Sociaal controleur - sociaal statuut der zelfstandigen (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : SD004
Niveau: B
Functiefamilie : Controleurs / inspecteurs / auditors Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)
Doel van de functie
De toepassing van het sociaal statuut der zelfstandigen controleren, de tekortkomingen aan de verplichtingen vaststellen, adviezen verstrekken en correcte informatie aan de klanten geven
teneinde
de belangen van de sociaalverzekerden te verzekeren en hun situatie te regulariseren, zowel op het niveau van hun verplichtingen als van hun rechten.
Resultaatgebieden
Alscontroleurinspectiebezoeken doen bij andere administraties en bij de sociaalverzekerden
teneinde
tekortkomingen op te sporen en correcte informatie te geven met het oog op een goede toepassing van de wetgeving.
Voorbeelden van taken
- met precisie en binnen de opgelegde termijnen controles verrichten
- met de collega's van andere administraties aan gemeenschappelijke controles deelnemen
- documenten opvragen en analyseren en zich concentreren op specifieke punten
- de sociaalverzekerden informeren en advies geven
- de situatie analyseren en besluiten trekken
Alsspecialist van het sociaal statuutwijzigingen in de regelgeving bijhouden en zijn kennis met de collega's delen
teneinde
een steeds bijgewerkte kennis van zijn kennisdomein te onderhouden.
Voorbeelden van taken
- regelmatig de documentatie lezen en bestuderen
- wijzigingen in de regelgeving bijhouden
- informatievergaderingen bijwonen
- zich op proactieve wijze documenteren
Alsdossierbeheerderde dossiers voorbereiden, onderzoeken, analyseren en afsluiten
teneinde
binnen de vastgestelde termijnen op het verzoek van de operationele diensten te antwoorden.
Voorbeelden van taken
- de volgorde van prioriteit van de dossiers bepalen
- deze dossiers diepgaand onderzoeken
- kwaliteitsvolle onderzoeksverslagen opstellen
- de briefwisseling (papieren en elektronische drager) opvolgen
Alsadministratief medewerkeradministratieve taken uitvoeren
teneinde
tot het goede verloop van de activiteiten van de dienst bij te dragen.
Voorbeelden van taken
- activiteitsverslagen opstellen
- de dossierbestanden beheren
- FAQ's (veel voorkomende vragen) opstellen)
Alscontactpersoonsamenwerken en uitleg en advies geven, zowel aan de interne diensten als aan externe gesprekspartners
teneinde
correcte informatie te geven met het oog op een optimale toepassing van de wetgeving.
Voorbeelden van taken
- mondeling of schriftelijk informeren, uitleg en advies geven over bepaalde materies zowel ten aanzien van de interne diensten als van de externe gesprekspartners
- de gevraagde informatie opzoeken
- zitdagen houden of aan lokale initiatieven deelnemen (beurzen, enz.)
- aan werkvergaderingen of projecten deelnemen waarin andere instellingen zijn betrokken
- goede relaties in stand houden en informatie uitwisselen, zowel met de andere federale overheidsdiensten en overheidsinstellingen van sociale zekerheid als met de gemeentebesturen
Positionering
De functie krijgt leiding van
Inspecteur
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|