Attaché A2 rijksregister - Regionaal afgevaardigde (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DBV061
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Operationeel leidinggevenden Beroepscategorie : 11. Bevolking en Veiligheid (BV)
Doel van de functie
Instaan voor de leiding van de regionale afvaardiging, onder meer door de verantwoordelijkheid op te nemen om de specifieke taken en projecten, die opgelegd zijn door de algemene directie, uit te (laten) voeren
teneinde
tijdig informatie te verspreiden (top-down) of te verzamelen (bottom-up).
Instaan voor de begeleiding en de controle van de gemeenten betreffende het bijhouden van de informatiegegevens in de bevolkingsregisters en in het Rijksregister, betreffende het bepalen van de hoofdverblijfplaats, betreffende de identiteitskaarten en betreffende bepaalde deelgebieden van de verkiezingen
teneinde
ervoor te zorgen dat iedere burger door de bevoegde lokale overheid gelijk wordt behandeld, anders gezegd (door dit te verifiëren door een algemene of gerichte controle ter plaatse) ernaar te streven dat iedere gemeente de wettelijke bepalingen in deze materies gelijk (secuur, snel) toepast en, specifiek voor de probleemgevallen inzake de bepaling van de hoofdverblijfplaats, afhankelijk van het resultaat van een onafhankelijk onderzoek, de verblijfstoestand in de bevolkingsregisters te bevestigen of aan te passen.
Resultaatgebieden
Alsleidinggevendehet verdelen van de taken (Rijksregister, bevolking, identiteitskaarten, verkiezingen) onder de beschikbare medewerkers
teneinde
elke taak binnen de gestelde termijn af te werken
Voorbeelden van taken
- het bepalen van de prioriteiten en het onderverdelen van grote opdrachten in deelopdrachten
- het beoordelen en benutten van eenieders vaardigheden
- het beoordelen van het resultaat van het geleverde werk
- zorgen voor de werkverdeling onder de beschikbare bevolkingsinspecteurs van de te inspecteren gemeenten (nominatief aangeduid bij een niet-gepubliceerd ministerieel besluit)
- zorgen voor een continue, kwaliteitsvolle dienstverlening en, indien nodig, het garanderen van een permanentie (indien nodig, het op elkaar afstemmen van eenieders vakantieplannen)
Alscontactpersoonhet onderhouden van goede contacten met de gemeentelijke diensthoofden bevolking en verkiezingen
teneinde
een adequate informatiestroom te verwezenlijken
Voorbeelden van taken
- het verspreiden en toelichten van nieuwe onderrichtingen
- het tijdig actualiseren van de specifieke databanken (bijvoorbeeld gemeentelijke contactpersonen voor de verkiezingen)
- het geven of zoeken van antwoorden op vragen van de gemeenten en het vervolgens doorgeven ervan
Alscontroleurhet ter plaatse inspecteren van de gemeenten op het houden van de bevolkingsregisters
teneinde
een uniforme toepassing van de reglementering te bekomen
Voorbeelden van taken
- het regelmatig organiseren en uitvoeren van een integrale inspectie in iedere gemeente
- het onderzoeken van specifieke materies, indien nodig
- het wijzen van de gemeenten op het niet naleven van de geldende SLA (Service Level Agreement) (als basis hiervoor dienen de periodieke statistische gegevens van de algemene directie)
Alsorganisatorhet inrichten van algemene infosessies voor de gemeentelijke (of kantonnale) contactpersonen
teneinde
de beschikbare (nieuwe) informatie tegelijk aan alle betrokkenen mee te delen
Voorbeelden van taken
- het organiseren van het materieel van de infosessies (localisatie, het sturen van uitnodigingen, infobundel)
- het bundelen van de mondelinge vragen en het zoveel mogelijk meteen beantwoorden ervan
Alsdossierbeheerderhet behandelen van de door de algemene directie geopende dossiers inzake een betwisting van de hoofdverblijfplaats
teneinde
binnen een redelijke termijn een onderzoeksresultaat voor te leggen zodat de betwiste verblijfstoestand coherent is of wordt met de geldende reglementering
Voorbeelden van taken
- het definiëren van de concrete betwisting
- het doen van plaatselijke vaststellingen
- het inzamelen van inlichtingen en bewijsstukken bij derden
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
management
|
beslissingen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
management
|
mondelinge adviezen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
gemeenten
|
mondelinge vragen
|
persoonlijk contact
|
wekelijks
|
gemeenten
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
particulieren/burgers
|
mondelinge vragen
|
informeel
|
ad hoc
|
management
|
schriftelijke adviezen
|
vergadering, stuurgroep ...
|
maandelijks
|
medewerkers
|
mondelinge vragen
|
informeel
|
dagelijks
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management
|
mondelinge vragen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
management
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
gemeenten
|
mondelinge adviezen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
gemeenten
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
particulieren/burgers
|
mondelinge adviezen
|
informeel
|
ad hoc
|
medewerkers
|
mondelinge adviezen
|
informeel
|
dagelijks
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
het hoofd dienst instellingen en bevolking of de directeur externe betrekkingen, bevolking, identiteitskaarten
De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau B Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- het geven van verduidelijking bij de reglementering
- de controle op de gemeenten inzake het toepassen van de reglementering
- de interne taakverdeling binnen de regionale afvaardiging
- de voorziene procedures in functie van de openbaarheid van bestuur
- de te onderzoeken pistes in functie van de dossiers inzake een betwiste hoofdverblijfplaats
- de uitreikingsvoorwaarden voor het verkrijgen van een voorlopige identiteitskaart
- het toekennen van de gewone vakantiedagen en de recuperatiedagen
De functie moet autorisatie vragen voor
- een officiële interpretatie van de wetgeving
- een wenselijke aanpassing van de bevolkingsregisters naar aanleiding van een dossier inzake een betwiste hoofdverblijfplaats
- een eenduidige eindconclusie indien het onderzoek inzake een betwiste hoofdverblijfplaats tegenstrijdige elementen (eventueel van verschillende inspecteurs) oplevert
- de notificatie aan de burgemeester en schepenen van de conclusies van een integrale inspectie van de gemeentelijke bevolkingsregisters
- het toekennen van de bijzondere vakantieregelingen
- het volgen van opleidingen binnen de normale werkuren of het toekennen van compensatieverlof voor opleidingen buiten de normale werkuren
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Andere kwantitatieve gegevens
1. ongeveer 2000 dossiers per jaar
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de wetten op het Rijksregister, de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten, de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, de openbaarheid van bestuur, enz.
Welke vernieuwingen
- de modernisering van het Rijksregister
- de uniformisering van de wijze waarop de reglementering toegepast wordt
Gebaseerd op welk referentiekader
- de ter beschikking gestelde middelen inzake personeel, materieel, vakkennis, enz.
|