Deskundige toepassingsanalyse (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : SD001
Niveau: B
Functiefamilie : Ontwerpers Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)
Doel van de functie
Ontwerpen van nieuwe informaticatoepassingen en aanpassen van bestaande op basis van een analyse en beschrijving van de behoeften
teneinde
bij te dragen aan ICT-toepassingen die de uitvoering van de basisopdrachten van de RVA op een efficiënte en correcte manier ondersteunen.
Resultaatgebieden
Alsprocess-engineergeïnformatiseerde toepassingen en processen ontwerpen en integreren
teneinde
de reglementering te informatiseren en gebruiksvriendelijk te kunnen aanbieden aan de gebruikers
Voorbeelden van taken
- Analyseren, in overleg met experten en gebruikers, van de wijzigingen in de bestaande reglementering en de business processen en hun invloed op de bestaande informaticatoepassingen
- Vertalen van de behoeften naar een business analyse zodat ICT de nodige programma’s kan ontwikkelen
- Formuleren van concrete voorstellen om bestaande programma’s te verbeteren, rekening houdend met de noden van de gebruikers en dit binnen de grenzen van de reglementering en techniek
- Zorgen voor afstemming met bestaande processen en procedures
- Bewaken van de basisprincipes en concepten vastgelegd voor de informaticaprojecten van de instelling
Alsintegratie- en implementatie expertontwikkelde toepassingen en processen uittesten en verbeteren op basis van de vooropgestelde criteria
teneinde
te verzekeren dat deze voldoen aan de kwaliteitsnormen.
Voorbeelden van taken
- Testscenario’s uitschrijven
- Controleren op volledigheid en interne consistentie met betrekking tot de correcte toepassing van de reglementering
- Foutcontroles toevoegen om de foutmarge zo klein mogelijk te houden
- Fouten analyseren, evalueren en verbeteringen voorstellen
Alsdocumentatiebeheerderinstaan voor het documenteren van de ontwikkelde processen
teneinde
de organisatie gestructureerde informatie ter beschikking te stellen
Voorbeelden van taken
- Onderrichtingen opmaken ten behoeve van de gebruikers-dossierbeheerders
- Opleidingen verzorgen en informatie geven over nieuwe toepassingen
- Opmaken en bijwerken van gebruikershandleidingen
- Werkdocumentatie (o.a. analyses) up to date houden
Alscontactpersoonhet gebruik van de toepassingen en processen opvolgen en verbeteren en informatie verstrekken aan de gebruikers ervan
teneinde
ervoor te zorgen dat de ze optimaal gebruik kunnen maken van de toepassingen.
Voorbeelden van taken
- Fouten analyseren, evalueren en correcties en verbeteringen voorstellen met het oog op de correcte toepassing van de reglementering en/of het gebruiksgemak voor de gebruikers (intern en extern)
- Gegevens en informatie overdragen aan uitbetalingsinstellingen en andere instellingen (al of niet van de sociale zekerheid) met het oog op een correcte toekenning van rechten aan de sociaal verzekerde of met het oog op een correcte uitvoering van de opgelegde taken
- Een antwoord bieden op vragen of klachten van gebruikers
Positionering
De functie krijgt leiding van
Attaché A2 Werkprocessen - teamverantwoordelijke
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|