Afdrukken

Sociaal controleur - sociaal statuut der zelfstandigen (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : SD004

Niveau: B

Functiefamilie : Controleurs / inspecteurs / auditors

Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)




Doel van de functie

De toepassing van het sociaal statuut der zelfstandigen controleren, de tekortkomingen aan de verplichtingen vaststellen, adviezen verstrekken en correcte informatie aan de klanten geven

teneinde

de belangen van de sociaalverzekerden te verzekeren en hun situatie te regulariseren, zowel op het niveau van hun verplichtingen als van hun rechten.

 

Resultaatgebieden
Als
controleur
    inspectiebezoeken doen bij andere administraties en bij de sociaalverzekerden

teneinde

    tekortkomingen op te sporen en correcte informatie te geven met het oog op een goede toepassing van de wetgeving.

 

Voorbeelden van taken
  • met precisie en binnen de opgelegde termijnen controles verrichten
  • met de collega's van andere administraties aan gemeenschappelijke controles deelnemen
  • documenten opvragen en analyseren en zich concentreren op specifieke punten
  • de sociaalverzekerden informeren en advies geven
  • de situatie analyseren en besluiten trekken

 

Als
specialist van het sociaal statuut
    wijzigingen in de regelgeving bijhouden en zijn kennis met de collega's delen

teneinde

    een steeds bijgewerkte kennis van zijn kennisdomein te onderhouden.

 

Voorbeelden van taken
  • regelmatig de documentatie lezen en bestuderen
  • wijzigingen in de regelgeving bijhouden
  • informatievergaderingen bijwonen
  • zich op proactieve wijze documenteren

 

Als
dossierbeheerder
    de dossiers voorbereiden, onderzoeken, analyseren en afsluiten

teneinde

    binnen de vastgestelde termijnen op het verzoek van de operationele diensten te antwoorden.

 

Voorbeelden van taken
  • de dossiers overlopen
  • de volgorde van prioriteit van de dossiers bepalen
  • deze dossiers diepgaand onderzoeken
  • kwaliteitsvolle onderzoeksverslagen opstellen
  • de briefwisseling (papieren en elektronische drager) opvolgen

 

Als
administratief medewerker
    administratieve taken uitvoeren

teneinde

    tot het goede verloop van de activiteiten van de dienst bij te dragen.

 

Voorbeelden van taken
  • ramingen opstellen
  • kostenstaten opstellen
  • activiteitsverslagen opstellen
  • de dossierbestanden beheren
  • FAQ's (veel voorkomende vragen) opstellen)

 

Als
contactpersoon
    samenwerken en uitleg en advies geven, zowel aan de interne diensten als aan externe gesprekspartners

teneinde

    correcte informatie te geven met het oog op een optimale toepassing van de wetgeving.

 

Voorbeelden van taken
  • mondeling of schriftelijk informeren, uitleg en advies geven over bepaalde materies zowel ten aanzien van de interne diensten als van de externe gesprekspartners
  • de gevraagde informatie opzoeken
  • zitdagen houden of aan lokale initiatieven deelnemen (beurzen, enz.)
  • aan werkvergaderingen of projecten deelnemen waarin andere instellingen zijn betrokken
  • goede relaties in stand houden en informatie uitwisselen, zowel met de andere federale overheidsdiensten en overheidsinstellingen van sociale zekerheid als met de gemeentebesturen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Directie Operationele diensten Functionele chef

Gegevens m.b.t. de dossiers (toepassing van de reglementering en van de procedures,...)

Papier Telefoon Fax E-mails Vergaderingen

dagelijks (e-mails, telefoon…) wekelijks (dienstvergadering) jaarlijks (algemene vergadering inspectie)

Klanten Andere instellingen...

Vragen, adviesvragen

Papier Telefoon Fax E-mails Vergaderingen…

dagelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Directie Operationele diensten Functionele chef

Gegevens m.b.t. de dossiers (toepassing van de reglementering en van de procedures,...)

Papier Telefoon Fax E-mails Vergaderingen.

dagelijks (e-mails, telefoon…) wekelijks (dienstvergadering) jaarlijks (algemene vergadering inspectie).

Klanten, Andere instellingen...

Antwoorden op vragen, adviezen

Papier Telefoon Fax E-mails Vergaderingen.

dagelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Inspecteur

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • De organisatie en de planning van het eigen werk

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • De samenwerking met inspectiediensten van andere overheidsinstellingen
  • De functie beslist niet alleen om een dossier af te sluiten aangezien dit door een inspecteur wordt gecontroleerd

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

Geen eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • Bestuursovereenkomst
  • Sociaal statuut der zelfstandigen
  • Verwante regelgeving

 

Welke vernieuwingen
  • In overleg met de vragende diensten bijdragen tot de invoering van nieuwe werk- en controleprocedures

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • Projecten van de directie Inspectie, opleidingen

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.