Attaché A2 coördinatie gegevensanalyse (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DSD315
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Analisten Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)
Doel van de functie
Analyseren, beheren, coördineren en integreren van gegevensstromen van complexe aard en die gelinkt zijn aan de controle en aan de strijd tegen sociale fraude (bijvoorbeeld: stroom mutaties, ledentallen, anoniem ziekenhuisverblijf, geneeskundige verzorging,…)
teneinde
betrouwbare gegevens aan te leveren om controleacties binnen de dienst doelgericht te maken.
Op proactieve manier het management van de dienst te adviseren op basis van doorgedreven analyses van complexe gegevens uit interne en externe databanken
teneinde
te garanderen dat strategische beslissingen kunnen genomen worden op basis van betrouwbare en objectieve gegevens.
Resultaatgebieden
Alsbeleidsadviseurmeewerken aan strategische beslissingen die genomen worden en aan acties ter verbetering van de dienstverlening
teneinde
het management te ondersteunen op het gebied van de controle activiteiten en sociale fraudebestrijding
Voorbeelden van taken
- verzamelen van bijdragen vanuit diverse expertises (auditoraten, andere inspectiediensten, beheersdiensten, …), deze informatie integreren, kruisen met andere gegevens en analyseren via studies.
- uitvoeren van analyses en opstellen van documenten (rapporten, voorstellen, beheersnota’s, gestandaardiseerde statistieken) voor het management
- formuleren van verbetervoorstellen betreffende de huidige werkwijze van datamatching en voorstellen van een basisstructuur voor de gegevens
- voorstellen formuleren voor het creëren van andere vormen van datamatching
- verrichten van risico-analyses en deze onder de aandacht brengen van het management
Alsfacilitatorspontaan zoeken en definiëren van meetpunten met betrekking tot lopende projecten en verbeteringen (in het kader van de bestuursovereenkomst) in verband met het kruisen van gegevens binnen het RIZIV in het kader van de strijd tegen sociale fraude
teneinde
het management te ondersteunen, te komen tot de realisatie van de verbeteringen, tijdig te kunnen bijsturen bij problemen en de toepassing van de verbeteringen te kunnen nagaan
Voorbeelden van taken
- opvolgen van de boordtabellen en de tussentijdse verslagen omtrent resultaten en verbeteringen
- optreden als signaalfunctie bij de algemene directie indien de bestuursovereenkomst niet nageleefd wordt op het gebied van de strijd tegen de sociale fraude
- opstellen van een dossier over een bepaald thema in opdracht van de algemene directie of de directe management in het bijzonder
- uitvoeren van onderzoek naar de mogelijkheid om bijkomende meetpunten op te zoeken en in te voeren
- communiceren van onderzoeksrapporten i.v.m. controles naar externe instanties
Alscoördinatorde projecten (data matching, data mining, thematische controle…) van de cel Data Analyse opvolgen
teneinde
het management en de algemene directie te ondersteunen in de ontwikkeling en de professionalisering van procedures van data matching
Voorbeelden van taken
- opvolgen van de projecten van de cel en deelnemen aan verschillende werkgroepen van de dienst
- opstellen van een reportingmethode aan het management
- opstellen van boordtabellen, redactie van nota’s, instructies, verslagen
- ondersteuning bieden aan de andere leden van de cel, bv een methodologische ondersteuning
- integreren van verschillende gegevensstromen ten einde controles te ontwikkelen en te sturen binnen de reglementering Verzekering Geneeskundige Verzorging en Uitkeringen
Alsontwikkelaarcreëren en implementeren van de procedures en methodes
teneinde
de informatieverzameling en de uitvoering van analyses op een efficiënte en snelle manier te volbrengen
Voorbeelden van taken
- ontwikkelen van de databank binnen de bestaande software
- opstellen van procedures en methodes ten einde de benodigde gegevens te verzamelen
- voorstellen van standaarden en te volgen procedures bij het valideren van de processen en de inhoud van gegevensstromen
- moderniseren van de controletechnieken
- opstellen van een technisch kennisbeheerssysteem voor het beheer van de de databanken
Alscontroleurbewaken van de kwaliteit van gegevensbanken van de Dienst voor Administratieve Controle
teneinde
de efficiënte werking van de dienst op gebied van de strijd tegen sociale fraude te realiseren
Voorbeelden van taken
- controleren van de coherentie waarop de verwerking van dossiers gebeurt
- verwittigen van de verantwoordelijke bij eventuele foutenopsporing en dit opvolgen
- de opvolging van de invoering en de ontwikkeling van datamining
- continu bijhouden van een inventaris over de totaliteit van de gegevensstromen
- exploiteren van de specifieke gegevensbanken van de dienst en deze in relatie brengen met bestaande gegevensstromen binnen het RIZIV of binnen de Sociale Zekerheid
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
collega's (inspecteurs, andere afdelingen van dienst)
|
studiemateriaal
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
andere overh. diensten
|
jaarverslagen
|
als dossier
|
ad hoc
|
andere diensten van de organisatie
|
vragen
|
verslagen, nota’s, instructies
|
ad hoc
|
management
|
vragen
|
verslagen, nota’s, instructies
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
collega's (inspecteurs, andere afdelingen van dienst)
|
studiemateriaal
|
als dossier
|
maandelijks
|
andere overh. diensten
|
studiemateriaal
|
als dossier
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
studiemateriaal
|
als dossier
|
ad hoc
|
management
|
resultaten, voorstellen
|
verslagen, nota's
|
ad hoc
|
andere diensten van de organisatie
|
resultaten, voorstellen
|
verslagen, nota's
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
Verantwoordelijk van de direction Controle van VI (Verzekeringsinstellingen)
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- informele adviezen en informatie
- het aanvaarden van vragen naar onderzoek
- het laten verrichten van bijkomende opzoekingen van informatie
De functie moet autorisatie vragen voor
- alle formele acties : geleverde adviezen, aanbevelingen formele standpunten, inhoud van rapporten, wijziging van procedures …
Impact
Totaal werkbudget entiteit
niet van toepassing
Eigen werkbudget
niet van toepassing
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- Belgische sociale zekerheidswetgeving en alle wetgeving in verband met GVU
- interne dienstberichten en -nota's
Welke vernieuwingen
- de ontwikkeling van programma's die leiden tot optimale automatisering
- het putten uit nieuwe gegevensbronnen
- het zoeken naar nieuwe informaticatoepassingen die kunnen helpen bij de verwerkingen die moeten gebeuren op de dienst
Gebaseerd op welk referentiekader
- binnen de uitvoering van de eigen taken is er een grote autonomie en mogelijkheid tot vernieuwing, waarbij door de opdrachtgever hoge kwaliteitseisen gesteld worden
|