Afdrukken

Attaché A2 BIM coördinator - Teamverantwoordelijke (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSA124

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Projectleiders

Beroepscategorie : 06. Algemeen Beheer (SA)




Doel van de functie

Implementeren en ontwikkelen van BIM (building information modeling) bij de organisatie door middel van analyse, adviezen, coördinatie en projectopvolging

teneinde

de organisatie in staat te stellen om gebruik te maken van BIM, teneinde de doeltreffendheid en efficiëntie van de organisatie te verbeteren

 

Resultaatgebieden
Als
projectleider
    definiëren, evalueren en leiden van de verschillende projecten en deelprojecten

teneinde

    de kwaliteitsvolle uitvoering ervan te garanderen binnen de vastgestelde grenzen, termijnen en voorziene budgetten

 

Voorbeelden van taken
  • het strategisch plan BIM voorbereiden in verschillende BIM-projecten en deelprojecten, op basis van de koers die werd uitgestippeld door het Directiecomité.
  • Raming en reservatie van de budgetten vereist voor de uitvoering van deze projecten
  • indien nodig overheidsopdrachten voorbereiden, opmaken en afsluiten met het oog op de uitvoering van de diverse projecten.
  • Beheren van projecten inzake de ontwikkeling van beheersinstrumenten of kwaliteitssystemen (evenwichtige boordtabel, bijvoorbeeld)

 

Als
coördinator
    plannen, verdelen en opvolgen van de projecten die via het BIM-proces moeten uitgevoerd worden in de verschillende departementen

teneinde

    hun goede uitvoering te garanderen

 

Voorbeelden van taken
  • samenwerken met de verschillende departementen om de te ontwikkelen projecten te bepalen
  • Samen met de verschillende departementen de business benefits identificeren gelinkt aan de implementatie van het BIM, en een plan voorstellen om die business benefits te behalen
  • BIM-protocollen opmaken of ondersteuning geven aan de projectleiders die ze opstellen
  • organiseren en animeren van gebruikersgroepen over het BIM
  • samenwerken met de ICT-dienst aan de gegevensuitwisseling tussen de databanken en aan de vastlegging van de informaticabehoeften inzake BIM

 

Als
kennisbeheerder
    Fungeren als BIM-contactpersoon binnen de organisatie en zich permanent bijscholen

teneinde

    de kennis en het gebruik van BIM uit te breiden binnen de verschillende geledingen van de organisatie en teneinde hierrond expertise te verzamelen



 

Voorbeelden van taken
  • opleidingen geven aan personen die meewerken aan BIM-projecten
  • deel uitmaken van de netwerken van BIM-managers en aan de BIM-comités buiten de organisatie
  • de collega’s en de hiërarchie informeren over de belangrijkste evoluties op het vlak van BIM

 

Als
leidinggevende
    aansturen, begeleiden en uitbouwen van een team van medewerkers

teneinde

    een efficiënte werking van de dienst te verzekeren

 

Voorbeelden van taken
  • Organiseren, coördineren en plannen van de activiteiten van de medewerkers
  • Als evaluator meewerken aan het evaluatiesysteem, door functionerings-, plannings- en evaluatiegesprekken te voeren en door de medewerkers te helpen om voort te werken aan hun persoonlijke ontwikkeling
  • De medewerkers leiden vanuit een resultaatgerichte aanpak
  • Instaan voor de begeleiding en opleiding van de medewerkers van het team
  • Een luisterend oor bieden aan de medewerkers, problemen relativeren en op zoek gaan naar oplossingen

 

Als
woordvoerder / rapporteur
    deelnemen aan vergaderingen en rapporten opstellen

teneinde

    de dienst te vertegenwoordigen, dossiers toe te lichten en het directiecomité op de hoogte te houden

 

Voorbeelden van taken
  • externe vertegenwoordiging van de Regie in comités, netwerken of op conferenties over BIM
  • reporting aan het directiecomité over de voortgang van de BIM-projecten
  • het personeel van de organisatie informeren over BIM door gebruik te maken van de diverse communicatiekanalen van de organisatie (nieuwsbrief, document management system, sociaal netwerk van de organisatie …)

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

hiërarchische meerdere

instructies, vragen

allerlei

wekelijks

diensten van de FOD

informatie, vragen

allerlei

wekelijks

derden

informatie, vragen

allerlei

maandelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

hiërarchische meerdere

Informatie, voorstel, projectvoortgangsrapporten, statistieken

allerlei

wekelijks

diensten van de FOD

informatie, aanbevelingen, richtlijnen, instructies

allerlei

wekelijks

derden

informatie, vragen

allerlei

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

De Directeur-generaal van de Operationele Diensten

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • werkplanning, projectopvolging
  • organiseren van vergaderingen
  • ontwikkeling van interne informaticatoepassingen

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • de BIM-coördinator stelt het operationeel plan voor de implementatie van het BIM zelf voor, maar het moet goedgekeurd worden door de directeur-generaal van de operationele diensten
  • keuze van de BIM-projecten
  • keuze en aankoop van software, terbeschikkingstelling van resources (materiaal/personeel)
  • studieopdrachten en opdrachten voor externe consultancy

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • wet op de overheidsopdrachten
  • good practices
  • normen

 

Welke vernieuwingen
  • suggesties doen om beheerssystemen, gegevensuitwisselingssystemen en databanken te verbeteren en op te zetten, teneinde een faciliterend effect te hebben op
  • het projectbeheer
  • het onderhoud van de vastgoedportefeuille van de organisatie
  • het updaten van de bestaande databases

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • persoonlijke ervaring
  • opleiding gevolgd in het kader van de functie
  • deelname aan diverse werkgroepen buiten de organisatie
  • kennis van andere, soortgelijke organisaties in België of in het buitenland

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.