Verantwoordelijke centrum - Patrimoniumdiensten (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DFI332
Niveau: A
Klasse : A5 Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden Beroepscategorie : 05. Fiscaliteit (FI)
Doel van de functie
Bijdragen tot de ontwikkeling van een strategische visie, coördineren en verzekeren voor de totaliteit van een Gewest (Brussel-Hoofdstad, Wallonië, Vlaanderen),van de opvolging van de implementatie, van de strategische en operationele plannen betreffende de doelmatigheid van de Administratie van de Patrimoniumdiensten en hun dagelijkse werking
teneinde
de doelstellingen van het gewestelijke centrum op een effectieve en efficiënte wijze te verwezenlijken
Resultaatgebieden
AlsleidinggevendeDe supervisie hebben, in nauwe samenwerking met zijn medewerkers, over de interne werking, de organisatie en de controle van de diensten onder zijn bevoegdheid
teneinde
de verwezenlijking te waarborgen van de gestelde doelstellingen evenals een kwalitatieve dienstverlening te garanderen naar de burger en de andere openbare diensten (zowel de federale als de gewestelijke en de locale diensten)
Voorbeelden van taken
- De resultaten van de verschillende diensten analyseren
- Intern controle oprichten
- toekennen van opdrachten aan alle teams
- Het regelmatig bestuderen van de boordtabel van zijn directie
AlsleidinggevendeDe verschillende lijnmanagers (Onroerende goederen, Roerende goederen, Beheer van onroerende goederen, Shape, erfloze nalatenschap) motiveren, evalueren, leiden
teneinde
een optimaal rendement van elk van hen te verkrijgen
Voorbeelden van taken
- Voortdurend overleg plegen met de verantwoordelijken binnen het centrum
- Alle oorzaken van demotivatie wegnemen
- De medewerkers betrekken door te delegeren
- Het stimuleren om oplossingen tot verbetering te vinden
- Het herkennen en beoordelen van de inspanningen en positieve resultaten
AlsbeleidsadviseurHet opstellen van zijn operationeel plan, in samenwerking met de Administrateur (N-2)
teneinde
de operationele doelstellingen van de Administrateur aan te passen aan de bijzonderheden van het betreffende Gewest
Voorbeelden van taken
- Het opstellen van het algemeen beleidsplan en het definiéren van de resultaten die door het management voor het betreffende Gewest worden verwacht
- De ontwikkelingen in de maatschappij, de politiek en het leefmilieu opvolgen
- In het kader van de implementatie van de beheercylus de opdrachtgevers samenbrengen
AlsspecialistHet bepalen van de doelstellingen en prioriteiten van de verschillende teams (teams onroerendre goederen, teams roerende goederen, team beheer onroerende goederen, Shape, erfloze nalatenschap) van de Administratie Patrimoniumdiensten en het formuleren in een beleidsplan van de te ontwikkelen projecten door de verantwoordelijken van de centra en het verdelen van de verantwoordelijkheid van de uitvoering ervan tussen hen
teneinde
deze doelstellingen en prioriteiten mee te delen aan de adviseurs patrimoniumdocumentatie - coördinatoren, de centra te doen meewerken aan de best mogelijke werking van de pijler en de goede en volledige uitvoering van het beleidsplan te verzekeren, op het niveau van de teams onroerendre goederen, teams roerende goederen, team beheer onroerende goederen, Shape en erfloze nalatenschap.
Voorbeelden van taken
- het verminderen van de afhandelingstermijn van de dossiers van aankoop, vervreemding en beheer van onroerende goederen evenals van de dossiers van realisatie van roerende goederen
- betere bepaling van de prioriteiten van de teams onroerendre goederen, teams roerende goederen, team beheer onroerende goederen en Shape.
- een multidisciplinaire beleidsplan opstellen
AlsorganisatorHet plannen en sturen (op menselijk, logistiek en procedureel vlak) van de dienstactiviteiten van het centrum
teneinde
de verwezenlijking van de gestelde objectieven te verzekeren met, binnen de lijnen van het wettelijke kader, een juiste en billijke behandeling van de klanten (opdrachtgevers en burgers)
Voorbeelden van taken
- De opvolging van het contingent van de personeelsbezetting en -behoeften verzekeren, en indien nodig, het beleid aanpassen en voorstellen formuleren aan de Administrateur van de Patrimoniumdiensten (N-2)
- best practices uitwerken om de resultaten te bereiken
- In het kader van de beheercyclus de opdrachtgevers samenbrengen
AlscoördinatorHet organiseren, coördineren en aanpassen van de noodzakelijke wisselwerkingen met de verschillende diensten van het centrum en de diensten van de Administrateur (N-2), tussen de diensten van de andere centra en tussen de diensten die meewerken aan gecoördoneerde acties met onze diensten
teneinde
tot een doeltreffend opvolgings- en controlebeleid te komen en de realisatie van de strategische doelstellingen van de Administratie mogelijk te maken.
Voorbeelden van taken
- het organiseren van coördinatievergaderingen tussen de diensten van het centrum, de diensten van de andere centra en de diensten van de Administrateur (N-2)
- het evalueren en heroriënteren van gecoördineerde acties met andere diensten, zoals de diensten van de Regie der Gebouwen, de Post, de Gewesten, de gemeenten,
- het harmoniseren van gewestelijke richtlijnen met deze van de andere diensten van het centrum
AlsVerslaggeverEen regelmatige en punctuele feedback, aan de Administrateur (N-2) en de Administrateur generaal (N-1) van de activiteiten en resultaten van het centrum verzekeren
teneinde
toe te laten geévalueerd en geïntegreerd te worden in hun beleidspolitiek
Voorbeelden van taken
- Organiseren van informele contacten met van de Administrateur van de pijler, de Administrateur- generaal en zijn stafdienst
- Op regelmatig tijdstippen de resultaten van de verschillende bordtabellen meedelen
- Zijn centrum et de Administrateur (N-2) vertegenwoordigen op interne en externe vergaderingen
- De rol van bemiddelaars waarborgen in plaats van de Administrateur N-(2)
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management
|
beslissingen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
andere federale overheids[...]
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
management
|
beslissingen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
management
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
andere federale overheids[...]
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
particulieren/burgers
|
beslissingen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
andere federale overheids[...]
|
beslissingen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
Administrateur van de Patrimoniumdiensten (N-2)
De functie geeft leiding aan een groep van : 51-200 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- - alle resultaatsvelden van het Gewest waarvan hij de verantwoordelijke is en waarvan hij verantwoordelijk is voor de strategische visie
- aangaande het Gewest waarvan hij de verantwoordelijke is, alle materies betreffende het personeel (aanwerving, mobiliteit, enz...) , en meer bepaald betreffende de lijnmanagers (teams onroerende goederen, teams roerende goederen, team beheer van onroerende goederen, Shape) waarvan hij de onmiddellijke hierachische meerdere is
- alle bevoegdheidmateries van de Administrateur van de Patrimoniumdiensten (N-2) bij diens afwezigheid
De functie moet autorisatie vragen voor
- voor alle taken die exclusief toegewezen zijn aan de Administrateur van de Patrimoniumdiensten (N-2)
Impact
Totaal werkbudget entiteit
n/a
Eigen werkbudget
n/a
Andere kwantitatieve gegevens
1. n/a
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- Het beheers- en operationeel plan van de Administrateur
- Statut van de Staatspersonneel
- De instructies van de Administrateur
- Alle wetgeving met betrekking tot de business (burgerlijk recht, openbare aanbestedingen, gerechtelijk recht,...)
- Interne richtlijnen van de FOD Financiën en de Patrimoniumdiensten (Instructies C en D,�.)
Welke vernieuwingen
- Verbetering van de werking van het centrum
Gebaseerd op welk referentiekader
- Bepaling en verwezenlijking van de doelstellingen van de directie
- Opleidingen, seminaries, conferenties, ...
- Ontmoetingen met andere managers om ervaringen uit te wisselen
|