Afdrukken

Opleider (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : PO005

Niveau: B

Functiefamilie : Ontwerpers

Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)




Doel van de functie

Opleidingen (zowel generieke als specifieke opleidingen) voorbereiden en geven aan de personeelsleden van de federale overheid

teneinde

op aangepaste wijze in te spelen op de behoeften van de klanten en de klantorganisaties te helpen hun organisatorische doelstellingen te bereiken.

 

Resultaatgebieden
Als
opleider
    op interactieve wijze lessen geven, ondersteund door de gepaste middelen (multimedia, didactische middelen...)

teneinde

    het kennisniveau van de deelnemers te ontwikkelen en de doelstellingen van de opleiding te bereiken

 

Voorbeelden van taken
  • De behoeften en verwachtingen van de deelnemers inzake kennis en vaardigheden analyseren teneinde te komen tot een realistisch en meetbaar resultaat (tests afnemen van de kandidaten voor de opleiding, gesprekken houden met de kandidaten...)
  • Klassikale lessen geven aangepast aan het doelpubliek
  • De deelnemers individueel begeleiden
  • De oefeningen, de examens voorbereiden en verbeteren
  • Individuele feedback geven aan de deelnemers

 

Als
assistent pedagoog
    onder begeleiding, zoeken naar en ontwikkelen van het gepaste didactisch materiaal en benadering

teneinde

    een opleiding te waarborgen die tegemoet komt aan de behoeften van de klantorganisaties

 

Voorbeelden van taken
  • Het cursusmateriaal voorbereiden en aanpassen
  • Nieuw didactisch materiaal en extra documentatie opzoeken
  • Zoeken naar gepaste didactische inzichten betreffende de te geven opleiding
  • Zich vergewissen van de samenhang van de opleiding op het vlak van inhoud en benadering voor alle talen (NL, FR) en sessies
  • Zich informeren over ander materiaal, andere materies en andere manieren om een specifieke opleiding te geven

 

Als
adviseur
    contacten onderhouden met de aanvragende klantorganisaties

teneinde

    hen te adviseren en te ondersteunen wat betreft het bepalen van de behoeften en het organiseren van lessen en opleidingsprogramma's

 

Voorbeelden van taken
  • Contacten onderhouden met de opleidingsverantwoordelijken van specifieke FOD's
  • Voorstellen voor opleidingsplannen uitwerken
  • Brochures realiseren
  • De klanten op aanvraag adviseren

 

Als
kennisbeheerder
    erop toezien dat kennis en knowhow met de collega’s worden gedeeld, op vlak van opleiding,

teneinde

    kennis te ontwikkelen en op performante wijze mee te werken aan de verwezenlijking van de strategische doelstellingen van de dienst

 

Voorbeelden van taken
  • Instaan voor de documentatie, de klassering van alle informatie die relevant is voor de dienst in kwestie zodat ze beschikbaar is voor de medewerkers en/of voor de gebruikers
  • Op de hoogte blijven van de tendensen in de opleidingsdomeinen behandeld door de dienst en de externe en interne evoluties die zouden kunnen geïntegreerd worden in opleidingsacties en -projecten op de voet volgen
  • Proactief adviezen verstrekken aan de verantwoordelijke van de dienst teneinde mee te helpen aan de verbetering van de opleidingsstrategie
  • Openstaan voor een vernieuwende aanpak, ook door alternatieve leermiddelen te integreren
  • Opleidingen volgen in het kader van je eigen ontwikkeling

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Van de solution manager

Stand van zaken van onderdelen van een project, opvolging en evaluatie en organisatie van opleidingen en projecten op maat, verslagen. Inhoudelijke en vormelijke feedback

Vergaderingen, mail, brief, telefoon, persoonlijk contact

Afhankelijk van de periode kan dit dagelijks of wekelijks zijn.

Van de projectleider

Stand van zaken van onderdelen van een project, opvolging en evaluatie en organisatie van opleidingen en projecten op maat, verslagen. Inhoudelijke en vormelijke feedback

Vergaderingen, mail, brief, telefoon, persoonlijk contact

Afhankelijk van de periode kan dit dagelijks of wekelijks zijn.

Van de projectmedewerkers van andere teams (klanten, opleidingssecretariaten, andere SOM teams),

Stand van zaken van onderdelen van een project, opvolging en evaluatie en organisatie van opleidingen en projecten op maat, verslagen. Inhoudelijke en vormelijke feedback

Vergaderingen, mail, brief, telefoon, persoonlijk contact

Afhankelijk van de noden van de klantenorganisaties / bedrijven

Van de deelnemers aan de opleidingen

Vragen, informatie

Face to face, Mail, brief, telefoon

Afh. van de noden van de deelnemers

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Van de solution manager

Antwoorden, informatie, adviezen

Mail, brief telefoon, persoonlijk contact, vergaderingen, opleidingen

Afhankelijk van de periode kan dit dagelijks of wekelijks zijn

Van de projectleider

Antwoorden, informatie, adviezen

Mail, brief telefoon, persoonlijk contact, vergaderingen, opleidingen

Afhankelijk van de periode kan dit dagelijks of wekelijks zijn

Van de projectmedewerkers van andere teams (klanten, opleidingssecretariaten, andere SOM teams),

Antwoorden, informatie, adviezen

Mail, brief telefoon, persoonlijk contact, vergaderingen, opleidingen

Afhankelijk van de periode kan dit dagelijks of wekelijks zijn

Van de deelnemers aan de opleidingen

Antwoorden, informatie, adviezen

Mail, brief telefoon, persoonlijk contact, vergaderingen, opleidingen

Afhankelijk van de periode kan dit dagelijks of wekelijks zijn

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Celhoofd Solution Manager / verantwoordelijke opleidingen

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • Behoeften en verwachtingen van projectleiders en deelnemers opnemen.
  • Didactische aanpak van de opleidingen
  • Voorstellen van opleidingsplannen uitwerken
  • Beantwoorden van vragen van klanten tijdens het project.
  • Opvolging en evaluatie van de opleidingen verzorgen.

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • Organiseren van nieuwe opleidingen

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

Budget OFO

 

Eigen werkbudget

0 euro

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. NVT

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • Deontologie, de specifieke reglementering van het domein waarin de lesopdracht zich bevindt.

 

Welke vernieuwingen
  • Gebruik van nieuwe leermethoden: e-learning, blended learning, … gebruik van groepsdynamica, nieuwe tendensen waaruit een opleidingsnood ontstaat,…

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • /

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.