Dossierbeheerder sociaal overleg (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : TE005
Niveau: B
Functiefamilie : Dossierbeheerders Beroepscategorie : 04. Tewerkstelling (TE)
Doel van de functie
Behandelen of voorbereiden van de inhoud van dossiers of van één of meerdere opeenvolgende stappen in een dossier, erkenning, vermelding of afwijking
teneinde
te waarborgen dat de besluitvorming of de afronding van een dossier gebeurt in overeenstemming met de heersende regelgeving en dat ontwerpen van proces-verbalen kunnen opgesteld worden.
Resultaatgebieden
Alsdossierbeheerdercontroleren of de complexe dossiers van aanvragen tot erkenning, vermelding of afwijking betreffende de domeinen waarvoor de Afdeling van het sociaal overleg van de AD Humanisering van de Arbeid (AD HUA) bevoegd is volledig en in overeenstemming met de geldende regelgeving zijn
teneinde
over alle elementen te beschikken met het oog op een administratieve beslissing of het voorleggen van het dossier ter bespreking of advies aan de vaste operationele Commissie van de Hoge Raad voor Preventie en Bescherming op het Werk (Hoge Raad PBW).
Voorbeelden van taken
- Vaststellen van de regelgeving of de procedure die een dossier moet doorlopen
- Nagaan of de informatie in het dossier volledig, correct, consistent en coherent is, inwinnen van informatie of verduidelijking bij verschillende bronnen en het dossier vervolledigen
- Uitvoeren van de verschillende stappen van het dossier volgens de geldende regelgeving of procedure en bijwerken van de beheertools (Excel-tabellen)
- Opvolgen en controleren van de technische en/of financiële elementen van de dossiers
Alsdossierbeheerderop autonome wijze instaan voor de administratieve opvolging en het voorleggen van de dossiers aan de vaste operationele Commissie van de Hoge Raad PBW
teneinde
de AD HUA en eventueel de vaste operationele Commissie van de Hoge Raad PBW in staat te stellen een gemotiveerd advies te formuleren
Voorbeelden van taken
- Vaststellen welke procedure het dossier moet doorlopen
- Uitvoeren van de voorziene stappen van het dossier volgens de vastgestelde procedure en bijwerken van de beheertools (Excel-tabellen)
- Opstellen van voorstellen tot advies voor de vaste operationele Commissie van de Hoge Raad PBW
Alssecretaris van de vaste operationele Commissie van de Hoge Raad PBWverzekeren van de opvolging van de adviezen uitgebracht door de vaste operationele Commissie van de Hoge Raad PBW en voorbereiden van de communicatie van de eindbeslissing
teneinde
te garanderen dat de aanvragers de eindbeslissing ontvangen in de door de regelgeving voorziene vorm
Voorbeelden van taken
- Opstellen van de nodige brieven volgend op het advies van de Commissie
- Voorbereiden van de ministeriële besluiten die voor akkoord aan de minister moeten worden voorgelegd
- Meedelen van de beslissing van de minister aan de betrokken personen
- Voorbereiden van de documenten die op de website moeten worden gepubliceerd
AlssecretarisOrganiseren en bijwonen van de vergaderingen van de Hoge Raad PBW en zijn organen
teneinde
op organisatorisch niveau te garanderen dat de Hoge Raad PBW zijn taken kan uitvoeren
Voorbeelden van taken
- Ter beschikking stellen via elektronische weg van documenten die bestemd zijn voor de leden van de Hoge Raad PBW of van zijn organen
- Organiseren van vergaderingen (reservatie, uitnodigingen, …)
- Notities nemen tijdens de vergadering en opstellen van de notulen
- Gebruik maken van het uitgebreide intranet bedoeld voor de sociale partners
AlscontactpersoonInlichtingen verstrekken en beantwoorden van uiteenlopende vragen of klachten van interne of externe klanten over dossiers die betrekking hebben op één van de domeinen waarvoor de Afdeling van het sociaal overleg bevoegd is
teneinde
de klanten volledige informatie over de inhoud van dossiers te verschaffen en een gepast antwoord op hun vraag of klacht te bieden
Voorbeelden van taken
- Informeren van de betrokken personen over de voortgang van en de genomen beslissing voor hun dossier
- Ontvangen van vragen of klachten, er de aard van onderzoeken en bijkomende informatie verzamelen
- Behandelen van vragen, klachten en geschillen volgens de geldende procedures of voorschriften
- Doorgeven aan de hiërarchische meerdere van de vragen of klachten die een grondige inhoudelijke analyse vergen, om een adequaat antwoord te formuleren
- Rechtvaardigen van de behandelwijze van een dossier
Alsgegevens- en/of documentatiebeheerderVerzekeren van de administratieve opvolging en het klasseren van de dossiers die behoren tot een van de domeinen waarvoor de Afdeling van het sociaal overleg bevoegd is
teneinde
de dienst en zijn klanten gestructureerde informatie en een overzicht van het dossierbeheer te bezorgen
Voorbeelden van taken
- Opbergen van dossiers en/of documenten volgens de classificatievoorschriften
- Ordenen van de gegevens en deze klasseren in de categorieën van de papieren en de elektronische gegevensbank
- Bijhouden van boekhoudkundige bestanden, bewijsstukken of stukken voor de inventaris
- Analyseren en controleren van ingevoerde of in te voeren gegevens
- Gebruik maken van de beheertools / Opstellen van verslagen en lijsten op basis van de beheertools
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Adviseur-generaal
|
instructies, vragen, informatie en schriftelijke en mondelinge adviezen
|
briefwisseling, email, enz.
|
wekelijks
|
Adviseur
|
instructies, vragen, informatie en schriftelijke en mondelinge adviezen
|
telefoon, briefwisseling, email, enz.
|
wekelijks
|
Attaché
|
instructies, vragen, informatie en schriftelijke en mondelinge adviezen
|
persoonlijke contacten, telefoon, briefwisseling, email
|
dagelijks
|
Medewerkers
|
schriftelijke en mondelinge vragen en informatie
|
persoonlijke contacten, email, enz.
|
dagelijks
|
Organisaties, werkgevers, bedrijven, instellingen
|
schriftelijke en mondelinge vragen
|
persoonlijke contacten, email, enz.
|
dagelijks
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Adviseur
|
schriftelijke en mondelinge antwoorden en adviezen
|
telefoon, briefwisseling, email, persoonlijke contacten, als dossier
|
wekelijks
|
Attaché
|
schriftelijke en mondelingen vragen, informatie en adviezen, behandelde dossiers
|
persoonlijke contacten, telefoon, briefwisseling, email, als dossier
|
dagelijks
|
Organisaties, werkgevers, bedrijven, instellingen, …
|
schriftelijke en mondelinge vragen
|
briefwisseling, telefoon, email
|
dagelijks
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
Een attaché A1 secretariaat Commissies van de Hoge Raad voor Preventie en Bescherming op het Werk
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- organiseren van de eigen taken
- beheren van het dossier volgens de procedures en regelgevingen die van kracht zijn
- verstrekken van informatie over de status van het dossier en de eindbeslissing
De functie moet autorisatie vragen voor
- beslissingen over dossiers die een interpretatie vergen die de rechtspraak niet voorziet
- alle afwijkingen t.o.v. de reglementaire procedures
Impact
Totaal werkbudget entiteit
niet van toepassing
Eigen werkbudget
niet van toepassing
Andere kwantitatieve gegevens
1. niet van toepassing
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- procedures adviesorganen Hoge Raad PBW
- regelgevingen m.b.t. de werking en de samenstelling van de Hoge Raad PBW (K.B. van 27 okt. 2006 betreffende de Hoge Raad voor Preventie en Bescherming op het Werk)
- kwaliteitsprocedures en dienstvoorschriften
- Koninklijk Besluit van 3 mei 1999 betreffende de Hoge Raad voor Preventie en Bescherming op het Werk
- Ministerieel Besluit van 19 juni 2002 houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Hoge Raad voor Preventie en Bescherming op het Werk
- Wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk en de betreffende uitvoeringsbesluiten
Welke vernieuwingen
- verbeteren van de bestaande technieken en methodes voor de behandeling van dossiers
Gebaseerd op welk referentiekader
|