Afdrukken

Adviseur ontwikkeling personeel en organisatie (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : NPO014

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)




Doel van de functie

Het voorbereiden, operationaliseren, coördineren en evalueren van de globale strategie en van beleidslijnen met betrekking tot één of meerdere aspecten van personeelsontwikkeling en organisatieontwikkeling (loopbaanontwikkeling, prestatiemanagement, opleiding en ontwikkeling, loopbaanbegeleiding, organisatie)

teneinde

bij te dragen aan de implementatie en verdere verfijning van een integraal en efficiënt HR-beleid binnen de federale overheid

 

Resultaatgebieden
Als
intern raadgever/adviseur
    advies geven over één of meerdere domeinen van personeelsontwikkeling of organisatieontwikkeling zowel op eigen initiatief als na een welbepaalde vraag

teneinde

    een gefundeerde besluitvorming m.b.t. een geïntegreerd HR-beleid mogelijk te maken en bij te dragen tot de uitwerking van een uniform beleid en een uniforme implementatie inzake personeels- en organisatieontwikkeling binnen de federale overheid

 

Voorbeelden van taken
  • schrijven van visieteksten en beleidsnota's met aandacht voor de samenhang tussen de verschillende P&O aspecten binnen de federale overheid
  • aansturen van en deelnemen aan strategische overlegmomenten
  • advies geven over het beleid inzake organisatiestructuur en sturingsmechanismen
  • advies geven over instrumenten en methoden voor de implementatie van het beleid
  • advies geven over de kritische succesfactoren en de performantie-indicatoren van personeel & organisatieontwikkelingsprojecten binnen de federale overheid

 

Als
specialist
    concretiseren van de beslissingen m.b.t. de strategische opties in een ruim operationeel kader

teneinde

    de grote lijnen uit te zetten waarbinnen het beleid dient geïmplementeerd te worden

 

Voorbeelden van taken
  • vertalen van de algemene strategie in operationele richtlijnen
  • uitwerken van globale richtlijnen en/of instrumenten
  • uittekenen van implementatietrajecten en definiëren van projecten
  • opstarten en bezielen van overleg

 

Als
extern raadgever/adviseur
    verlenen van advies aan klanten en begeleiden van stafdiensten P&O rekening houdende met de eigenheid van de betrokken overheidsorganisatie

teneinde

    de betrokken organisatie in staat te stellen het uitgestippelde beleid inzake organisatie & personeelsontwikkeling te implementeren

 

Voorbeelden van taken
  • deelnemen aan stuurgroepen binnen de federale organisaties
  • opvolgen en bijsturen van de implementatie
  • zich informeren over en onderkennen van de eigenheden van de organisaties
  • beantwoorden van alle P&O-vragen van de stafdiensten of hen doorverwijzen naar de juiste gesprekspartners
  • analyseren van de behoeften van de klant en oplossingen aanbieden, alsook detecteren van transversale noden binnen de verschillende federale organisaties

 

Als
projectmanager
    aansturen, coördineren en opvolgen van horizontale projecten, programma's en grote projecten

teneinde

    een projectuitvoering conform de vooropgestelde resultaten te bereiken

 

Voorbeelden van taken
  • meewerken aan de uittekening van het project of programma en instaan voor de realisatie van de verschillende acties
  • opstellen van de lastenboeken en budgetbeheer
  • opmaken van de projectfiches, uitwerken van het projectplan,
    opstellen van de planning en structureren van het werk conform het voorziene budget en de afgesproken deadlines
  • aansturen van de projectleiders en projectmedewerkers
  • dagelijks opvolgen van de kwaliteit en de haalbaarheid van de werkzaamheden alsook evalueren van het project en rapporteren van de voortgang aan de sponsor en de stuurgroep van het project

 

Als
coach
    begeleiden van de collega's in hun werking

teneinde

    hen de mogelijkheid te bieden hun deskundigheid verder te ontwikkelen

 

Voorbeelden van taken
  • uitleg geven over het werk
  • delen van de opgedane ervaring door die te integreren in de werkwijze
  • waarschuwen voor eventuele toepassingsmoeilijkheden valkuilen (methodes, werkwijze,...)

 

Als
ontwikkelaar
    verbeteren van bestaande en ontwikkelen van nieuwe instrumenten, processen en methodieken inzake organisatie- & personeelsontwikkeling

teneinde

    te beschikken over adequate instrumenten, processen en methodieken voor de implementatie van het organisatie- & personeelsontwikkelingsbeleid in functie van de klantenbehoeften

 

Voorbeelden van taken
  • uitwerken van instrumenten voor tevredenheidsmetingen van interne medewerkers, externe klanten en interne klanten
  • verbeteren en ontwikkelen van opvolgings- en rapporteringssystemen
  • verbeteren en ontwikkelen van een draaiboek voor Business Process Reengineering (BPR) en kwaliteitsaanpak
  • verbeteren en ontwikkelen van instrumenten voor personeelsontwikkeling (bijv. 360 graden feedback, ontwikkelingsplan, …)

  • uitwerken van een klantencharter

 

Als
vertegenwoordiger
    de opvolging verzekeren van de evolutie en de behoeften van de klantenorganisaties en vertegenwoordigen van de federale overheid inzake HR op nationaal en internationaal niveau

teneinde

    een expertisecentrum uit te bouwen en een professionele, efficiënte, kwalitatieve dienstverlening te waarborgen aangepast aan de behoeften van de klant

 

Voorbeelden van taken
  • voordrachten houden over personeels- en/of organisatieontwikkeling voor nationale en internationale delegaties tijdens evenementen
  • deelnemen aan belangengroepen en aan overleg- en informatiesessies in binnen- en buitenland
  • leiden van of deelnemen aan forums voor informatie-inzameling, overleg, en onderhandelingen en delen van ervaringen en goede praktijken in het kader van vergelijkbare projecten

  • informatie verstrekken over de projecten aan de directies, de voorzitters en het lijnmanagement

  • netwerken uitbouwen en fungeren als het contactpunt voor vragen

 

Als
kennisbeheerder
    continu op peil houden en verbeteren van de competenties inzake personeelsontwikkeling en organisatie-ontwikkeling

teneinde

    de expertise van zowel de functiehouder als de dienst te actualiseren, uit te breiden en te verdiepen

 

Voorbeelden van taken
  • actief op zoek gaan naar mogelijkheden om de kennis uit te breiden (vakliteratuur raadplegen, benchmarking, opvolgen van trends, tendensen en nieuwe ontwikkelingen,...)
  • verduidelijken, structureren en toegankelijk maken van de kennis

  • actieve deelnemen aan studiedagen, congressen en seminaries als organisator, spreker of deelnemer en bijwonen van gespecialiseerde leermomenten (colloquia, studiedagen, conferenties, opleidingen,...)
  • schrijven van reflectienota's inzake HRM

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Directeur

richtlijnen, adviezen

persoonlijk contact

dagelijks

Stafdiensten

vragen, info

vergadering, mail

wekelijks

Lijnmanagement

vragen, info

vergadering, mail

wekelijks

Collega's

vragen, info, advies

persoonlijk contact

dagelijks

Projectleiders

vragen, info

vergadering, stuurgroep

wekelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Directeur

informatie, vragen

persoonlijk contact

dagelijks

Stafdiensten

vragen, info

vergadering, mail

wekelijks

Lijnmanagement

advies, info

vergadering, mail

wekelijks

Collega's

advies, info, vragen

persoonlijk contact

dagelijks

Projectleiders

adviezen

persoonlijk contact, mail

ad hoc

Netwerken

info

meetings

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de Directeur-generaal: N-1 / de Directeur: N-2

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de persoonlijke organisatie van het werk
  • alle aspecten van de functie die gebaseerd zijn op de deskundigheid inzake de betrokken materie

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • begroting
  • strategische wijzigingen in de betrokken projecten

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • administratief en geldelijk statuut besluiten inzake personeelsontwikkeling nota's van de beleidscel, globale HR-beleid van de federale overheid richtlijnen goedgekeurd door het directiecomité beslissingen van de stuurgroepen

 

Welke vernieuwingen
  • stelt nieuwe ideeën voor ter verbetering op procesmatig niveau, stelt vernieuwingen voor in het kader van de strategieën, processen, regelgevingen en richtlijnen van het betrokken kennisdomein

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • vakexpertise, best practices, nieuwe trends op internationaal vlak

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.