Afdrukken

Sociaal controleur – RIZIV (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : SD006

Niveau: B

Functiefamilie : Controleurs / inspecteurs / auditors

Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)




Doel van de functie

Voorbereiden, uitvoeren en volgen van de controles (met betrekking tot de identiteit, ongeoorloofde cumulaties van het genot van een uitkering “ziekte- en invaliditeitsverzekering” met de uitoefening van een beroepsactiviteit of van een frauduleuze activiteit, de administratieve relevantie van documenten die worden uitgereikt in het kader van de verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, sociale documenten en DIMONA…) en eventueel, ingeval overtredingen worden vastgesteld, de nodige maatregelen nemen

teneinde

erover te waken dat zowel verzekerden als werkgevers de wettelijke bepalingen van de reglementering betreffende de Verzekering voor Geneeskundige Verzorging en Uitkeringen (VGVU) naleven.

 

Verzekerden en de andere diensten voor sociale inspectie informeren over de reglementering betreffende de Verzekering voor Geneeskundige Verzorging en Uitkeringen (VGVU)

teneinde

ervoor te zorgen dat de geldende voorschriften correct worden toegepast.

 

Resultaatgebieden
Als
onderzoeker
    voorbereiden en uitvoeren van controles met betrekking tot verzekerden of werkgevers

teneinde

    na te gaan of de reglementering betreffende de Verzekering voor Geneeskundige Verzorging en Uitkeringen (VGVU) op uniforme wijze wordt toegepast

 

Voorbeelden van taken
  • Voorbereidende opzoekingen verrichten in de van toepassing zijnde gegevensbanken
  • De strategie voor het voorafgaande onderzoek, de observatie en controle vaststellen
  • De controles organiseren en eventueel contact opnemen met andere diensten met het oog op een samenwerking in het kader van controles
  • Controles uitvoeren op het terrein, vaststellingen doen en verhoren afnemen.

 

Als
dossierbeheerder
    zorgen voor de documenten die relevant zijn in het kader van het onderzoek volgens de geldende reglementering, analyseren van die documenten en nagaan of er sprake is van overtredingen

teneinde

    de nodige maatregelen te nemen als er overtredingen tegen de reglementering “Verzekering voor Geneeskundige Verzorging en Uitkeringen (VGVU)” worden vastgesteld

 

Voorbeelden van taken
  • De gegevens die tijdens het onderzoek worden verzameld: het proces-verbaal van verhoor, het proces-verbaal van bevinding, het onderzoeksverslag, de volledige briefwisseling
  • Nagaan of de bewijsdocumenten die door de geldende reglementering worden opgelegd, in het dossier aanwezig zijn
  • De verschillende elementen van het onderzoek analyseren, nagaan of de gegevens overeenstemmen met de uitgevoerde controles
  • De nodige maatregelen nemen in het geval van een overtreding (de betrokkenen inlichtingen verstrekken, hen verwittigen, termijnen vaststellen waarbinnen zij orde op zaken moeten stellen, processen-verbaal opstellen waarin de overtredingen worden vastgesteld…)

 

Als
Informateur
    informeren van verzekerden, werkgevers en de andere diensten voor sociale inspectie over de correcte toepassing van de reglementering betreffende de Verzekering voor Geneeskundige Verzorging en Uitkeringen (VGVU)

teneinde

    hun de informatie die zij nodig hebben voor een correcte toepassing van de reglementering, te verstrekken

 

Voorbeelden van taken
  • Informatie mondeling of schriftelijk onder de verzekerden verspreiden
  • Informatie opzoeken en verspreiden (eventueel derden erbij betrekken)
  • Aanbevelingen en adviezen formuleren.

 

Als
medewerker
    samenwerken met interne en externe diensten en met de collega’s van andere overheden en lokale besturen

teneinde

    de controles in hun geheel te optimaliseren

 

Voorbeelden van taken
  • Samenwerken met de gerechtelijke instanties en de politie (interpretatie van de verklarende aantekeningen, onderzoeksdaden stellen, contact leggen en onderhouden, een beroep doen op de politie bij controles op het terrein…)
  • Contacten onderhouden met andere interne of externe diensten die op hetzelfde terrein actief zijn om een gegevensstroom tussen de diensten tot stand te brengen en uit te bouwen (contact leggen en regelmatige contacten onderhouden door aanwezig te zijn in de arrondissementscel…)
  • Samenwerken met de sociaal controleurs van andere sociale-zekerheidsinstellingen en het arbeidsauditoraat door gemeenschappelijke onderzoeken op te zetten en door het controlewerk te coördineren
  • Deelnemen aan werkvergaderingen, projecten, vergaderingen (binnen de dienst of met het auditoraat)…

 

Als
gegevensbeheerder
    zorgen voor de administratieve follow-up van de onderzoeken en op een relevante manier klasseren van de dossiers

teneinde

    de organisatie gestructureerde informatie ter beschikking te stellen

 

Voorbeelden van taken
  • De dossiers volgens de geldende regels klasseren
  • De informatie in de overeenstemmende databanken klasseren
  • De dossiers gedurende de behandeling ervan up-to-date houden

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Management (dat de klachten van de arbeidsauditeurs, van andere inspectiediensten, van burgers centraliseert)

Documenten in verband met de ontvankelijkheid van de klacht

Mails, specifieke toepassing (PreNTA)

Ad hoc

Ext. diensten (politie, financiën, …)

Bewijsstukken

Mails, briefwisseling

Ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Verzekerden, werkgevers

Adviezen, reglementering

Mondeling, mail, briefwisseling

Ad hoc

Andere inspectiediensten

Raadgevingen, adviezen

Mondeling, mail

Ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

De verantwoordelijke voor de afdeling van de sociaal controleurs

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de organisatie van de eigen werktijd
  • de volgorde waarin de dossiers worden behandeld
  • de acties die moeten worden ondernomen tijdens de onderzoeken en over de sancties die moeten worden genomen (cfr. Sociaal Strafwetboek, artikel 21 tot 49)

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • het afsluiten van dossiers
  • het beheer van ingewikkelde dossiers

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • Reglementering “Verzekering voor Geneeskundige Verzorging en Uitkeringen (VGVU)”
  • Sociaal Strafwetboek
  • Procedures en reglementering in verband met het behandelde domein

 

Welke vernieuwingen
  • Medewerking aan de uitwerking van nieuwe werkprocedures

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • wetgeving, procedures

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.