Adviseur strafrechterlijk beleid - Coördinator (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DBV175
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden Beroepscategorie : 11. Bevolking en Veiligheid (BV)
Doel van de functie
De activiteiten van de dienst voor strafrechtelijk beleid leiden en coördineren
teneinde
bij te dragen tot het bereiken van de essentiële doelstelling van de dienst, nl. rationeel onderbouwde informatie en adviezen te leveren ter ondersteuning van beslissingen op politiek niveau, in eerste instantie aan de minister van Justitie, en ter verdere professionalisering van het strafrechtelijk optreden.
Het instaan voor, het opvolgen en evalueren van de implementatie en de uitvoering van (politieke) beslissingen voor het strafrechtelijk domein in brede zin
teneinde
bij te dragen tot de tweede essentiële doelstelling van de dienst, nl. het politieke en gerechtelijk niveau de nodige informatie te leveren op basis waarvan deze beslissingen eventueel kan/moet bijsturen.
Resultaatgebieden
Alsleidinggevendede dienst organiseren en leiden
teneinde
de operationele resultaten van de dienst te bereiken, zulks in overeenstemming met de strategische doelstellingen van het Directoraat-generaal Wetgeving, Fundamentele Rechten en Vrijheden (DGWL) door op passende wijze te reageren op verzoeken om specifieke informatie van de hiërarchie, de minister, het college van Procureurs-generaal en andere interne en externe partners, terwijl ook de nodige steun wordt geboden bij het oplossen van complexe vragen inzake het strafrechtelijk beleid van de minister van Justitie.
Voorbeelden van taken
- verdelen van de opdrachten en de projecten onder de medewerkers
- bepalen van de doelstellingen, de planning en de prioriteiten naargelang de prioriteiten van de minister, van het managementplan, van de voorzitter van het directiecomité en van de directeur-generaal
- volgen en indien nodig bijsturen van de resultaten van de medewerkers
- toezien op de goede uitvoering van de (terugkerende en specifieke) taken en op de inachtneming van de wetgeving door follow-up van de prestaties (briefing, vergadering, ...)
- het opstellen van adequate werkmethodes
Alscoordinatorhet intern en extern coördineren van de verwezenlijking van projecten en activiteiten
teneinde
een coherente en efficiënte toepassing van de vastgestelde prioriteiten en doelstellingen mogelijk te maken
Voorbeelden van taken
- toezien op de gepaste samenstelling van de projectteams
- het beleggen van coördinatievergaderingen met de diensten die bij gemeenschappelijke kwesties betrokken zijn (intern/extern)
- het invoeren van de nodige instrumenten voor een goede overdracht van de informatie (intern/extern)
- instaan voor een coherente vertegenwoordiging
- instaan voor een uniforme communicatie
Alsexpert / beleidsadviseuradvies geven aan de hiërarchie, de minister met betrekking tot de uitvoering van de opdrachten en de beleidsontwikkeling
teneinde
bij te dragen tot de ontwikkeling van een integraal en geïntegreerd strafrechtelijk beleid
Voorbeelden van taken
- formuleren van antwoorden op specifieke en complexe vragen, adviezen verstrekken betreffende de parlementaire voorstellen in verband met de opdrachten
- het bijstaan van de hiërarchie of de minister tijdens vergaderingen of onderhandelingen die een hoog expertiseniveau vereisen.
- creatief nadenken over de wijze waarop de werking en de dienstverlening kan worden verbeterd; voorstellen en adviezen formuleren die de omschreven werkprocessen, het gevoerde beleid… kunnen verbeteren
- behandelen van complexe dossiers en formuleren van specifieke adviezen met betrekking tot het expertisedomein of maatregelen beheerd of gevolgd door de organisatie
Alscoachde medewerkers motiveren en begeleiden bij hun activiteiten en hun ontwikkeling
teneinde
de aanwezige kennis, vaardigheden en attitudes optimaal te benutten en ze te optimaliseren
Voorbeelden van taken
- het vastleggen van individuele gesprekken en het geven van constructieve feedback
- het bepalen van de opleidingsbehoeften van de medewerkers en eraan tegemoet komen
- het bepalen van concrete en meetbare ontwikkelingsdoelstellingen
Alsvertegenwoordigerhet vertegenwoordigen van de dienst, de FOD of België in het kader van speciale gebeurtenissen (vergaderingen, seminaries, colloquia, congressen, conferenties, diplomatieke conferenties, ...
teneinde
het DG, de FOD en België zichtbaar te maken en te zorgen voor de communicatie van doelstellingen, prioriteiten, ...
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan vergaderingen, seminaries, colloquia, congressen, conferenties en diplomatieke conferenties,…
- optreden bij dergelijke evenementen om de visie van het DG, de FOD en België kenbaar te maken
AlsOnderhandelaar op beleidsniveaudeelnemen aan onderhandelingen op hoog niveau (op nationaal en internationaal vlak)
teneinde
de standpunten van de FOD en/of van België op gepaste wijze te verdedigen en invloed uit te oefenen op de vorming van de nationale of internationale norm
Voorbeelden van taken
- het leggen van nuttige contacten op het niveau van de hoge ambtenaren van de andere betrokken autoriteiten
- actief deelnemen aan vergaderingen op het niveau van de hoge ambtenaren
- deelnemen aan de onderhandelingen op basis van zijn/haar specifieke kennis
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Kabinet
|
Schriftelijke en mondelinge vragen
|
Alle vormen
|
dagelijks
|
Hiërachie
|
Richtlijnen, instructies, opdrachten, vragen, verslagen
|
Alle vormen
|
dagelijks
|
Externe partners (college van PG, gemeenschappen en gewesten, …)
|
Schriftelijke en mondelinge vragen, adviezen, documentatie, informatie over handelwijzen over de handelwijzen
|
Alle vormen
|
Varieert volgens tekst
|
Andere diensten, andere beleidsniveaus
|
Schriftelijke en mondelinge vragen, adviezen, documentatie, informatie over handelwijzen
|
Alle vormen
|
dagelijks
|
Academische overheid, andere FOD’s
|
Studieverslagen, documentatie, literatuur, adviezen
|
Alle vormen
|
Varieert volgens tekst
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Kabinet
|
Schriftelijke en mondelinge adviezen
|
Alle vormen
|
Dagelijks
|
Hiërachie
|
Schriftelijke en mondelinge adviezen
|
Alle vormen
|
Dagelijks
|
Externe partners (college van PG, gemeenschappen en gewesten, …)
|
Antwoorden op vragen, informatieverzoeken, documentatie
|
Alle vormen
|
Varieert volgens tekst
|
Andere diensten, andere beleidsniveaus
|
Antwoorden op vragen, informatieverzoeken, documentatie
|
Alle vormen
|
Dagelijks
|
Academische overheid, andere FOD’s
|
Documentatie
|
Alle vormen
|
Varieert volgens tekst
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
Adviseur generaal
De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- correcties op bepaald werk (dossiers, correspondentie, ...) van anderen (medewerkers, andere diensten)
- de opmaak van de operationele doelstellingen voor elk teamlid en dit in functie van de strategische doelstellingen van de adviseur-generaal
- de organisatie van het eigen werk
De functie moet autorisatie vragen voor
- zaken die een budgettaire impact hebben
- dossiers die een strategische impact kunnen hebben
- dossiers die een invloed hebben op de positionering van België
- opdrachten in het buitenland
Impact
Totaal werkbudget entiteit
252.000 euro voorzien in de initiale begroting 2015 van de dienst zoals ingeschreven in de begrotingswet van 19/12/2014.
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- KB van 26 maart 2014 tot oprichting van een Dienst voor het Strafrechtelijk beleid
- de internationale verdragen in het betrokken rechtsgebied, de Grondwet, de wetten in het betrokken rechtsgebied
- de interne regels van de regering (tot regeling van de voorlegging van een wetsontwerp aan de ministerraad, de legistiek, de budgettaire aspecten, …)
Welke vernieuwingen
- Bevorderen van de methodologie in functie van de beleidsvraag of voor specifieke toepassingen
- alle voorstellen ter verbetering van de bestaande normen.
Gebaseerd op welk referentiekader
- algemeen wetgevend en beleidskader
- het strafrechtelijk en criminologisch domein
- ervaring van de medewerkers
|