Attaché A2 service delivery (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : NIC011
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning Beroepscategorie : 17. Informatie- en Communicatietechnologie (IC)
Doel van de functie
Opstellen, onderhandelen en opvolgen van overeenkomsten inzake dienstverleningsniveaus (zowel met klanten als met leveranciers) op het vlak van ICT
teneinde
de kwaliteit van de ICT-dienstverlening af te stemmen op de reële noden van de klant en deze dienstverlening continu te verbeteren.
Plannen, implementeren, meten en bijsturen van alle aspecten inzake capaciteit, beschikbaarheid en herstel bij noodgevallen van de ICT-dienstverlening
teneinde
de overeengekomen huidige en toekomstige dienstverleningsniveaus die afgestemd zijn op de noden van de organisatie, op een kostenefficiënte manier te kunnen realiseren.
Resultaatgebieden
Alsverantwoordelijke service level managementuitvoeren van een constante cyclus van overeenkomsten afsluiten, opvolgen van, rapporteren over en herzien van diensten, evenals aanzetten tot gerichte acties
teneinde
de kwaliteit van de op de organisatie afgestemde ICT-dienstverlening te onderhouden en voortdurend te verbeteren
Voorbeelden van taken
- onderhandelen en bereiken van een overeenkomst met de klant wat betreft de dienstverlening en de verwachte dienstkarakteristieken (Service Level Agreement, SLA)
- meten van en rapporteren over de gerealiseerde dienstverleningsniveaus ten opzichte van de doelstellingen, de nodige resources en de beschikbare middelen
- herzien van SLA's om het hoofd te kunnen bieden aan wijzigende noden; produceren, herzien en onderhouden van de dienstencatalogus
- coördineren van andere dienstbeheer- en ondersteuningsfuncties, met inbegrip van externe leveranciers
- continu verbeteren van de dienstverleningsniveaus die afgestemd zijn op de organisatieprocessen door middel van een dienstverbeteringsprogramma
Alsverantwoordelijke ICT continuiteitsmanagementverzekeren dat de vereiste ICT-resources hersteld kunnen worden binnen de overeengekomen tijdspanne bij een noodgeval
teneinde
de algemene continuïteitsplanning van de organisatie te ondersteunen
Voorbeelden van taken
- kiezen van de meest toepasselijke oplossing met kennis van de diverse opties inzake de continuïteit van de ICT-dienstverlening
- verzekeren dat het proces bij een noodgeval gevolgd wordt door de rollen en verantwoordelijkheden te identificeren, te bevestigen en te communiceren
- afstemmen van de ICT-continuïteitsplannen met die van de organisatie, en de ICT-plannen regelmatig herzien, aanpassen en testen
Alsverantwoordelijke capaciteitsmanagementtegemoet komen aan de huidige en toekomstige overeengekomen dienstverleningsniveaus door efficiënt gebruik te maken van de bestaande capaciteit
teneinde
te verzekeren dat de nodige ICT-middelen beschikbaar zijn op het afgesproken ogenblik en plaats
Voorbeelden van taken
- verzekeren dat toekomstige ICT-noden van de organisatie tijdig overwogen, gepland en geïmplementeerd worden
- monitoren en meten van de diensten, zoals bepaald in de SLA's
- verzamelen, registreren, analyseren en rapporteren van de gegevens inzake capaciteit
- opvolgen en beheren van de performantie van de ICT-diensten aan de klanten
- beheren van de componenten van de ICT-infrastructuur, en verzekeren dat alle middelen binnen de ICT-infrastructuur gemonitoord en gemeten worden
Alsverantwoordelijke beschikbaarheidsmanagementoptimaliseren van de capaciteit van de ICT-infrastructuur en de ondersteunende organisatie
teneinde
een kostenefficiënt en aangehouden niveau van beschikbaarheid te realiseren
Voorbeelden van taken
- verzamelen, analyseren, onderhouden en rapporteren van gegevens inzake beschikbaarheid
- optimaliseren van de beschikbaarheid door te rapporteren over alle sleutelfactoren inzake beschikbaarheid en de beschikbaarheidsvereisten in organisatietermen te bepalen
- voorspellen en opstellen van de te verwachten niveaus van beschikbaarheid en veiligheid en opmaken van het beschikbaarheidsplan
- verzekeren dat de dienstverleningsniveaus worden gerespecteerd door de beschikbaarheid tegenover de SLA's, de OLA-doelstellingen (operation level agreement) en de prestaties van externe leveranciers te bewaken
- herzien en verbeteren van de beschikbaarheid op een continue basis
Alsassistent financieel managementassisteren van de staffunctie ICT en op een kostenefficiënte wijze ICT-diensten aanleveren
teneinde
de beschikbare financiële middelen effectief en efficiënt te gebruiken
Voorbeelden van taken
- verzekeren dat de organisatie een complete boekhouding kan voeren over alle kosten inzake ICT-diensten, en dat deze gekoppeld kunnen worden aan de diverse diensten die aan de klanten verleend werden
- assisteren bij managementbeslissingen inzake ICT-investeringen door het opstellen van gedetailleerde business cases
- controleren en mee uitvoeren van het ICT-budget
Positionering
De functie krijgt leiding van
de ICT-directeur
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|