Attaché A2 federale helpdesk voor de één-loketten - Teamverantwoordelijke (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DEC381
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Operationeel leidinggevenden Beroepscategorie : 03. Economie (EC)
Doel van de functie
De federale helpdesk voor de één-loketten (unieke aanspreekpunten waar een onderneming terecht kan voor de informatie over en het aanvragen van alle vergunningen en toelatingen die ze nodig heeft voor de uitoefening van haar activiteiten) organiseren en leiden
teneinde
de goede werking van de helpdesk te garanderen en te optimaliseren, in het belang van de ondernemingsloketten en de ondernemingen.
Resultaatgebieden
Alsleidinggevendede teamleden aansturen en hun werkzaamheden plannen
teneinde
een optimale werking van het team te verzekeren en op efficiënte wijze de doelstellingen te verwezenlijken.
Voorbeelden van taken
- Het werk verdelen en zich bezighouden met de coördinatie en zorgen voor een behandeling binnen de vastgelegde termijnen.
- De communicatie tussen de teamleden bewaken.
- De doelstellingen voor elk van de teamleden vastleggen en nagaan of het team de opgestelde doelen bereikt.
- Opleidingstrajecten voorstellen en uitwerken.
- Openstaan voor suggesties en opmerkingen van medewerkers en correcte feedback geven.
Alsaanspreekpuntnauwe contacten onderhouden met alle betrokken partijen en zorgen voor de conformiteit en coherentie van de antwoorden die de bevoegde administraties geven aan de ondernemingsloketten
teneinde
de loketten een antwoord te bezorgen binnen de gestelde termijnen en een correcte en uniforme toepassing bij alle loketten te garanderen.
Voorbeelden van taken
- Opstellen en opvolgen van FAQ.
- Ontsluiten van de informatie via elektronische kanalen.
- Ontwikkelen van actieve communicatiekanalen met de ondernemingsloketten.
Alsdeskundigeop basis van de vragen van de ondernemingsloketten onderzoeken welke procedures niet duidelijk genoeg zijn
teneinde
voorstellen tot verbetering te kunnen formuleren aan de bevoegde administraties.
Voorbeelden van taken
- De vragen van de ondernemingsloketten analyseren en, indien nodig, bijkomende informatie vragen om een volledig dossier door te sturen naar de bevoegde administratie.
- Het Centraal Overlegorgaan Dienstenrichtlijn voorstellen bezorgen tot aanpassing van het Samenwerkingsakkoord.
- Het Redactiecomité bij de Dienst Administratieve Vereenvoudiging voorstellen bezorgen om de inhoud van de productencatalogus (CMS) te verbeteren.
- De Kanselarij van de Eerste Minister voorstellen bezorgen om de inhoud op www.business.belgium.be aan te passen.
- Vergaderingen van specifieke werkgroepen organiseren en de beslissingen uitvoeren en opvolgen.
Alscontactpersoonhet centrale aanspreekpunt zijn voor de helpdesk één-loket, zowel voor de erkende ondernemingsloketten als voor de Federale Overheidsdiensten
teneinde
de ondernemingsloketten maximaal te ondersteunen in hun taak als één-loket en zo bij te dragen tot de administratieve vereenvoudiging voor ondernemingen zoals bedoeld in de Dienstenrichtlijn.
Voorbeelden van taken
- De vragen van de ondernemingsloketten snel doorsturen naar de bevoegde administratie.
- De antwoorden van de bevoegde instanties snel doorsturen naar de ondernemingsloketten.
- Samenwerken met de helpdesk van de verschillende gefedereerde entiteiten.
- Het diensthoofd helpen bij de contacten met de gefedereerde entiteiten in het kader van het Samenwerkingsakkoord in verband me de Dienstenrichtlijn.
- Voorstellen tot aanpassing van de werking van de helpdesk ontvangen en analyseren en een actievoorstel formuleren.
Alsvertegenwoordigerde helpdesk vertegenwoordigen bij werkgroepen, vergaderingen, comités, …
teneinde
ervoor te zorgen dat de dienst over alle mogelijke informatie beschikt om te waken over de toepassing van het Samenwerkingsakkoord en de correcte toepassing van de Dienstenrichtlijn op federaal niveau.
Voorbeelden van taken
- Actief deelnemen aan vergaderingen van het Redactiecomité.
- Deelnemen aan de vergaderingen van het EUGO-netwerk.
- Organiseren van interne coördinatievergaderingen binnen de helpdesk.
- Overlegmomenten organiseren met vertegenwoordigers van andere bevoegde instanties op federaal niveau.
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
andere federale overheids[...]
|
schriftelijke vragen,...
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
management
|
schriftelijke vragen,...
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke vragen,...
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke vragen,...
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
andere federale overheids[...]
|
schriftelijke adviezen,...
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
management
|
schriftelijke adviezen,...
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke adviezen,...
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke adviezen,...
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
Adviseur
De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- - De organisatie van zijn/haar taken
- De leiding van zijn/haar team
- Het beheer van zijn/haar externe en interne contacten
- Antwoorden op vragen waarvoor de dienst vroeger al een standpunt innam
De functie moet autorisatie vragen voor
- - De oprichting van specifieke werkgroepen
- Officieel aan te nemen en te verdedigen standpunten
- Deelname aan vergaderingen en externe bijeenkomsten
- Communicatie die zijn/haar dienst verbindt
Impact
Totaal werkbudget entiteit
/
Eigen werkbudget
/
Andere kwantitatieve gegevens
1. /
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- - Wetboek economisch recht en de uitvoeringsbesluiten
- Dienstenrichtlijn en het PSC-Charter
- Samenwerkingsakkoord van 2013 met betrekking tot de implementatie van de dienstenrichtlijn
Welke vernieuwingen
- - Voorstellen voor de aanpassing van bestaande procedures formuleren
- Know-how en ervaringen gebruiken voor de implementatie van een elektronisch één-loket
Gebaseerd op welk referentiekader
- - Het managementplan van de voorzitter en de directeur-generaal
- Samenwerking en contacten met andere FOD’s en gefedereerde diensten
|