Afdrukken

Attaché A2 rijksregister - Regionaal afgevaardigde (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DBV061

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Operationeel leidinggevenden

Beroepscategorie : 11. Bevolking en Veiligheid (BV)




Doel van de functie

Instaan voor de leiding van de regionale afvaardiging, onder meer door de verantwoordelijkheid op te nemen om de specifieke taken en projecten, die opgelegd zijn door de algemene directie, uit te (laten) voeren

teneinde

tijdig informatie te verspreiden (top-down) of te verzamelen (bottom-up).

 

Instaan voor de begeleiding en de controle van de gemeenten betreffende het bijhouden van de informatiegegevens in de bevolkingsregisters en in het Rijksregister, betreffende het bepalen van de hoofdverblijfplaats, betreffende de identiteitskaarten en betreffende bepaalde deelgebieden van de verkiezingen

teneinde

ervoor te zorgen dat iedere burger door de bevoegde lokale overheid gelijk wordt behandeld, anders gezegd (door dit te verifiëren door een algemene of gerichte controle ter plaatse) ernaar te streven dat iedere gemeente de wettelijke bepalingen in deze materies gelijk (secuur, snel) toepast en, specifiek voor de probleemgevallen inzake de bepaling van de hoofdverblijfplaats, afhankelijk van het resultaat van een onafhankelijk onderzoek, de verblijfstoestand in de bevolkingsregisters te bevestigen of aan te passen.

 

Resultaatgebieden
Als
leidinggevende
    het verdelen van de taken (Rijksregister, bevolking, identiteitskaarten, verkiezingen) onder de beschikbare medewerkers

teneinde

    elke taak binnen de gestelde termijn af te werken

 

Voorbeelden van taken
  • het bepalen van de prioriteiten en het onderverdelen van grote opdrachten in deelopdrachten
  • het beoordelen en benutten van eenieders vaardigheden
  • het beoordelen van het resultaat van het geleverde werk
  • zorgen voor de werkverdeling onder de beschikbare bevolkingsinspecteurs van de te inspecteren gemeenten (nominatief aangeduid bij een niet-gepubliceerd ministerieel besluit)
  • zorgen voor een continue, kwaliteitsvolle dienstverlening en, indien nodig, het garanderen van een permanentie (indien nodig, het op elkaar afstemmen van eenieders vakantieplannen)

 

Als
contactpersoon
    het onderhouden van goede contacten met de gemeentelijke diensthoofden bevolking en verkiezingen

teneinde

    een adequate informatiestroom te verwezenlijken

 

Voorbeelden van taken
  • het verspreiden en toelichten van nieuwe onderrichtingen
  • het tijdig actualiseren van de specifieke databanken (bijvoorbeeld gemeentelijke contactpersonen voor de verkiezingen)
  • het geven of zoeken van antwoorden op vragen van de gemeenten en het vervolgens doorgeven ervan

 

Als
controleur
    het ter plaatse inspecteren van de gemeenten op het houden van de bevolkingsregisters

teneinde

    een uniforme toepassing van de reglementering te bekomen

 

Voorbeelden van taken
  • het regelmatig organiseren en uitvoeren van een integrale inspectie in iedere gemeente
  • het onderzoeken van specifieke materies, indien nodig
  • het wijzen van de gemeenten op het niet naleven van de geldende SLA (Service Level Agreement) (als basis hiervoor dienen de periodieke statistische gegevens van de algemene directie)

 

Als
organisator
    het inrichten van algemene infosessies voor de gemeentelijke (of kantonnale) contactpersonen

teneinde

    de beschikbare (nieuwe) informatie tegelijk aan alle betrokkenen mee te delen

 

Voorbeelden van taken
  • het organiseren van het materieel van de infosessies (localisatie, het sturen van uitnodigingen, infobundel)
  • het bundelen van de mondelinge vragen en het zoveel mogelijk meteen beantwoorden ervan

 

Als
dossierbeheerder
    het behandelen van de door de algemene directie geopende dossiers inzake een betwisting van de hoofdverblijfplaats

teneinde

    binnen een redelijke termijn een onderzoeksresultaat voor te leggen zodat de betwiste verblijfstoestand coherent is of wordt met de geldende reglementering

 

Voorbeelden van taken
  • het definiëren van de concrete betwisting
  • het doen van plaatselijke vaststellingen
  • het inzamelen van inlichtingen en bewijsstukken bij derden

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

wetgeving (wet, KB, MB ...

per brief, e-mail ...

ad hoc

management

beslissingen

per brief, e-mail ...

ad hoc

management

mondelinge adviezen

persoonlijk contact

ad hoc

gemeenten

mondelinge vragen

persoonlijk contact

wekelijks

gemeenten

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

wekelijks

particulieren/burgers

mondelinge vragen

informeel

ad hoc

management

schriftelijke adviezen

vergadering, stuurgroep ...

maandelijks

medewerkers

mondelinge vragen

informeel

dagelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

mondelinge vragen

persoonlijk contact

ad hoc

management

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

ad hoc

gemeenten

mondelinge adviezen

persoonlijk contact

ad hoc

gemeenten

wetgeving (wet, KB, MB ...

per brief, e-mail ...

ad hoc

particulieren/burgers

mondelinge adviezen

informeel

ad hoc

medewerkers

mondelinge adviezen

informeel

dagelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

het hoofd dienst instellingen en bevolking of de directeur externe betrekkingen, bevolking, identiteitskaarten

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • het geven van verduidelijking bij de reglementering
  • de controle op de gemeenten inzake het toepassen van de reglementering
  • de interne taakverdeling binnen de regionale afvaardiging
  • de voorziene procedures in functie van de openbaarheid van bestuur
  • de te onderzoeken pistes in functie van de dossiers inzake een betwiste hoofdverblijfplaats
  • de uitreikingsvoorwaarden voor het verkrijgen van een voorlopige identiteitskaart
  • het toekennen van de gewone vakantiedagen en de recuperatiedagen

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • een officiële interpretatie van de wetgeving
  • een wenselijke aanpassing van de bevolkingsregisters naar aanleiding van een dossier inzake een betwiste hoofdverblijfplaats
  • een eenduidige eindconclusie indien het onderzoek inzake een betwiste hoofdverblijfplaats tegenstrijdige elementen (eventueel van verschillende inspecteurs) oplevert
  • de notificatie aan de burgemeester en schepenen van de conclusies van een integrale inspectie van de gemeentelijke bevolkingsregisters
  • het toekennen van de bijzondere vakantieregelingen
  • het volgen van opleidingen binnen de normale werkuren of het toekennen van compensatieverlof voor opleidingen buiten de normale werkuren

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. ongeveer 2000 dossiers per jaar

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de wetten op het Rijksregister, de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten, de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, de openbaarheid van bestuur, enz.

 

Welke vernieuwingen
  • de modernisering van het Rijksregister
  • de uniformisering van de wijze waarop de reglementering toegepast wordt

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • de ter beschikking gestelde middelen inzake personeel, materieel, vakkennis, enz.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.