Adviseur ontwikkeling personeel en organisatie (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : NPO014
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Thematische experten Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)
Doel van de functie
Het voorbereiden, operationaliseren, coördineren en evalueren van de globale strategie en van beleidslijnen met betrekking tot één of meerdere aspecten van personeelsontwikkeling en organisatieontwikkeling (loopbaanontwikkeling, prestatiemanagement, opleiding en ontwikkeling, loopbaanbegeleiding, organisatie)
teneinde
bij te dragen aan de implementatie en verdere verfijning van een integraal en efficiënt HR-beleid binnen de federale overheid
Resultaatgebieden
Alsintern raadgever/adviseuradvies geven over één of meerdere domeinen van personeelsontwikkeling of organisatieontwikkeling zowel op eigen initiatief als na een welbepaalde vraag
teneinde
een gefundeerde besluitvorming m.b.t. een geïntegreerd HR-beleid mogelijk te maken en bij te dragen tot de uitwerking van een uniform beleid en een uniforme implementatie inzake personeels- en organisatieontwikkeling binnen de federale overheid
Voorbeelden van taken
- schrijven van visieteksten en beleidsnota's met aandacht voor de samenhang tussen de verschillende P&O aspecten binnen de federale overheid
- aansturen van en deelnemen aan strategische overlegmomenten
- advies geven over het beleid inzake organisatiestructuur en sturingsmechanismen
- advies geven over instrumenten en methoden voor de implementatie van het beleid
- advies geven over de kritische succesfactoren en de performantie-indicatoren van personeel & organisatieontwikkelingsprojecten binnen de federale overheid
Alsspecialistconcretiseren van de beslissingen m.b.t. de strategische opties in een ruim operationeel kader
teneinde
de grote lijnen uit te zetten waarbinnen het beleid dient geïmplementeerd te worden
Voorbeelden van taken
- vertalen van de algemene strategie in operationele richtlijnen
- uitwerken van globale richtlijnen en/of instrumenten
- uittekenen van implementatietrajecten en definiëren van projecten
- opstarten en bezielen van overleg
Alsextern raadgever/adviseurverlenen van advies aan klanten en begeleiden van stafdiensten P&O rekening houdende met de eigenheid van de betrokken overheidsorganisatie
teneinde
de betrokken organisatie in staat te stellen het uitgestippelde beleid inzake organisatie & personeelsontwikkeling te implementeren
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan stuurgroepen binnen de federale organisaties
- opvolgen en bijsturen van de implementatie
- zich informeren over en onderkennen van de eigenheden van de organisaties
- beantwoorden van alle P&O-vragen van de stafdiensten of hen doorverwijzen naar de juiste gesprekspartners
- analyseren van de behoeften van de klant en oplossingen aanbieden, alsook detecteren van transversale noden binnen de verschillende federale organisaties
Alsprojectmanageraansturen, coördineren en opvolgen van horizontale projecten, programma's en grote projecten
teneinde
een projectuitvoering conform de vooropgestelde resultaten te bereiken
Voorbeelden van taken
- meewerken aan de uittekening van het project of programma en instaan voor de realisatie van de verschillende acties
- opstellen van de lastenboeken en budgetbeheer
- opmaken van de projectfiches, uitwerken van het projectplan,
opstellen van de planning en structureren van het werk conform het voorziene budget en de afgesproken deadlines
- aansturen van de projectleiders en projectmedewerkers
- dagelijks opvolgen van de kwaliteit en de haalbaarheid van de werkzaamheden alsook evalueren van het project en rapporteren van de voortgang aan de sponsor en de stuurgroep van het project
Alscoachbegeleiden van de collega's in hun werking
teneinde
hen de mogelijkheid te bieden hun deskundigheid verder te ontwikkelen
Voorbeelden van taken
- uitleg geven over het werk
- delen van de opgedane ervaring door die te integreren in de werkwijze
- waarschuwen voor eventuele toepassingsmoeilijkheden valkuilen (methodes, werkwijze,...)
Alsontwikkelaarverbeteren van bestaande en ontwikkelen van nieuwe instrumenten, processen en methodieken inzake organisatie- & personeelsontwikkeling
teneinde
te beschikken over adequate instrumenten, processen en methodieken voor de implementatie van het organisatie- & personeelsontwikkelingsbeleid in functie van de klantenbehoeften
Voorbeelden van taken
- uitwerken van instrumenten voor tevredenheidsmetingen van interne medewerkers, externe klanten en interne klanten
- verbeteren en ontwikkelen van opvolgings- en rapporteringssystemen
- verbeteren en ontwikkelen van een draaiboek voor Business Process Reengineering (BPR) en kwaliteitsaanpak
- verbeteren en ontwikkelen van instrumenten voor personeelsontwikkeling (bijv. 360 graden feedback, ontwikkelingsplan, …)
- uitwerken van een klantencharter
Alsvertegenwoordigerde opvolging verzekeren van de evolutie en de behoeften van de klantenorganisaties en vertegenwoordigen van de federale overheid inzake HR op nationaal en internationaal niveau
teneinde
een expertisecentrum uit te bouwen en een professionele, efficiënte, kwalitatieve dienstverlening te waarborgen aangepast aan de behoeften van de klant
Voorbeelden van taken
- voordrachten houden over personeels- en/of organisatieontwikkeling voor nationale en internationale delegaties tijdens evenementen
- deelnemen aan belangengroepen en aan overleg- en informatiesessies in binnen- en buitenland
- leiden van of deelnemen aan forums voor informatie-inzameling, overleg, en onderhandelingen en delen van ervaringen en goede praktijken in het kader van vergelijkbare projecten
- informatie verstrekken over de projecten aan de directies, de voorzitters en het lijnmanagement
- netwerken uitbouwen en fungeren als het contactpunt voor vragen
Alskennisbeheerdercontinu op peil houden en verbeteren van de competenties inzake personeelsontwikkeling en organisatie-ontwikkeling
teneinde
de expertise van zowel de functiehouder als de dienst te actualiseren, uit te breiden en te verdiepen
Voorbeelden van taken
- actief op zoek gaan naar mogelijkheden om de kennis uit te breiden (vakliteratuur raadplegen, benchmarking, opvolgen van trends, tendensen en nieuwe ontwikkelingen,...)
- verduidelijken, structureren en toegankelijk maken van de kennis
- actieve deelnemen aan studiedagen, congressen en seminaries als organisator, spreker of deelnemer en bijwonen van gespecialiseerde leermomenten (colloquia, studiedagen, conferenties, opleidingen,...)
- schrijven van reflectienota's inzake HRM
Positionering
De functie krijgt leiding van
de Directeur-generaal: N-1 / de Directeur: N-2
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|