Afdrukken

Attaché beheer wetenschappelijke dossiers (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : NMP007

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Dossierbeheerders

Beroepscategorie : 13. Menselijke en Dierlijke Gezondheid (MP)




Doel van de functie

Instaan voor de organisatie, coördinatie en de regulatoire/technische, wetenschappelijke en logistieke ondersteuning van verschillende activiteiten alsook projecten realiseren, coördineren en/of superviseren

teneinde

de naleving van de toepassing van de Belgische en Europese (of internationale) regels, wetten, normen... en de realisatie van verschillende taken in overeenstemming met de kwaliteitsnormen te garanderen.

 

Resultaatgebieden
Als
dossierbeheerder
    beheren van dossiers in het kader van adviezen en vergunningen van de producten, dossiers inzake geneesmiddelenbewaking en de desbetreffende controles

teneinde

    de toepassing van de Belgische en internationale regels, wetten, normen,... te waarborgen/controleren.

 

Voorbeelden van taken
  • instaan voor de wetenschappelijke voorbereiding van de dossiers met het oog op hun beoordeling en zorgen voor de verstrekking van de gegevens die nuttig zijn voor de deskundigen
  • controleren en corrigeren van de vergunningsaanvragen en van de documenten die nodig zijn voor de afsluiting van de vergunningsaanvraag binnen de wettelijke termijnen
  • organiseren van de nodige monsterafnames en zorgen voor het tijdig verkrijgen van de resultaten om de opvolging van de analyserapporten te waarborgen
  • behandelen van meldingen/klachten over kwaliteitsgebreken betreffende de producten en, desgevallend, opstarten van recalls en controleren van de effectiviteit van deze recalls
  • voorleggen van de vergunningen aan de bevoegde instanties en verzekeren van de aflevering ervan aan de aanvragers

 

Als
gegevensbeheerder
    organiseren van het beheer van de gegevens uit het eigen vakgebied

teneinde

    een spoor te bewaren van elke registratie en aanvraag met betrekking tot een product om zodoende op elk ogenblik te kunnen beschikken over een gestructureerde en bruikbare databank.

 

Voorbeelden van taken
  • aanleggen, bijwerken en beheren van de databanken uit het eigen vakgebied, inclusief de noodzakelijke ontwikkelingen, en invoeren van gegevens in de databanken
  • inrichten van het archief en toezien op het klassement ervan
  • instaan voor de opvolging van de analyserapporten
  • opmaken van statistieken
  • opstellen van ontwerpen van antwoorden op parlementaire vragen; verstrekken van nauwkeurige cijfers en rapporten bij parlementaire vragen of vragen afkomstig van andere entiteiten

 

Als
expert
    dossiers samenstellen of adviezen opstellen op basis van de verzamelde informatie, de eigen expertise en relevante adviezen van de verschillende partners of collega’s alsook de afdeling vertegenwoordigen t.o.v. de andere diensten en de nationale, Europese en internationale instellingen

teneinde

    het standpunt van de organisatie duidelijk te communiceren en te verdedigen.

 

Voorbeelden van taken
  • beheren van complexe dossiers door adviezen en aanbevelingen aan de verschillende partijen te verlenen alsook instaan voor de kwaliteit en relevantie van deze adviezen en aanbevelingen
  • functioneren als vertegenwoordiger of assistent op Europese platforms en desgevallend opstarten, beheren, bewaken,... communiceren en verdedigen van het Belgische standpunt
  • communiceren van wetenschappelijke, administratieve of wetgevende adviezen aan vergunninghouders
  • beheren van de dienstmailbox
  • deelnemen aan de werkzaamheden van de commissies en deskundigengroepen en vertegenwoordigen van de entiteit door zijn standpunten te communiceren

 

Als
organisator
    instaan voor de praktische organisatie en het secretariaat van de commissies, vergaderingen en werkgroepen

teneinde

    de goede werking van deze groepen te verzekeren en elk element dat het proces en de beslissingen kan vertragen of belemmeren, te voorkomen.

 

Voorbeelden van taken
  • organiseren van de vergaderingen van de commissies en werkgroepen en beheren van de logistiek
  • toezien op de naleving van de procedures
  • beheren van de verzending van de technische dossiers, adviezen en commentaren naar de verschillende gesprekspartners
  • beheren van de contacten met de interne deskundigen en laboratoria en de externe deskundigen en laboratoria waarmee wordt samengewerkt voor bepaalde studies
  • verzekeren van het reglementaire kader van de commissies via de opmaak en de opvolging van de besluiten in het kader van de taken die toegekend zijn aan de commissies, subcommissies en andere werkgroepen

 

Als
administratief deskundige
    opstellen van officiële referentiedocumenten, procedures en regels

teneinde

    de nodige normen op punt te stellen om de kwaliteit te garanderen van de “producten” in ruime zin die in gebruik zijn of in de handel worden gebracht.

 

Voorbeelden van taken
  • opstellen van de nodige notulen van vergaderingen en correspondentie en instaan voor de opvolging ervan
  • opstellen van officiële correspondentie gericht aan interne en externe klanten op basis van informatie verzameld via diverse kanalen
  • opstellen van voorstellen tot wijziging van wetteksten
  • opstellen en voorleggen van de contracten, toezien op de naleving van de regels van de overheidsopdrachten
  • opstellen van aanpassingen aan interne procedures, handleidingen, procedures, referentiedocumenten

 

Als
projectmedewerker
    meewerken aan projecten om de bestaande processen, procedures en systemen te verbeteren of kleinere projecten of deelprojecten beheren

teneinde

    het betrokken element of proces van de organisatie doeltreffender te maken.

 

Voorbeelden van taken
  • zorgen voor de organisatie, de notulen, de opvolging van het project
  • deelnemen aan werkvergaderingen betreffende het project of een deelproject of deze leiden
  • verbeteringen van de werkprocedures voorstellen
  • deelnemen aan werkgroepen in het kader van nieuwe bevoegdheden voor de organisatie
  • bijdragen aan de verbetering van de kwaliteit van de interne procedures

 

Als
kennisbeheerder
    het eigen expertiseniveau inzake de bevoegde materie op peil houden

teneinde

    de functie naar behoren te kunnen vervullen.

 

Voorbeelden van taken
  • de nationale en internationale wetgeving en reglementering inzake de bevoegde materie opvolgen om de toepassing ervan binnen zijn activiteitendomein te garanderen
  • deelnemen aan vergaderingen met collega 's of andere betrokken instanties waarin aan kennisuitwisseling inzake de bevoegde materie wordt gedaan
  • opvolgen van vakliteratuur of andere informatiebronnen inzake de bevoegde materie
  • volgen van bijscholingen inzake de bevoegde materie
  • coachen van nieuwe medewerkers

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Attaché A2 of Adviseur

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.