Adviseur intellectuele beroepen en wetgeving KMO - Coördinator (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DJU501
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden Beroepscategorie : 09. Juridische Normen en Geschillen (JU)
Doel van de functie
De dienst Intellectuele Beroepen en Wetgeving leiden en beheren
teneinde
te waken over de toepassing van de regelgevingen betreffende de KMO’s, het administratief en financieel toezicht van de Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de KMO’s te verzekeren en een interne juridische steun te leveren.
Resultaatgebieden
Alsdiensthoofdde organisatie, coördinatie en leiding van de dienst en zijn medewerkers verzekeren en correcte relaties onderhouden met de partners
teneinde
de operationele doelstellingen van het strategisch plan te realiseren en naar buiten toe een aanspreekpunt te zijn.
Voorbeelden van taken
- samen met de Directeur-generaal het strategisch plan vertalen naar het actieplan voor de dienst
- de operationele doelstellingen toelichten (doelstellingen op korte en lange termijn)
- de dienst organiseren, de efficiëntie ervan verhogen
- de Directeur-generaal of de Adviseur-generaal advies geven over specifieke zaken, bereikbaar zijn als contactpersoon van de dienst, een netwerk van contacten uitbouwen, relaties onderhouden met de partners, deelnemen aan conferenties, colloquia en interne en externe vergaderingen
Alsadviseurstandpunten, posities en acties voorstellen in het kader van de reglementeringen, zowel op verzoek van de Directeur-generaal, de bevoegde hogere instantie als op eigen initiatief en complexe dossiers behandelen op basis van de reglementering
teneinde
door zijn expertise bij te dragen aan een optimaal wettelijk kader voor de kmo’s en snel en efficiënt een duurzame oplossing te leveren
Voorbeelden van taken
- in team met de medewerkers de voorstellen van wet- en regelgeving voorbereiden en superviseren
- standpunten voor de minister voorbereiden (mondelinge en schriftelijke parlementaire vragen, dossiers en ontwerpen die complex zijn, ...)
- concrete acties voorstellen voor bepaalde juridische vraagstukken
- toezien op de correcte toepassing van de reglementering en van de procedures
- spontaan zijn mening geven over de dossiers van de dienst en pertinent beantwoorden van de aanvragen
Alsleidinggevendede medewerkers beheren, leiden en coördineren
teneinde
de operationele doelstellingen te realiseren en te waken over de optimale werking van de dienst.
Voorbeelden van taken
- aan iedereen duidelijke richtlijnen en nauwkeurige doelstellingen geven
- de kwaliteit (op juridisch vlak) van de dossiers betreffende de regelgeving controleren
- de taken verdelen en over hun coördinatie waken
- gebruik maken van de competenties van de medewerkers
- teamvergaderingen organiseren en voorzitten
Alscoachinstaan voor de individuele begeleiding en ontwikkeling van de medewerkers en binnen de dienst de kennis delen
teneinde
de prestaties van de medewerkers op een hoger niveau te brengen en de deskundigheid en de autonomie van de medewerkers te vergroten .
Voorbeelden van taken
- begeleiden van de medewerkers in hun ontwikkeling
- feedback geven over hun werk, zowel positief als negatief
- individuele gesprekken voeren met de medewerkers, de knelpunten en de aanwezige en te ontwikkelen competenties bepalen
- kennis ter beschikking stellen over de ontwikkelingen in de behandelde materies en de gebruikte methodes en processen
- zorgen voor een goede opleiding en voor on-the-job training van de nieuwe medewerkers
Alsdeskundigeopvolgen van de evoluties van de reglementeringen, met name op het niveau van de Europese Unie
teneinde
een diepgaande kennis van deze reglementeringen en van de omzetting van Europese richtlijnen te ontwikkelen.
Voorbeelden van taken
- uitvoeren van analyses van de nieuwe regelgevingen
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management
|
schriftelijke vragen
|
als dossier
|
ad hoc
|
management
|
mondelinge vragen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
mondelinge vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
particulieren/burgers
|
mondelinge vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management
|
mondelinge adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
management
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
management
|
mondelinge adviezen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
mondelinge adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
particulieren/burgers
|
mondelinge vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
een adviseur-generaal
De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de organisatie van zijn werk -
de organisatie van de dienst -
adviezen betreffende de materies binnen de bevoegdheid van de dienst -
verlof van de medewerkers -
de in het planningsgesprek op te nemen prestatiedoelstellingen van de medewerkers
De functie moet autorisatie vragen voor
- de erkennning van de toeristische gemeentes
- voorstellen van wetteksten en reglementaire teksten
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de wetgevingen betreffende de reglementering inzake de uitoefening van zelfstandige activiteiten en betreffende de organisatie van de middenstand en de legistiek
Welke vernieuwingen
- omzetting van de richtlijn 2005/36 “erkenning van beroepskwalificaties”
- verschillende aanpassingen van de regelgeving betreffende de intellectuele beroepen
- toepassing van de nieuwe wet houdende wettelijke definitie van de ambachtsman
- modernisering van de interne werkingsmethoden
Gebaseerd op welk referentiekader
- de economische reglementering
- de administratieve vereenvoudiging
|