Afdrukken

Adviseur controle en beheer van toegankelijkheidsgegevens - Coördinator (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSD316

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)




Doel van de functie

Coördineren van de activiteiten en coachen van de medewerkers van de directie

teneinde

de opdrachten van de directie te organiseren op efficiënte wijze en de operationele en strategische doelstellingen te bereiken.

 

De organisatie, het toezicht en de controle op de uitvoering van de maatregelen van administratieve en financiële toegankelijkheid verzekeren

teneinde

het de sociaal verzekerden mogelijk te maken om toegang te hebben tot hun rechten op tegemoetkomingen inzake geneeskundige verzorging en op uitkeringen van de uitkeringsverzekering en te genieten van de maatregelen van financiële toegankelijkheid die hun kosten van geneeskundige verzorging verminderen.

 

De statistische informatie beheren inzake het statuut van de sociaal verzekerden wat betreft de administratieve en financiële toegankelijkheid

teneinde

het de directie-generaal mogelijk te maken strategische beslssingen te nemen omtrent de evolutie van de Verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, en de doelgerichtheid van controlemaatregelen inzake de rechten te kunnen verhogen.

 

Resultaatgebieden
Als
verantwoordelijke
    plannen en coördineren van de dagelijkse activiteiten van de medewerkers

teneinde

    een optimale uitvoering van de taken, zoals deze in de doelstellingen vastgelegd zijn, te garanderen

 

Voorbeelden van taken
  • Opmaken van een werkplanning en deze aanpassen in functie van onvoorziene omstandigheden
  • Geven van concrete instructies of opdrachten aan de medewerkers
  • Verdelen van de taken tussen de medewerkers op een constructieve en coherente manier
  • Waken over de kwaliteit en het respect voor de termijnen bij de uitvoering van de taken en indien nodig verbeteringen doorvoeren

 

Als
coach
    adviezen geven, verzekeren van de individuele begeleiding en stimuleren van de ontwikkeling van de medewerkers

teneinde

    hun betrokkenheid op het werk te bevorderen en hun prestaties te verbeteren.

 

Voorbeelden van taken
  • Evalueren van de competenties van de medewerkers (uitvoeren van de evaluatiecyclus: functiegesprekken, actieplan, functioneringsgesprek,...)
  • Geven van constructieve feedback op hun functioneren, zowel positief als negatief en aanwijzen van de verbeterpunten van de medewerkers
  • Begeleiden van de medewerkers in hun ontwikkeling door hen pertinente opleidingen voor te stellen
  • Begeleiden van nieuwe medewerkers tijdens hun integratie in het team en tijdens het leren van nieuwe taken
  • Responsabiliseren van de medewerkers

 

Als
beleidsadviseur
    de operationele en strategische doelstellingen van de directie bepalen in overleg met de directie-generaal op het vlak van organisatie, toezicht en controle op de uitvoering van de maatregelen van administratieve en financiële toegankelijkheid

teneinde

    een efficiente werking van de directie te verzekeren en de doelstellingen, die in de operationele plan en de bestuurovereenkomst zijn gedefinieerd, te bereiken

 

Voorbeelden van taken
  • Strategische en operationele keuzes voorstellen in verband met de competentiedomeinen van de directie
  • De strategische keuzes van de organisatie omzetten in operationele taken voor zijn directie
  • De projecten van de directie opvolgen
  • Een regelmatige rapportering aan de directie-generaal verwezenlijken omtrent de voortgang van de projecten, het bereiken van de doelstellingen, de overlegvergaderingen en de beslssingen genomen in werkgroepen

 

Als
kennisbeheerder
    voortdurend bijwerken van de eigen reglementaire en contextuele kennis die betrekking heeft op de materie van de directie

teneinde

    raad te geven en beslissingen te nemen die de laatste ontwikkelingen in de materie integreren.

 

Voorbeelden van taken
  • Op de hoogte blijven van de meest recente reglementaire en procedurale wijzigingen
  • Omzendbrieven opstellen voor de verzekeringsinstellingen en nota’s voor de Technische commissie, het Algemeen beheerscomité, andere diensten van het RIZIV en instelingen van sociale zekerheid
  • Behandelen en bestuderen de specifieke dossiers overgemaakt door de verzekeringsinstellingen, andere instellingen van sociale zekerheid en particulieren
  • Meewerken aan de redactie van het jaarverslag en deelnemen aan vergaderingen

 

Als
vertegenwoordiger
    vertegenwoordigen van de dienst in verschillende comités, overlegplatformen en werkgroepen

teneinde

    de standpunten van de dienst te verdedigen en de visie van de instelling en van de dienst over te brengen

 

Voorbeelden van taken
  • Verdedigen, uitleggen of beantwooorden van problematieken die zijn aangebracht of besproken in de verschillende instellingen of overlegorganen
  • Organiseren van, en actief deelnemen aan, interne en externe vergaderingen
  • Leiden of deelnemen aan overleg, onderhandelingen, externe en interne vergaderingen (Kruispuntbank van sociale zekerheid, RSZ, SMALS, andere diensten van RIZIV …)
  • Een communicatie-en informatiebeleid uitwerken ten aanzien van interne en externe actoren

 

Als
gegevenscoördinator
    erop toezien dat de gegevenstromen inzake de toegankelijkheid van de verzekering optimaal kunnen gebruikt worden en dat de ontvangen gegevens ter beschikking staan van de personeelsleden van de directie voor de uitoefening van hun dagtaken

teneinde

    de stukken en gegevens te controleren en beheren op basis waarvan de (administratieve en financiële) toegang van sociaal verzekerden tot tegemoetkomingen van de Geneeskundige Verzorging en Uitkeringen -verzekering wordt toegekend, behouden blijft of wordt ingetrokken

 

Voorbeelden van taken
  • Controles van gegevensstromen en databanken uitvoeren (bijvoorbeeld de stroom met elektronische bijdragebons, de stroom met elektronische doorgave van papieren bijdragebons, het Rijksregister, het werkgeversrepertorium….)
  • Intern en extern contact leggen in verband met gegevensstromen (toepassing, toegang...) met de Kruispuntbank van sociale zekerheid, FOD Financien,…
  • Beheren en controleren van de gegevensuitwisseling in het kader van de administratieve toegankelijkheid tot de Geneeskundige Verzorging en Uitkeringen-verzekering wat betreft individuele mutaties
  • het beheren, optimaliseren en controleren van de gegevensuitwisseling in het kader van de pensioenattesten, de sociaal verzekerden en hun statuut op het vlak van administratieve en financiële toegankelijkheid tot de Geneeskundige Verzorging en Uitkeringen-verzekering
  • het beheren en controleren van de gegevensuitwisseling wat betreft maximumfactuur en Verhoogde tegemoetkoming op het vlak van financiële toegankelijkheid

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Directeur Generaal

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.