Afdrukken

Adviseur inlichtingenanalyse - Diensthoofd (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DBV200

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 11. Bevolking en Veiligheid (BV)




Doel van de functie

De leiding, organisatie, coördinatie, supervisie nemen van een analysedienst bevoegd voor een geo-politieke regio

teneinde

de verschillende analyseteams op elkaar af te stemmen en de informatiedoorstroom met betrekking tot de inlichtingenopdracht te verzekeren.

 

Het coördineren van de ontwikkeling en implementatie van de beleidsprocessen, met betrekking tot de betrokken analysedienst, uitgezet door het Directiecomité van de Veiligheid van de Staat (VSSE)

teneinde

de doelstellingen van het strategisch meerjarenplan en het jaarplan van de VSSE te realiseren.

 

Resultaatgebieden
Als
leidinggevende
    Leiden, aansturen en opvolgen van de verschillende teamverantwoordelijken binnen de analysedienst

teneinde

    de organisationele doelstellingen doeltreffend te verwezenlijken.

 

Voorbeelden van taken
  • evalueren, optimaliseren en ontwikkelen van de verschillende inlichtingenmateries
  • de opgemaakte jaarplannen opvolgen en in functie hiervan de teams duidelijke richtlijnen en doelstellingen geven
  • de teams van de analysedienst aansturen zodat ze optimaal functioneren
  • zorgen voor de doorstroming van informatie tussen hiërarchie en de teams
  • de beslissingen genomen door het Directiecomité implementeren bij de teams

 

Als
coördinator
    Coördineren en organiseren van de teams

teneinde

    een efficiënte werking van de analysedienst te verzekeren.

 

Voorbeelden van taken
  • opvolgen van de prestaties van de teams van de analysedienst
  • verzekeren dat de informatievragen tijdig en kwalitatief beantwoord worden
  • opvolgen van de uitbouw van projecten
  • medewerkers stimuleren om samen te werken over de grenzen van de diensten heen

 

Als
organisator
    De werkzaamheden van de analysedienst organiseren, in samenwerking met de Directeur van de Analyse

teneinde

    het gevoerde beleid verder te kunnen ontwikkelen en in te kunnen spelen op nieuwe fenomenen.

 

Voorbeelden van taken
  • opstellen en opvolgen van een actieplan voor de verwezenlijking van de voorgenomen initiatieven en projecten.
  • implementeren van nieuwe projecten
  • ontwikkelen van de detectie van nieuwe fenomenen en “early warning” binnen de materies
  • de werking van de analysedienst verzekeren in geval van crisissituaties of dringende vraagstellingen van politieke en gerechtelijke overheden, zowel op nationaal en internationaal niveau
  • instaan voor de organisatie en coördinatie van extern overleg tussen de verschillende nationale en internationale partners

 

Als
coach
    Opvolgen, begeleiden en motiveren van de teamverantwoordelijken

teneinde

    hen in staat te stellen efficiënt werk te verrichten en zich te ontwikkelen in hun functie.

 

Voorbeelden van taken
  • het opvolgen van de prestaties van de teams van de analysedienst
  • de communicatie met de teams en de medewerkers verzekeren en feedback geven
  • de teams aanmoedigen om optimaal te werken
  • de nieuwe medewerkers begeleiden in de praktische expertiseontwikkeling (aangepaste individuele vormingstrajecten)

 

Als
kennisbeheerder
    Eigen expertise continu blijven ontwikkelen

teneinde

    bij te dragen tot het nemen van kwaliteitsvolle beslissingen.

 

Voorbeelden van taken
  • de literatuur en de evoluties binnen het expertisedomein opvolgen
  • op pro-actieve wijze de nieuwste ontwikkelingen binnen het expertisedomein detecteren en binnen de analysedienst implementeren
  • deelnemen aan werkgroepen, opleidingen, colloquia om de kennis op peil te houden en uit te wisselen
  • opleiding geven aan interne en externe partners (vb. Nationale Rechercheschool van de Federale Politie, de FOD Buitenlandse Zaken, de Inlichtingen- en Veiligheidsschool, …)

 

Als
vertegenwoordiger
    Relaties met externe partners (in België en het buitenland) onderhouden

teneinde

    het standpunt van de Veiligheid van de Staat te verdedigen.

 

Voorbeelden van taken
  • optreden als expert en spreker op nationale en internationale fora
  • onderhandelen over dossiers op nationaal en internationaal niveau
  • een contactnetwerk met interne, nationale en internationale partners (inlichtingendiensten, NAVO, EU) uitbouwen om informatie te verzamelen
  • deelnemen aan externe platformen die de Belgische overheden en multinationale overheden (NAVO, EU) ter ondersteuning van het beleid hebben opgericht

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Hiërarchie: Directeur van de Analyse & Directiecomité

vragen om informatie, opdrachten van directiecomité van de VSSE, opdrachten kabinetten

mail, telefonisch, mondeling, vergadering

ad hoc

Medewerkers: Inlichtingenanalisten-Teamverantwoordelijken, inlichtingenanalisten, assistent-analisten

vragen, problemen

mondeling, mail, teamvergadering, ontwerpen van analyses

dagelijks

Dienst Open Bronnen (VSSE)

persartikels en boeken, detectie en early warning, opzoekingen in een aantal specifieke netwerken (Dunn&Bradstreet), toegang tot de beveiligde netwerken van andere overheden, satellietopnamen, ...

ingescand persbericht, Audio-visuele materialen, via intern netwerk, inventaris & catalogus, specifiek intern netwerk

dagelijks spontaan vanuit de Dienst Open Bronnen, ad hoc op aanvraag bij Dienst Open Bronnen

Dienst Archief & Documentatie (VSSE)

gearchiveerde dossiers, microfiches, microfilms...

ter beschikking stellen van de dossiers op adequate dragers en leesmachines

ad hoc

Operationele diensten van de VSSE

ruwe informatie uit de informatiegaring bij informateurs

verslagen via intern elektronisch beveiligd netwerk, mondeling overleg met commissarissen en de Directeur van de Operaties

dagelijks (meerdere tientallen verslagen)

Belgische overheidsdiensten (FOD’s, regionale en lokale overheden parketten, politiediensten, diplomaten, academische wereld)

administratieve, gerechtelijke en politionele informatie

brieven, mails, vergaderingen, telefoon, platformoverleg

dagelijks

Militaire inlichtingendienst ADIV

ruwe operationele informatie en geanalyseerde inlichtingen

gecodeerde en geclassificeerde berichten via elektronisch systeem

dagelijks

Buitenlandse inlichtingendiensten

ruwe operationele informatie en geanalyseerde inlichtingen

bilaterale en multilaterale gecodeerde systemen, vergaderingen

dagelijks meerdere tientallen berichten

transnationale instellingen (NAVO, EU-SitCen,...)

Requests for Information, analyses

papieren briefvorm, gecodeerde berichten, mondeling en tijdens platform-vergaderingen

ad hoc tot dagelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Hiërarchie: Directeur van de Analyse & Directiecomité

antwoorden op vragen en uitvoering opdrachten

mail, telefonisch, mondeling, nota, vergadering

dagelijks

Medewerkers

vragen, antwoorden

mondeling, mail, nota, vergadering team, ontwerpen van berichten en analyses

dagelijks

Dienst Open Bronnen (VSSE)

bestellingen boeken en tijdschriften en aanvragen opzoeken informatie in netwerken

intern mailadres Dienst Open Bronnen voor aanvragen en bestellingen

ad hoc tot dagelijks

Dienst Archief & Documentatie

aanvragen, actualiseringen, aanvullende gegevens, correcties identiteiten ...

intern mailadres Dienst Archief & Documentatie voor aanvragen en reserveren dossiers

ad hoc tot dagelijks

Operationele diensten van de VSSE

opdrachten voor nieuwe en verder te zetten onderzoeken, evaluatie van bronnen, operationele en punctuele analyses

apostilles via beveiligde elektronische drager, mondeling overleg met sectiechefs en Directeur van de Oparaties

dagelijks

Belgische overheidsdiensten (FOD’s, regionale en lokale overheden, parketten, politiediensten, diplomaten, academische wereld)

meldingen van dreigingen, informatiemelding, fenomeenanalyses, strategische analyses

brieven, nota’s, platformoverleg, vergaderingen, voordrachten, vormingen

dagelijks

militaire inlichtingendienst ADIV

ruwe informatie, operationele analyses, strategische analyses

nota’s, overlegplatformen

dagelijks, ad hoc

Buitenlandse inlichtingendiensten

ruwe informatie, geanalyseerde inlichtingen

bilaterale en multilaterale gecodeerde systemen, vergaderingen

dagelijks

transnationale instellingen (NAVO, EU-SitCen, Europol)

genalyseerde inlichtingen, strategische analyses

papieren briefvorm, gecodeerde berichten, mondeling

dagelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Directeur van de Analyse

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • De organisatie van het werk binnen de analysedienst, met naleving van de wettelijke en deontologische regels en procedures.
  • De eigen werkplanning en activiteiten en deze van de analysedienst.
  • De te raadplegen kanalen, bronnen en de manier van informatie verzamelen.
  • Het alarmeren in geval van vermeende dreiging.
  • De te behandelen onderwerpen (met naleving van de algemene richtlijnen).

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • Iedere afwijking van de normale procedureregels.
  • Goedkeuring van de strategische analyses, analyses voor externe klanten.
  • Principedossiers
  • Het innemen van standpunten op vergaderingen waarbij de VSSE vertegenwoordigd wordt.

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

Geen eigen budget, behoudens in één Analysedienst “Open Bronnnen” waar een eigen budget bestaat van 88.000 euro voor aankopen Bibliotheek, Leeszaal, audio-visiueel materiaal ...).

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • De wetgeving en reglementering met betrekking tot de inlichtingen- en veilgheidsdiensten, zoals vastgelegd in de “Codex Inlichtingendiensten. Werking, bevoegdheden en toezicht.” Deel I-, pp. 1 – 10, van het Vast Comité van Toezicht op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten.
  • De wetgeving en reglementering met betrekking tot het Rijkspersoneel en de Federale Overheidsdiensten.
  • Het “strategisch meerjarenplan” en het “operationeel jaarplan” van de Veiligheid van de Staat”.
  • Richtlijnen en instructies van het Ministerieel Comité voor Inlichting en Veiligheid.
  • Richtlijnen van het College voor Inlichting en Veiligheid.
  • Richtlijnen en instructies van de Minister van Justitie en het Directiecomité van de Veiligheid van de Staat.
  • Protocolovereenkomsten met andere Belgische overheidsdiensten.

 

Welke vernieuwingen
  • Aangezien een adequate vorming in inlichtingenanalyse in België volledig onbestaande is, zal de functies in A3, door middel van enerzijds de opgebouwde kennis en vorming (bij andere inlichtingendiensten en vormingsmogelijkheden) en anderzijds het systeem van “train the trainer”, deze kennis en kunde moeten overdragen op de A2 (Inlichtingenanalyse – teamverantwoordelijke)
  • ontwikkeling van de nieuwe analysemethoden in het inlichtingenwerk (projectcoördinatie, fenomeenanalyse, “horizon scanning”, “altenative futures” ...)
  • door de input van een nieuwe eerstelijnskwaliteitscontrole van deze functie, kritiek op het analysewerk kunnen voorkomen en weerleggen (immers, daar waar voor alle Rijksambtenaren het statuut volgens het KB van 1937 van toepassing is, is het analysepersoneel van de Veiligheid van de Staat (in het bijzonder het leidinggevende) bovendien onderworpen aan een bijzondere juridische controle, deze van het Vast Comité I. Deze analisten kunnen gehoord en verhoord worden, gevorderd bij deurwaarder, onderworpen aan huiszoekingen … Procedures die ook aanleiding kunnen geven tot extra strafrechtelijke gevolgen, waaraan niet één andere ambtenaar onderworpen is. (cfr. “A review committee acting as an jurisdictional body. The new role of the Belgian Committee within the framework of reviewing special intelligence method” in Workshop on 1 and 2 March 2010 on best practices for intelligence and intelligence oversight” – Montreux)

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • de “Inlichtingencyclus”
  • deontologische regels eigen aan inlichtingendiensten: “trade craft”, “need to know”, “third service rule”
  • “best practises in intelligence”
  • “strategisch meerjarenplan” en “operationeel jaarplan” van de VSSE
  • voorschriften inzake vertrouwelijkheid en veiligheidsmachtiging
  • bestaande en aan te passen wetgeving.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.