Afdrukken

Attaché strafrechterlijk beleid (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DBV173

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 11. Bevolking en Veiligheid (BV)




Doel van de functie

De werkmethoden, gegevensbronnen en documentatiebronnen (wetenschappelijke onderzoeken, regelgeving en andere) met betrekking tot één of meerdere criminaliteitsfenomenen opvolgen, verzamelen, bestuderen en analyseren

teneinde

bij te dragen tot het bereiken van de essentiële doelstelling van de dienst, nl. de informatie op een rationeel onderbouwde wijze te verwerken en voorstellen van adviezen voor het management en het terrein uit te werken en om te waarborgen dat de opdrachten efficiënt worden uitgevoerd.

 

Resultaatgebieden
Als
kennisbeheerder
    de gegevens met betrekking tot de theorie (regelgeving en andere documentatiebronnen) en de praktijk van een of meer gespecialiseerde materies, maatregelen of expertisegebieden die door de organisatie opgevolgd worden voortdurend verzamelen, volgen, bestuderen, systematiseren en bijwerken

teneinde

    over bijgewerkte theoretische en praktische gegevens te beschikken die gemakkelijk kunnen worden geraadpleegd en deze kennis en deskundigheid nodig voor de uitvoering van de opdrachten ter beschikking te stellen aan het management en de medewerkers

 

Voorbeelden van taken
  • de relevante informatie, documentatie en laatste nationale en internationale ontwikkelingen over de verschillende behandelde onderwerpen opzoeken en een bibliografie opstellen;
  • regelmatig rechtsbronnen en andere nuttige informatie opzoeken, raadplegen en onderhouden;
  • contacten leggen met de experten van het terrein of externe partners die over nuttige gegevens beschikken;
  • deelnemen aan seminaries en studiedagen gericht op kennisoverdracht ;
  • in samenwerking met de leidinggevenden, collega’s en experten repertoria van gegevens en kennis uitwerken en deze regelmatig bijwerken en relevante kennis en documentatie overdragen / ter beschikking stellen;

 

Als
analist-deskundige
    op vraag van (politieke) beleidsinstanties of op eigen initiatief, op wetenschappelijk verantwoorde en/of onderbouwde wijze, verzamelen van gegevens inzake criminaliteitsfenomenen binnen het toegewezen domein, het analyseren ervan en het eruit afleiden van beleidsaanbevelingen op operationeel (opsporingsgericht) en strategisch niveau (beleidsgericht)

teneinde

    deze fenomenen grondig in kaart te brengen, problemen te identificeren en het management alle inlichtingen te verschaffen die nodig zijn om de opdrachten van de dienst optimaal te vervullen.

 

Voorbeelden van taken
  • ontwikkelen van de gepaste analysemethodologie in functie van de beleidsvragen (zaakanalyse, profielanalyse, fenomeenanalyse, vergelijkende analyse,...);
  • aanpassen van de geëigende analysemethode in functie van de verzamelde informatie;
  • de beschikbare statistische gegevens analyseren
  • de relevante informatie opzoeken en antwoorden op parlementaire vragen formuleren;
  • deelnemen aan vergaderingen, verschillende werkgroepen ...

 

Als
projectmedewerker
    deeltaken uitvoeren van projecten binnen zijn expertisegebied en in voorkomend geval deelprojecten leiden

teneinde

    de doelstellingen van het project en van de organisatie binnen de gestelde termijnen te helpen bereiken.

 

Voorbeelden van taken
  • meewerken aan de projectplanning; de acties plannen en uitvoeren;
  • met de medewerkers en de projectleider communiceren over de voortgang van het project;
  • de gevoerde acties evalueren;
  • expertise aanbrengen.

 

Als
coördinator
    instaan voor het coördineren van interne en externe initiatieven en activiteiten betreffende de uitwerking van de beleidsprioriteiten inzake het toegewezen domein

teneinde

    ervoor te zorgen dat de multilaterale aanpak van het gestelde probleem of van de prioriteiten zo gestroomlijnd mogelijk verloopt en op de meest efficiënte wijze tot resultaten leidt

 

Voorbeelden van taken
  • in overleg met alle betrokken instanties, opstellen van boordtabellen met een overzicht van data, toewijzing van verantwoordelijkheden, analyse van bevoedheidsverdelingen tussen federale overheid (Binnenlandse Zaken, Mobiliteit, Volksgezondheid&), gewesten en gemeenschappen en privé-organismen (Verbond van Belgische Ondernemingen, Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid, …), geplande of te plannen initiatieven,...
  • organiseren van overleg met die betrokken instanties bv. inzake de analyse en de aanpak van mensenhandel, drugsproductie, eigendomsmisdrijven, misdrijven tegen personen,...

 

Als
adviseur-expert
    adviezen geven, kennis overbrengen, informatie verspreiden en evaluatie uitvoeren met betrekking tot een of meer gespecialiseerde materies en met betrekking tot expertisegebieden of maatregelen die door de organisatie opgevolgd worden

teneinde

    ondersteuning te bieden bij de uitwerking van het strafrechtelijk beleid.

 

Voorbeelden van taken
  • beschikbare gegevens en informatie integreren in goed leesbare teksten);
  • adviezen opstellen voor de minister van Justitie inzake de ontwikkeling van het strafrechtelijk beleid dat verband houdt met de opdrachten en inzake de verbetering van de praktijken;
  • mondeling en schriftelijk informatie verstrekken, voordrachten geven;
  • deelnemen aan informatievergaderingen;
  • informatie opzoeken - die nodig is om problemen op te lossen, specifieke dossiers te behandelen en de opdrachten goed uit te voeren - en deze terugkoppelen naar het management en de medewerkers.

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

kabinet

Verzoek om verslag, advies, MB

Groene nota, vergadering, e-mail

soms

Hoofd van dienst

Verzoek om verslag, advies, wet, richtlijnen, instructies, opdrachten

E-mail, vergadering, gesprek, dienstorder

dagelijks

Externe partners (college van PG, gemeenschappen en gewesten, vzw’s, …)

Schriftelijke en mondelinge vragen

E-mail, telefoon, omzendbrief, vergadering

varieert volgens de tekst

Andere diensten, andere beleidsniveaus

Schriftelijke vragen, mondelinge vragen, adviezen, documentatie, informatie over de praktijken

Vergadering, e-mail, intranet

dagelijks

Academische autoriteiten, andere FOD’s

Studieverslagen, documentatie, literatuur, raad, adviezen

Internet, telefoon, vergadering, colloquia, studiedagen

varieert volgens de tekst

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Directeur-generaal

Statistiek, evaluatie van resultaten, praktijken, processen, beleid; adviezen en verbetervoorstellen; verslagen over de prestaties; problematische dossiers of vragen; goede praktijken

Gestructureerd verslag

ad hoc

Kabinet

Resultaten, praktijken, processen,; statistieken, adviezen en verbetervoorstellen, antwoorden op parlementaire vragen

Gestructureerd verslag, e-mail, vergadering

varieert volgens tekst

Hoofd van dienst

Werking van de dienst; analyse van ontvangen verzoeken; voorstel van antwoord op de gestelde vragen; analyse van de goede praktijken

Vergadering, nota, verslag

dagelijks

Externe partners (college van PG, gemeenschappen en gewesten, vzw’s,…)

Antwoorden op vragen, statistieken, adviezen, raad, voorstellen, evaluatieverslagen

E-mail, verslag, vergadering

varieert volgens tekst

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de functionele chef - A2

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de eigen werkorganisatie
  • de te raadplegen bronnen
  • stellen van prioriteiten inzake de tijdsbesteding aan de diverse dossiers
  • Verbeteren van processen en werkmethodes
  • Beslissen aan welke vergaderingen men deelneemt
  • Structureren van bepaalde gegevens

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • de externe activiteiten zoals de deelname aan informatievergaderingen of conferenties;
  • de definitieve versie van documenten die moeten worden verspreid ;
  • verspreiding van eventueel gevoelige documenten (voorbeelden: strategische keuzes, ontwerpteksten);
  • de definitieve versie van nota’s, verslagen of antwoorden op parlementaire vragen;
  • verbintenissen die de werking grondig of permanent wijzigen;
  • het bepalen van de inhoud van de opdrachten en praktijken.

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

geen eigen budget (een deel van de werkingskredieten is afkomstig van het directoraat-generaal)

 

Eigen werkbudget

geen

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • KB van 26 maart 2014 tot oprichting van een Dienst voor het Strafrechtelijk beleid
  • instructies van de minister of van het management

 

Welke vernieuwingen
  • suggesties ter verbetering van de aanpak van (grensoverschrijdende) criminaliteitsfenomenen
  • ontwikkelen/aanpassen van de methodologie in functie van de beleidsvraag of voor specifieke toepassingen
  • originele syntheses uit bronnenmateriaal van allerlei aard
  • proactief voorstellen en suggesties aanbrengen van nieuwe ontwikkelingen die een impact kunnen hebben op het strafrechtelijk beleid en het ontwikkelen van concepten bij de benadering van (nieuwe) criminele fenomenen

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • algemeen wetgevend en beleidskader
  • ervaring en grondige kennis van het behandelde rechtsgebied
  • het strafrechtelijk en criminologisch domein

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.