Attaché sociale dialoog - Teamchef (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DTE094
Niveau: A
Klasse : A1 Functiefamilie : Dossierbeheerders Beroepscategorie : 04. Tewerkstelling (TE)
Doel van de functie
Organiseren en coördineren van de concrete administratieve verwerking van de dossiers binnen een team van administratieve dossierbeheerders
teneinde
de opgelegde teamdoelstellingen binnen de toegekende termijnen te verwezenlijken
Toezien op de behandeling van de dossiers die verband houden met de sociale dialoog in een van de directies van de Afdeling Sectoraal Overleg van de Algemene Directie Collectieve Arbeidsbetrekkingen
teneinde
een doeltreffende en vruchtbare sociale dialoog te bewerkstelligen
Resultaatgebieden
Alscoachmotiveren, begeleiden en evalueren van een team van administratieve dossierbeheerders
teneinde
met gemotiveerde medewerkers een vlotte werking van de dienst mogelijk te maken
Voorbeelden van taken
- instaan voor de evaluatiecyclus van de medewerkers van het team
- geven van constructieve feedback over het functioneren van de medewerkers
- zoeken van oplossingen voor praktische problemen en informatie verschaffen
- instaan voor de proceduriële en kwalitatieve bewaking van de afhandeling van de dossiers
Alscontroleurnagaan of de inhoud en vorm van de documenten en de dossiers voldoet aan de geldende regels en normen
teneinde
goedkeuring te geven of afwijkingen te melden in naam van de overheid
Voorbeelden van taken
- analyseren van de ontvangen teksten en ze vergelijken met hogere rechtsnormen
- wijzigingen voorstellen en, indien nodig, instaan voor de follow-up van de uitvoering ervan
Alsgegevensbeheerderverzamelen en ingeven van de gegevens betreffende de dossiers
teneinde
dagelijks de verschillende databanken aan te vullen die het mogelijk maken de dossiers op te volgen
Voorbeelden van taken
- verzamelen van de gegevens
- controleren van de gegevens
Alscontactpersoongesprekspartner zijn voor de toevertrouwde dossiers
teneinde
vooral aan de interne en externe klanten de gepaste informatie te verschaffen over het behandelde domein
Voorbeelden van taken
- verschaffen van inlichtingen aan de verscheidene aanvragers die bij het dossier betrokken zijn
- formuleren van een antwoord op de schriftelijke vragen van andere overheden en van de particulieren die betrokken zijn bij het dossier
- behandelen van klachten/geschillen
Alskennisbeheerderten allen tijde op de hoogte blijven van de wijzigingen in de wetgeving, van de rechtspraak en de rechtsleer, van de socio-economische evolutie, de verzamelde kennis uitbreiden, aanvullen en bezorgen aan anderen (medewerkers)
teneinde
geactualiseerde adviezen te formuleren en zijn/haar kennis te delen
Voorbeelden van taken
- raadplegen van gespecialiseerde literatuur
- deelnemen aan interne vergaderingen over kennisoverdracht
- maken van verslagen van bepaalde vergaderingen
- inwinnen van inlichtingen over de verscheidene behandelde materies en zich erin verdiepen
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers
|
mondelinge en schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail...
|
dagelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
mondelinge en schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail...
|
dagelijks
|
andere federale overheidsinstellingen
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail..
|
wekelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
advies
|
als dossier
|
ad hoc
|
sociale partners
|
advies
|
als dossier
|
ad hoc
|
management
|
wetgeving (wet, KB, MB...)
|
als dossier
|
ad hoc
|
management
|
beslissingen
|
als dossier
|
ad hoc
|
collega's/medewerkers
|
mondelinge en schriftelijke vragen, informatie
|
persoonlijk contact, e-mail, tel.
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers
|
mondelinge en schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail..
|
dagelijks
|
andere federale overheidsinstellingen
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail..
|
dagelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
mondelinge en schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail..
|
dagelijks
|
sociale partners
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
wetgeving (wet, KB, MB...)
|
als dossier
|
wekelijks
|
management
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
wekelijks
|
collega's/medewerkers
|
mondelinge en schriftelijke antwoorden, instructies
|
persoonlijk contact, e-mail, tel.
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de verantwoordelijke Adviseur van de directie
het adjunct-diensthoofd
De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau B Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de administratieve verwerking van de dossiers
- de organisatie van het eigen werk en dat van het team
- de inhoud van het ontwerp van de schriftelijke antwoorden
De functie moet autorisatie vragen voor
- het nemen van beslissingen inzake dossiers
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
nihil
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de wetgeving inzake sociaal overleg en arbeidsrecht
- de administratieve rechtspraak (administratieve interpretatie)
- de rechtspraak van de hoven en rechtbanken inzake sociaal overleg
Welke vernieuwingen
- indienen van voorstellen voor oplossingen/verbeteringen van de problemen die zich voordoen bij de behandeling van dossiers
Gebaseerd op welk referentiekader
- reglementair kader waarin de organisatie zich bevindt of waarvoor ze bevoegd is
|