Attaché federale helpdesk voor de één-loketten (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DEC380
Niveau: A
Klasse : A1 Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning Beroepscategorie : 03. Economie (EC)
Doel van de functie
Het bieden van ondersteuning aan de organisatie en aan de leiding van de federale helpdesk voor de één-loketten (unieke aanspreekpunten waar een onderneming terecht kan voor de informatie over en het aanvragen van alle vergunningen en toelatingen die ze nodig heeft voor de uitoefening van haar activiteiten)
teneinde
de goede werking van de helpdesk te garanderen en te optimaliseren, in het belang van de ondernemingsloketten en de ondernemingen.
Resultaatgebieden
Alsdossierbeheerderhet beheren van de dossiers in verband met de dagdagelijkse werking van de federale helpdesk voor de één-loketten
teneinde
de ondernemingsloketten maximaal te ondersteunen in hun taak als één-loket en zo bij te dragen tot de administratieve vereenvoudiging voor ondernemingen zoals bedoeld in de Dienstenrichtlijn.
Voorbeelden van taken
- Een eerste analyse maken van het voorgelegde probleem en de te contacteren diensten of personen oplijsten als voorbereiding op verdere analyse en discussie binnen de helpdesk
- De vragen en antwoorden snel doorsturen naar de bevoegde administraties en ondernemingsloketten
- De verantwoordelijke van de helpdesk helpen bij de contacten met de gefedereerde entiteiten in het kader van het Samenwerkingsakkoord in verband me de Dienstenrichtlijn
- De verantwoordelijke van de helpdesk vertegenwoordigen (bijvoorbeeld op vergaderingen bij de Europese Commissie, bij het redactiecomité voor de website www.business.belgium.be , …).
Alsaanspreekpuntde conformiteit en coherentie van de antwoorden van de bevoegde administraties aan de ondernemingsloketten controleren
teneinde
een correcte en uniforme toepassing bij alle loketten te garanderen.
Voorbeelden van taken
- Nakijken of een vraag al niet eerder is gesteld
- Voorstellen tot aanpassing van de FAQ formuleren
- Informatie verspreiden via elektronische weg
Alsdeskundigeop basis van de vragen van de ondernemingsloketten onderzoeken welke procedures niet duidelijk genoeg zijn
teneinde
voorstellen tot verbetering te kunnen formuleren aan de bevoegde administraties.
Voorbeelden van taken
- De vragen van de ondernemingsloketten analyseren en, indien nodig, bijkomende informatie vragen om een volledig dossier door te sturen naar de bevoegde administratie
- De verantwoordelijke van de helpdesk voorstellen bezorgen met het oog op de verbetering van de inhoud van de productencataloog, te behandelen door het redactiecomité bij de Dienst Administratieve Vereenvoudiging (DAV)
- De verantwoordelijke van de helpdesk voorstellen bezorgen met het oog op de aanpassing van de inhoud op www.business.belgium.be (te behandelen door de Kanselarij van de Eerste Minister)
Alsprojectmedewerkermeewerken aan projecten inzake de werking van de één-loketten
teneinde
de werking en de dienstverlening van de één-loketten aan de bedrijven te verbeteren.
Voorbeelden van taken
- Optimalisatie van de proceduregids op www.business.belgium.be
- Meehelpen bij de ontwikkeling van elektronische procedures en aanvraagformulieren
- Studies, analyses, syntheses, … uitvoeren
- Meewerken aan projecten binnen of buiten het eigen vakdomein
Alskennisbeheerderop elk moment op de hoogte blijven van de wijzigingen binnen het werkingsdomein van de dienst en zijn/haar kennis delen met de anderen
teneinde
de één-loketten correcte adviezen en antwoorden te bezorgen, in het belang van de ondernemingen.
Voorbeelden van taken
- Op de hoogte blijven van wijzigingen in de reglementering
- Bijkomende informatie en documentatie opzoeken en lezen
- Het intern content management systeem aanvullen, bijhouden en ontsluiten
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
De verantwoordelijke van de helpdesk
|
Opdrachten in verband met de taken van de helpdesk
|
Beslissing tijdens interne vergadering, vermeld in een PV
|
wekelijks
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Aan de verantwoordelijke van de helpdesk
|
Antwoorden op de vragen
|
Input tijdens interne vergaderingen, vermeld in een PV
|
dagelijks
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
Teamverantwoordelijke helpdesk (A2)
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- - De organisatie van zijn/haar taken
- Het beheer van de interne contacten
- Antwoorden op vragen waarvoor de dienst vroeger al een standpunt innam
De functie moet autorisatie vragen voor
- - Officieel aan te nemen en te verdedigen standpunten
- Deelname aan vergaderingen en externe bijeenkomsten
- Aanpassing van de CMS-architectuur en van de informatie vermeld op de gemeenschappelijke schijf van de helpdesk
Impact
Totaal werkbudget entiteit
/
Eigen werkbudget
/
Andere kwantitatieve gegevens
1. /
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- - Wetboek economisch recht en de uitvoeringsbesluiten
- Dienstenrichtlijn en het PSC-Charter
- Samenwerkingsakkoord van 2013 met betrekking tot de implementatie van de dienstenrichtlijn
Welke vernieuwingen
- - Voorstellen voor de aanpassing van bestaande procedures formuleren
- Know-how en ervaringen gebruiken voor de implementatie van een elektronisch één-loket
Gebaseerd op welk referentiekader
- - Het managementplan van de voorzitter en de directeur-generaal
- Samenwerking en contacten met andere FOD’s en gefedereerde diensten
|