de resultaten die door het management voor het betreffende Gewest worden verwacht
  • De ontwikkelingen in de maatschappij, de politiek en het leefmilieu opvolgen
  • In het kader van de implementatie van de beheercylus de opdrachtgevers samenbrengen

 

Als
specialist
    Het bepalen van de doelstellingen en prioriteiten van de verschillende teams (teams onroerendre goederen, teams roerende goederen, team beheer onroerende goederen, Shape, erfloze nalatenschap) van de Administratie Patrimoniumdiensten en het formuleren in een beleidsplan van de te ontwikkelen projecten door de verantwoordelijken van de centra en het verdelen van de verantwoordelijkheid van de uitvoering ervan tussen hen

teneinde

    deze doelstellingen en prioriteiten mee te delen aan de adviseurs patrimoniumdocumentatie - coördinatoren, de centra te doen meewerken aan de best mogelijke werking van de pijler en de goede en volledige uitvoering van het beleidsplan te verzekeren, op het niveau van de teams onroerendre goederen, teams roerende goederen, team beheer onroerende goederen, Shape en erfloze nalatenschap.

 

Voorbeelden van taken
  • het verminderen van de afhandelingstermijn van de dossiers van aankoop, vervreemding en beheer van onroerende goederen evenals van de dossiers van realisatie van roerende goederen
  • betere bepaling van de prioriteiten van de teams onroerendre goederen, teams roerende goederen, team beheer onroerende goederen en Shape.
  • een multidisciplinaire beleidsplan opstellen

 

Als
organisator
    Het plannen en sturen (op menselijk, logistiek en procedureel vlak) van de dienstactiviteiten van het centrum

teneinde

    de verwezenlijking van de gestelde objectieven te verzekeren met, binnen de lijnen van het wettelijke kader, een juiste en billijke behandeling van de klanten (opdrachtgevers en burgers)

 

Voorbeelden van taken
  • De opvolging van het contingent van de personeelsbezetting en -behoeften verzekeren, en indien nodig, het beleid aanpassen en voorstellen formuleren aan de Administrateur van de Patrimoniumdiensten (N-2)
  • best practices uitwerken om de resultaten te bereiken
  • In het kader van de beheercyclus de opdrachtgevers samenbrengen

 

Als
coördinator
    Het organiseren, coördineren en aanpassen van de noodzakelijke wisselwerkingen met de verschillende diensten van het centrum en de diensten van de Administrateur (N-2), tussen de diensten van de andere centra en tussen de diensten die meewerken aan gecoördoneerde acties met onze diensten

teneinde

    tot een doeltreffend opvolgings- en controlebeleid te komen en de realisatie van de strategische doelstellingen van de Administratie mogelijk te maken.

 

Voorbeelden van taken
  • het organiseren van coördinatievergaderingen tussen de diensten van het centrum, de diensten van de andere centra en de diensten van de Administrateur (N-2)
  • het evalueren en heroriënteren van gecoördineerde acties met andere diensten, zoals de diensten van de Regie der Gebouwen, de Post, de Gewesten, de gemeenten,
  • het harmoniseren van gewestelijke richtlijnen met deze van de andere diensten van het centrum

 

Als
Verslaggever
    Een regelmatige en punctuele feedback, aan de Administrateur (N-2) en de Administrateur generaal (N-1) van de activiteiten en resultaten van het centrum verzekeren

teneinde

    toe te laten geévalueerd en geïntegreerd te worden in hun beleidspolitiek

 

Voorbeelden van taken
  • Opstellen van rapporten
  • Organiseren van informele contacten met van de Administrateur van de pijler, de Administrateur- generaal en zijn stafdienst
  • Op regelmatig tijdstippen de resultaten van de verschillende bordtabellen meedelen
  • Zijn centrum et de Administrateur (N-2) vertegenwoordigen op interne en externe vergaderingen
  • De rol van bemiddelaars waarborgen in plaats van de Administrateur N-(2)

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

beslissingen

per brief, e-mail ...

ad hoc

andere federale overheids[...]

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

ad hoc

particulieren/burgers

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

ad hoc

management

beslissingen

per brief, e-mail ...

ad hoc

management

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

ad hoc

andere federale overheids[...]

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

ad hoc

particulieren/burgers

beslissingen

per brief, e-mail ...

ad hoc

andere federale overheids[...]

beslissingen

per brief, e-mail ...

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Administrateur van de Patrimoniumdiensten (N-2)

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 51-200 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • - alle resultaatsvelden van het Gewest waarvan hij de verantwoordelijke is en waarvan hij verantwoordelijk is voor de strategische visie - aangaande het Gewest waarvan hij de verantwoordelijke is, alle materies betreffende het personeel (aanwerving, mobiliteit, enz...) , en meer bepaald betreffende de lijnmanagers (teams onroerende goederen, teams roerende goederen, team beheer van onroerende goederen, Shape) waarvan hij de onmiddellijke hierachische meerdere is - alle bevoegdheidmateries van de Administrateur van de Patrimoniumdiensten (N-2) bij diens afwezigheid

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • voor alle taken die exclusief toegewezen zijn aan de Administrateur van de Patrimoniumdiensten (N-2)

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

n/a

 

Eigen werkbudget

n/a

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. n/a

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • Het beheers- en operationeel plan van de Administrateur
  • Statut van de Staatspersonneel
  • De instructies van de Administrateur
  • Alle wetgeving met betrekking tot de business (burgerlijk recht, openbare aanbestedingen, gerechtelijk recht,...)
  • Interne richtlijnen van de FOD Financiën en de Patrimoniumdiensten (Instructies C en D,�.)

 

Welke vernieuwingen
  • Verbetering van de werking van het centrum

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • Bepaling en verwezenlijking van de doelstellingen van de directie
  • Opleidingen, seminaries, conferenties, ...
  • Ontmoetingen met andere managers om ervaringen uit te wisselen

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.