Specialist back office (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : IC001
Niveau: B
Functiefamilie : Techniekers Beroepscategorie : 17. Informatie- en Communicatietechnologie (IC)
Doel van de functie
Zorgen voor de installatie, het onderhoud en de controle van de hardware, het netwerk en de informaticatoepassingen
teneinde
diensten die aan bepaalde eisen beantwoorden aan de gebruikers te bieden, zodat ze in optimale omstandigheden kunnen werken.
Resultaatgebieden
Alstechnicusinformatica-uitrustingen installeren en bedienen (software, veiligheidsvoorzieningen, ...)
teneinde
voorzieningen die aan de technische eisen beantwoorden aan de gebruikers te bieden, zodat ze in optimale omstandigheden kunnen werken.
Voorbeelden van taken
- montage en onderhoud van de machines, de virtuele uitrustingen, het communicatienetwerk en dergelijke (beheer van het serversysteem, van de netwerken, van de ontwikkelomgeving)
- op verzoek, opnieuw opladen van vroegere back-ups
- opstarten van batch programma’s
Alsverantwoordelijke voor de technische finalisatiehet product vóór de levering of de uitrusting vóór de indienstneming controleren en finaliseren, overeenkomstig de kwaliteitsnormen of de procedures
teneinde
de kwaliteit van het product of van de uitrusting te verbeteren en zo bij te dragen tot de optimale werking van de informatica-investeringen.
Voorbeelden van taken
- de gegevens in de voorziene netwerkarchitectuur implementeren
- de nieuwe versies van het exploitatiesysteem testen en in dienst stellen
- de werking van de geïnstalleerde uitrusting controleren
- de capaciteit, de tuning en de continuïteit (ontwikkeling van een migratieplan) van de systemen beheren
Alsonderhoudstechnicusde technische uitrustingen (servers, telefonie, ...) op regelmatige tijdstippen inspecteren, onderhouden en herstellen
teneinde
hun werking in de tijd te waarborgen.
Voorbeelden van taken
- pannes of technische problemen detecteren en oplossen
- storingen in de werking van systeemcomponenten verhelpen
- veiligheidsprocedures ontwikkelen, volgen en toepassen en back-ups maken
- basistesten op machines, materieel en software uitvoeren
- de architectuur en de configuratie van het systeem controleren
Alsanalistde behoeften van de gebruikers analyseren
teneinde
hun verwachtingen in technische specificaties te vertalen rekening houdend met hun haalbaarheid en de bestaande standaards binnen het departement en de administratie
Voorbeelden van taken
- (alleen of met de functionele analisten) informatie verzamelen en bewerken met het oog op een analyse
- de vragen aan de bestaande standaards toetsen
- concrete voorstellen formuleren om aan de verwachtingen te kunnen beantwoorden en advies op technisch vlak leveren
- deelnemen aan het opstel van de bestekken
Alsdocumentatiebeheerderop de hoogte blijven en de beschikbare documentatie betreffende de technische informatie van de dienst bijhouden (wat hem betreft)
teneinde
de informatie binnen de dienst te kunnen delen
Voorbeelden van taken
- een voldoende gedetailleerde systeemdocumentatie bijhouden
- de databank beheren (administratie, techniek)
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
ICT-directeur
|
Beslissingen van het Directiecomité over het opstarten van de projecten
|
Mondeling
|
wekelijks
|
Front Office
|
Details pannes
|
E-mail, tickets
|
dagelijks
|
Gebruikers
|
Details problemen
|
E-mail, tickets
|
dagelijks
|
Leveranciers
|
Bijwerking
|
E-mail, mondeling
|
dagelijks
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Front Office
|
Bijwerking
|
E-mail, tickets
|
dagelijks
|
Gebruikers
|
Oplossing voor problemen
|
E-mail, tickets
|
dagelijks
|
Leveranciers
|
Verandering, panne
|
E-mail, telefoon
|
dagelijks
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
Verantwoordelijke dienst back office
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- De keuze van de meest gepaste methode/techniek om de analyses uit te voeren.
- De voorgestelde oplossingen aan de gebruikers; dit houdt in dat onvoorziene situaties beheerd moeten worden, dat beslissingen en initiatieven moeten worden genomen en oplossingen moeten worden aangeboden.
- Contacten met de leveranciers.
De functie moet autorisatie vragen voor
- Verbeterings- en correctievoorstellen die een impact op de gehele FOD hebben en die gevalideerd moeten worden.
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Niet van toepassing
Eigen werkbudget
Niet van toepassing
Andere kwantitatieve gegevens
1. Niet van toepassing
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- Reglementering betreffende de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
- Standaarden op het niveau van de technische uitrustingen/telefonie en informatica-omgeving.
Welke vernieuwingen
- Verbeteringsvoorstellen (nieuw type van snellere, veiligere, ... uitrusting) of correctie op het niveau van de technische uitrustingen, het technische materieel en de procedures
Gebaseerd op welk referentiekader
- Reglementering betreffende de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
- Standaarden op het niveau van de technische uitrustingen/telefonie en informatica-omgeving.
|