Afdrukken

Attaché A2 coördinatie gegevensanalyse (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSD315

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Analisten

Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)




Doel van de functie

Analyseren, beheren, coördineren en integreren van gegevensstromen van complexe aard en die gelinkt zijn aan de controle en aan de strijd tegen sociale fraude (bijvoorbeeld: stroom mutaties, ledentallen, anoniem ziekenhuisverblijf, geneeskundige verzorging,…)

teneinde

betrouwbare gegevens aan te leveren om controleacties binnen de dienst doelgericht te maken.

 

Op proactieve manier het management van de dienst te adviseren op basis van doorgedreven analyses van complexe gegevens uit interne en externe databanken

teneinde

te garanderen dat strategische beslissingen kunnen genomen worden op basis van betrouwbare en objectieve gegevens.

 

Resultaatgebieden
Als
beleidsadviseur
    meewerken aan strategische beslissingen die genomen worden en aan acties ter verbetering van de dienstverlening

teneinde

    het management te ondersteunen op het gebied van de controle activiteiten en sociale fraudebestrijding

 

Voorbeelden van taken
  • verzamelen van bijdragen vanuit diverse expertises (auditoraten, andere inspectiediensten, beheersdiensten, …), deze informatie integreren, kruisen met andere gegevens en analyseren via studies.
  • uitvoeren van analyses en opstellen van documenten (rapporten, voorstellen, beheersnota’s, gestandaardiseerde statistieken) voor het management
  • formuleren van verbetervoorstellen betreffende de huidige werkwijze van datamatching en voorstellen van een basisstructuur voor de gegevens
  • voorstellen formuleren voor het creëren van andere vormen van datamatching
  • verrichten van risico-analyses en deze onder de aandacht brengen van het management

 

Als
facilitator
    spontaan zoeken en definiëren van meetpunten met betrekking tot lopende projecten en verbeteringen (in het kader van de bestuursovereenkomst) in verband met het kruisen van gegevens binnen het RIZIV in het kader van de strijd tegen sociale fraude

teneinde

    het management te ondersteunen, te komen tot de realisatie van de verbeteringen, tijdig te kunnen bijsturen bij problemen en de toepassing van de verbeteringen te kunnen nagaan

 

Voorbeelden van taken
  • opvolgen van de boordtabellen en de tussentijdse verslagen omtrent resultaten en verbeteringen
  • optreden als signaalfunctie bij de algemene directie indien de bestuursovereenkomst niet nageleefd wordt op het gebied van de strijd tegen de sociale fraude
  • opstellen van een dossier over een bepaald thema in opdracht van de algemene directie of de directe management in het bijzonder
  • uitvoeren van onderzoek naar de mogelijkheid om bijkomende meetpunten op te zoeken en in te voeren
  • communiceren van onderzoeksrapporten i.v.m. controles naar externe instanties

 

Als
coördinator
    de projecten (data matching, data mining, thematische controle…) van de cel Data Analyse opvolgen

teneinde

    het management en de algemene directie te ondersteunen in de ontwikkeling en de professionalisering van procedures van data matching

 

Voorbeelden van taken
  • opvolgen van de projecten van de cel en deelnemen aan verschillende werkgroepen van de dienst
  • opstellen van een reportingmethode aan het management
  • opstellen van boordtabellen, redactie van nota’s, instructies, verslagen
  • ondersteuning bieden aan de andere leden van de cel, bv een methodologische ondersteuning
  • integreren van verschillende gegevensstromen ten einde controles te ontwikkelen en te sturen binnen de reglementering Verzekering Geneeskundige Verzorging en Uitkeringen

 

Als
ontwikkelaar
    creëren en implementeren van de procedures en methodes

teneinde

    de informatieverzameling en de uitvoering van analyses op een efficiënte en snelle manier te volbrengen

 

Voorbeelden van taken
  • ontwikkelen van de databank binnen de bestaande software
  • opstellen van procedures en methodes ten einde de benodigde gegevens te verzamelen
  • voorstellen van standaarden en te volgen procedures bij het valideren van de processen en de inhoud van gegevensstromen
  • moderniseren van de controletechnieken
  • opstellen van een technisch kennisbeheerssysteem voor het beheer van de de databanken

 

Als
controleur
    bewaken van de kwaliteit van gegevensbanken van de Dienst voor Administratieve Controle

teneinde

    de efficiënte werking van de dienst op gebied van de strijd tegen sociale fraude te realiseren

 

Voorbeelden van taken
  • controleren van de coherentie waarop de verwerking van dossiers gebeurt
  • verwittigen van de verantwoordelijke bij eventuele foutenopsporing en dit opvolgen
  • de opvolging van de invoering en de ontwikkeling van datamining
  • continu bijhouden van een inventaris over de totaliteit van de gegevensstromen
  • exploiteren van de specifieke gegevensbanken van de dienst en deze in relatie brengen met bestaande gegevensstromen binnen het RIZIV of binnen de Sociale Zekerheid

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Verantwoordelijk van de direction Controle van VI (Verzekeringsinstellingen)

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.