Afdrukken

Adviseur internationale betrekkingen (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DBV174

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 09. Juridische Normen en Geschillen (JU)




Doel van de functie

België vertegenwoordigen op internationale fora met betrekking tot het strafrechtelijk beleid (Verenigde Naties (Commission on Crime Prevention and Criminal Justice), Raad van Europa (European Committee on Crime Problems), Europese Unie (European Network on Crime Prevention), enz.)

teneinde

het belang en de impact van de FOD Justitie binnen het internationale landschap te verzekeren en te verruimen door de nodige initiatieven en acties voor te stellen en te ondernemen om de Belgische standpunten beter kenbaar te maken en uit te dragen.

 

Resultaatgebieden
Als
vertegenwoordiger/onderhandelaar
    België vertegenwoordigen op internationale fora met betrekking tot het strafrechtelijk beleid (Verenigde Naties (CCPJ), Raad van Europa (CDPC), Europese Unie (EUCPN), enz.) en op het niveau van de hoge ambtenaren onderhandelen over de Belgische standpunten en meningen zoals zij werden gecoördineerd

teneinde

    de nodige initiatieven en acties voor te stellen en te ondernemen om de Belgische standpunten beter kenbaar te maken en te verzekeren, alsook de acties van deze internationale organisaties te verbeteren

 

Voorbeelden van taken
  • het deelnemen aan internationale fora met betrekking tot het strafrechtelijk beleid (Verenigde Naties (CCPJ), Raad van Europa (CDPC), Europese Unie (EUCPN), enz.)
  • het actief deelnemen aan de interne werkgroepen binnen de internationale netwerken
  • het verdedigen van en onderhandelen over de standpunten van de Belgische minister van Justitie
  • het formuleren en verdedigen van de voorstellen inzake het beheer van het strafrechtelijk beleid op internationaal niveau
  • het terugkoppelen van de besluitvorming naar de nationale actoren (administratie, minister) en het organiseren van de noodzakelijke debriefings, en ook erop toezien dat de resultaten van deze vergaderingen of de daarop bijeengesprokkelde informatie worden verspreid

 

Als
contactpersoon/referentiepersoon
    de schakel zijn tussen de internationale fora met betrekking tot het strafrechtelijk beleid (Verenigde Naties (CCPJ), Raad van Europa (CDPC), Europese Unie (EUCPN), enz.), de diplomatieke posten in het buitenland en de andere diensten van het DG WL, van de FOD Justitie, van de overige FOD's en van de deelstaten (zonder evenwel hiervoor het enige aanspreekpunt te zijn)

teneinde

    een doeltreffende en snelle samenwerking met voornoemde fora en de diplomatieke posten te verzekeren

 

Voorbeelden van taken
  • het ontvangen van de aanvragen, het verspreiden ervan binnen de diensten en erop toezien dat zij worden behandeld
  • het leggen van de nodige contacten met de verschillende instanties en hen indien nodig samenbrengen
  • het contact- en referentiepunt zijn voor de personen van de andere diensten van het DG WL, van de FOD Justitie, van de overige FOD's en van de deelstaten die aan de vergaderingen van de internationale fora zouden deelnemen

 

Als
coördinator
    overleg plegen met de verschillende nationale (andere diensten van het DG WL, van de FOD Justitie, van de overige FOD's en van de deelstaten) en internationale actoren die betrokken zijn bij de problematiek die in de voornoemde fora wordt behandeld

teneinde

    de standpunten en de dossiers inzake internationale betrekkingen voor het strafrechtelijk beleid op elkaar af te stemmen

 

Voorbeelden van taken
  • het onderhouden van de relaties met de vertegenwoordigers van de gemeenschappen en de gewesten
  • het instaan voor de coördinatie van de verschillende vragen en antwoorden
  • het organiseren, voorbereiden, voorzitten van coördinatievergaderingen of eraan deelnemen
  • het coördineren van de voorbereiding van de dossiers

 

Als
expert
    een strategische bijdrage leveren op het gebied van het beheer van het strafrechtelijk beleid en de ontwikkelingen op internationaal niveau

teneinde

    een globale visie te ontwikkelen inzake het strafrechtelijk beleid op internationaal niveau

 

Voorbeelden van taken
  • het voeren van een strategische reflectie inzake het strafrechtelijk beleid (op internationaal niveau)
  • het indienen van voorstellen bij de hiërarchie, de minister, binnen de internationale netwerken
  • het schrijven van conceptuele nota's
  • het analyseren van de nieuwe trends en de goede praktijken

 

Als
adviseur
    beantwoorden van algemene of specifieke vragen van diverse (nationale en internationale) overheden, het kabinet, parlementsleden en de hiërarchie inzake de werking en de vergaderingen van de internationale fora met betrekking tot het strafrechtelijk beleid (Verenigde Naties (CCPJ), Raad van Europa (CDPC), Europese Unie (EUCPN), enz.)

teneinde

    hen hierover zo goed mogelijk te adviseren

 

Voorbeelden van taken
  • het beantwoorden van mondelinge of schriftelijke vragen inzake de werking en de vergaderingen van de internationale fora
  • het inlichten van de hiërarchie en het kabinet over de belangrijke punten met betrekking tot de werking en de vergaderingen van de internationale fora
  • het correct doorverwijzen van de aanvrager naar andere instanties indien het aangehaalde geval niet onder zijn verantwoordelijkheid of bevoegdheid valt

 

Als
kennisbeheerder
    zijn/haar kennis ontwikkelen en de informatie- en kennisuitwisseling in de teams stimuleren

teneinde

    de expertise en de geloofwaardigheid van de entiteit te versterken en de laatste ontwikkelingen te integreren in de werking ervan

 

Voorbeelden van taken
  • het zich op de hoogte stellen van de nationale en internationale evoluties in de materies van het strafrechtelijk beleid, op zowel politiek, praktisch, technisch als juridisch vlak
  • het raadplegen van de gespecialiseerde nationale en internationale publicaties en van de internetsites, alsook het beheren van de documentatie met het oog op het openbaar maken ervan
  • het bijwonen van gespecialiseerde leermomenten (colloquia, studiedagen, conferenties, opleidingen, enz.)
  • het actief op zoek gaan naar mogelijkheden om de knowhow in het vakgebied uit te breiden en continu op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Adviseur-generaal, hoofd van de directie Strafrecht

adviezen, rapporten, beslissingen

persoonlijk contact e-mail

dagelijks

andere federale overheidsdiensten

inlichtingen, standpunten

vergadering, rapport, contact

dagelijks

diplomatieke posten

vragen, inlichtingen

vergadering, brief, contact

dagelijks

internationale netwerken

activiteiten, documenten

vergadering, dossiers, contact

dagelijks

kabinet

standpunten, vragen, documenten

dossier, vergaderingen

dagelijks

experts

analyses, rapporten

dossier, e-mail

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Adviseur-generaal, hoofd van de directie Strafrecht

nationale standpunten, schriftelijke en mondelinge raadgevingen, adviezen, rapporten, schriftelijke vragen, mondelinge vragen, bestaande wetgeving, beslissingen

persoonlijk contact, e-mail

dagelijks

andere federale overheidsdiensten

informatie

vergadering, rapport, contact

dagelijks

diplomatieke posten

oplossingen, informatie

seminarie, literatuur, brief

dagelijks

internationale netwerken

activiteiten, documenten

vergadering, dossiers

dagelijks

kabinet

standpunten

dossier, vergaderingen

dagelijks

experts

projecten

rapporten, vergaderingen

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

De adviseur-generaal, directeur van de directie Strafrecht

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • het bepalen van de prioriteiten, het structureren van het werk
  • het ondernemen van de nodige initiatieven om de doelstellingen van de functie te bekomen
  • het organiseren en leiden van de coördinatievergaderingen
  • het maken van keuzes over de standpunten, interventies en uiteenzettingen in de internationale fora, weliswaar in overeenstemming met de op nationaal niveau ingenomen standpunten
  • het gevolg dat moet worden gegeven aan dossiers/vragen/beslissingen omtrent de behandelde aangelegenheden, behoudens voor gevoelige aangelegenheden
  • de contacten met de andere diensten en overheden op intern en extern vlak (ook internationaal) die nodig zijn voor de realisatie van de doelstellingen en projecten of in het kader van de onderhandelingen

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • de standpunten die verdedigd moeten worden
  • beslissingen en acties met betrekking tot gevoelige aangelegenheden
  • zendingen in het buitenland
  • het opstarten van nieuwe samenwerkingsprojecten

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

geen

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • De internationale verdragen met betrekking tot het desbetreffende rechtsdomein, de Grondwet, de geldende wetten in het rechtsdomein
  • alle regelgevingen binnen de bevoegdheidsdomeinen met een internationaal raakvlak, de internationale kalender van initiatieven
  • instructies met betrekking tot het beleid van de minister en de voorzitter
  • interne regelgevingen die van toepassing zijn binnen de FOD

 

Welke vernieuwingen
  • de functie zoekt actief naar nieuwe verbanden van samenwerking met buitenlandse administraties
  • De functie verzamelt en ontwikkelt nieuwe visies op het vlak van het openbaar ambt op internationaal niveau

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • Europese en internationale trends en netwerken inzake het strafrechtelijk beleid
  • Belgische politieke en strategische visie in verband met het strafrechtelijk beleid

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.