Afdrukken

Attaché A2 personeel en organisatie - Teamverantwoordelijke (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : NPO009

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning

Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)




Doel van de functie

Meewerken aan en het verzekeren van de ontwikkeling, de implementatie en het beheer van P&O-processen en -instrumenten (personeelsplanning, aanwerving, personeelsontwikkeling,...) en het beheer van HR-processen en –instrumenten, rekening houdend met de impact op andere HR-domeinen

teneinde

bij te dragen tot de realisatie van een geïntegreerd en performant P&O- en HR-beleid in de organisatie

 

Resultaatgebieden
Als
coördinator
    het organiseren en coördineren van het werk van de medewerkers

teneinde

    de activiteiten en de doelstellingen van de dienst op een efficiënte en effectieve manier te realiseren

 

Voorbeelden van taken
  • het organiseren van de activiteiten van de dienst
  • het geven van praktische richtlijnen aan de medewerkers en het overdragen van relevante informatie om de taken uit te voeren
  • het stimuleren van de uitwisseling van kennis en informatie om de operationele doelstellingen toe te lichten

 

Als
intern raadgever/adviseur
    advies verlenen over en voorstellen van verbeteringen aan de bestaande procedures, modellen, methodes en instrumenten voor de verschillende P&O- en HR-domeinen

teneinde

    de P&O- en HR-processen te optimaliseren en te implementeren

 

Voorbeelden van taken
  • opstellen van werkinstrumenten (informatiefiches, richtlijnen, procesbeschrijvingen, specifieke regelgeving,...)
  • voorstellen en ontwikkelen van de procedures of instrumenten (nieuwe of bestaande) die centraal beheerd worden binnen de personeelsdienst
  • deelnemen aan externe vergaderingen met andere publieke instellingen met betrekking tot het geheel van P&O- en HR-activiteiten
  • formuleren van verschillende opties, belangrijke strategische keuzes met betrekking tot de aanwerving en selectie, het competentiebeheer, vergoedingen, de organisatiecultuur,... en het bestuderen van de impact op lange termijn hiervan op de organisatie
  • samenwerken bij de voorstelling, de implementatie en de opvolging van een verbeteringsproject (Business Project Reengineering - BPR)" of een deel ervan

 

Als
analist
    verzamelen, analyseren en integreren van informatie met betrekking tot de verschillende P&O- en HR-domeinen

teneinde

    een duidelijk beeld te krijgen van de behoeften van de interne klanten

 

Voorbeelden van taken
  • verzamelen van gegevens in de verschillende entiteiten van de organisatie
  • uitvoeren van (statistische) procesanalyses
  • analyseren van de reeds aanwezige methodes/processen, de toepassing ervan en eventuele verbeteringen voorstellen
  • verwerken van de gegevens in nota's
  • analyseren van specifieke complexe vragen

 

Als
verantwoordelijke van HR-processen
    verzekeren en coördineren van de planning en uitvoering van de activiteiten verbonden met HR-processen (aanwerving, selectie, standaardopleidingen, gecertifieerde opleidingen of competentiemetingen, ...) in samenwerking met de medewerkers, de leidinggevenden en de HR-coördinatoren

teneinde

    de administratie en de opvolging van de procedure binnen de bepaalde termijnen en overeenkomstig de reglementering te verzekeren

 

Voorbeelden van taken
  • onderzoeken en aanpassen van een procedure
  • uitwerken van de planning
  • toepassen van de verschillende wetgevingen en HR-principes in verschillende dossiers
  • de hiërarchische oversten inlichten over het verloop van het proces, van de bestaande of mogelijke problemen en voorstellen van gepaste oplossingen
  • op een proactieve wijze handelen wat betreft de te nemen maatregelen en prognoses opmaken om de beslissingen van de hiërarchie te ondersteunen

 

Als
contactpersoon
    adviseren en informeren van de interne klanten met betrekking tot het geheel aan P&O- en HR-activiteiten

teneinde

    de interne klanten bij de implementatie van het beleid op dit gebied maximaal te ondersteunen

 

Voorbeelden van taken
  • beantwoorden van complexe vragen
  • verlenen van advies bij operationele problemen
  • verspreiden van informatie aan de interne klanten (presentaties, brochures, richtlijnen, infosessies,...)
  • anticiperen op mogelijke problemen binnen het betrokken domein en preventief adviezen en oplossingen uitwerken

 

Als
projectmedewerker / projectleider
    uitvoeren van deeltaken binnen een globaal P&O-project of zelf leiden van een project met betrekking tot P&O-activiteiten

teneinde

    de projectdoelstellingen binnen de vooropgestelde termijnen te bereiken

 

Voorbeelden van taken
  • plannen en uitvoeren van de acties binnen het eigen deelproject/domein
  • opvolgen van de resultaten van het eigen deelproject/domein
  • rapporteren over de resultaten aan de projectleider en het projectteam
  • deelnemen aan vergaderingen (met andere organisaties) die betrekking hebben op het betrokken project/domein
  • eventueel instructies geven aan en inhoudelijk ondersteunen van projectmedewerkers i.v.m. de aan hen toegewezen onderdelen

 

Als
coach
    het opleiden, begeleiden en het voortdurend opvolgen van de ontwikkeling (kennis, vaardigheden) van de personeelsleden via gesprekken in het kader van de evaluatiecycli, gepaste stijl van leiding geven, informatieoverdracht,...

teneinde

    de medewerkers te motiveren, te responsabiliseren en de ontwikkeling van de personeelsleden (competenties, kennis,...) te optimaliseren


 

Voorbeelden van taken
  • stimuleren van de personeelsleden tot het nemen van initiatieven in het kader van hun persoonlijke ontwikkeling
  • ondersteunen van de leidinggevenden bij het voeren van gesprekken in het kader van de evaluatiecycli
  • luisteren naar de personeelsleden en helpen zoeken naar oplossingen voor of het beheren van interpersoonlijke problemen binnen de diensten


 

Als
kennisbeheerder
    opvolgen van het eigen P&O- en HR-domein en verspreiden van de relevante informatie onder de collega's en de medewerkers

teneinde

    de expertise van zowel de functiehouder als de dienst te actualiseren, uit te breiden en te verdiepen

 

Voorbeelden van taken
  • raadplegen van vakliteratuur
  • vergelijken met andere organisaties binnen en buiten de overheid, identificeren van de goede praktijken en deze vertalen naar de eigen lopende projecten
  • volgen van opleidingen
  • schrijven van nota's met bevindingen en presenteren van de resultaten aan de collega's en aan andere medewerkers

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

andere federale organisaties

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

wekelijks

andere federale organisaties

mondelinge adviezen

vergadering, stuurgroep

maandelijks

andere federale organisaties

wetgeving (wet, KB, MB,...)

per brief, e-mail ...

maandelijks

management

beslissingen

persoonlijk contact

wekelijks

management

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

wekelijks

organisaties/ondernemingen

algemene informatie

per brief, e-mail ...

wekelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

andere federale organisaties

informatieuitwisseling

vergadering, stuurgroep

maandelijks

andere federale organisaties

beslissingen

per brief, e-mail ...

wekelijks

management

schriftelijke adviezen

persoonlijk contact

ad hoc

management

mondelinge adviezen

persoonlijk contact

ad hoc

management

wetgeving (wet, KB, MB,...)

per brief, e-mail ...

ad hoc

organisaties/ondernemingen

beslissingen

per brief, e-mail ...

ad hoc

particulieren/burgers

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de personeelsdirecteur / de stafdirecteur P&O

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau B Niveau C

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • het organiseren en plannen van het eigen werk
  • het beheer van het dagelijkse werk (aanwervingen, evaluatiecycli, opleidingen, stagiaires,...)
  • routinematige operationele beslissingen
  • adviezen aan de klanten
  • voorstellen van nieuwe instrumenten, procedures,... of het verbeteren ervan
  • beslissingen die een impact hebben op andere HR-domeinen

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • vragen betreffende strategische keuzes
  • complexe operationele beslissingen
  • wijzigingen in de prioriteiten
  • belangrijke wijzigingen in projecten

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • statuut van de federale ambtenaren
  • KB betreffende de evaluatie en de loopbaan van het rijkspersoneel
  • KB betreffende de evaluatiecycli
  • het geheel van de reglementering van de beheerde materie (aanwerving, opleidingen, gecertificeerde opleidingen, personeelsplan,...)

 

Welke vernieuwingen
  • de werkprocedures ontwikkelen en verbeteren
  • de nieuwe oplossingen van de directie uitvoeren en implementeren

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • het kader van de denkpistes aangebracht door het management
  • kennis, opgedane ervaring en vaardigheden
  • wijzigingen van de wetgeving

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.